Var är löskukarna?

28 06 2008

Detta är egentligen inte en reklamfråga, utan en sortimentsfråga.

Apoteket kampanjar hårt för sitt nya sortiment av sexleksaker och man gör detta riktigt bra tillsammans med FB. Exempelvis annonseras tre halvsuspekta gummiprylar som nya medel mot huvudvärk. Lysande copy för alla som vet att ”skallebång” innebär ett godtagbart och ofta använt skäl för att slippa bumpa. 

Men sortimentsbredden är en besvikelse. Åtta artiklar som säljs på utvalda apotek under en testperiod. Inte en ådrig dildo, uppblåsbar Barbara eller lösvagina i sikte. De annonserade exemplen är en karamell i sig. De kunde lika gärna varit datortillbehör. Vad har man haft för förlaga när det avlånga gummiföremålet formades? En rhododendronknopp? Men det finns förmodligen en logisk förklaring. Detta är helt enkelt perfekt designade hjälpmedel för den som känner skam över sin sexualitet, för den som kanske inte riktigt vill stå för sitt snuskande. Eller så är det bara jag som är porrskadad. Men det är inte speciellt sannolikt.

Men man kanske inte ska döma statliga Apoteksmonopolet för hårt. Flera elaka tungor har kritiserat satsningen för att den görs i desperation. Desperation för att man håller på att få konkurrenter och snart inte kan förlita sig helt på medicinerna.

Det kanske också är så att man gör en human insats för de stackare som inte vågar sig i väg till en riktig sexshop. De smygpromiskuösa sexbejakare som av rädsla för omgivningens repressalier inte vågar uppsöka en ljusskygg butik på en av stadens suspektare gator, långt ifrån den trygga förorten. För dem känns det nog bättre att komma ut ur Apoteksdörrarna med en anonymt grönvit påse som lika gärna kunde innehålla en förpackning linsvätska.  

Egentligen kanske man borde hylla Apotekets frivola sexleksaksförespråkare. Troligen fick de gå en nog så tuff match internt mot alla moralkärringar som tyckte att ”Här säljer vi mediciner, helst mot recept. Det har vi alltid gjort och det fungerar bra. Därför ska vi fortsätta med det”. Det kanske är så att Apotekets sortimentsbreddning är ett sundhetstecken och istället borde hyllas som ett bra föredöme, att sjuhundraåriga statliga företag också kan anpassa sig och möta marknadsefterfrågan. För jag antar att Apoteket stöder satsningen på en sådan.

 


Åtgärder

Information

14 responses

29 06 2008
Anjo

Fast, skulle det inte vara jobbigare att köpa leksaker från en tant i laboratorierock än en parodi på sig själv på Andra Långgatan?

I den fria konkurrensens namn borde dock porrbutikerna nu få börja sälja receptfria läkemedel, tycker jag.

Den senaste annonsen är förresten riktigt bra.

29 06 2008
Lena

Det finns många seriösa svenska nätbutiker som säljer underkläder och sexleksaker. Om du går in på http://erotiktips.blospot.com hittar du länkar till flera bra butiker.

29 06 2008
kontaktmannen

*asg* Tack för tipset, Lena. Jag vidarebefordrar det till Apoteket också.

29 06 2008
Nina

Kanske är jag humorbefriad och bitter men nääää jag tycker det här var tråkigt. Men jag kommer inte på en annan lösning just nu. Men jag tror inte det ska vara allt för svårt.

29 06 2008
Per Robert Öhlin

Med tanke på ditt tidigare inlägg om Blondinbella och Schulman vore det intressant att höra hur rubriken över det här inlägget påverkar statistiken…?

29 06 2008
New Materia

Jag funderade just på om en av de där grunkorna var utrustade med usb-kontakt.

29 06 2008
fredrik

Inga ass-chaps? Fugeddaboutit!

29 06 2008
kontaktmannen

Men det var väl klart att du var tvungen att komma och ta mig i örat, PR.
Jag erkänner att rubriken är publikfriande, men det är en efterhandskonstruktion d v s jag kom på ett par timmar efter jag postat att detta nog ser genomskinligt ut med tanke på senaste tidens experiment.
Om siffrorna då? Jo, kukrubriken har väl funkat hyggligt. Ca en fjärdedel av dagens besök drog den och snöt precis Fredrik Härén på medaljen.
”De tres gäng” däremot har idag uppbådat hela två besök och det tycker jag spikar detta rubrikexperiment.

30 06 2008
ML

Vi har alltså fler rubriker i denna kaliber att vänta?

30 06 2008
Per Robert Öhlin

Fredruk, jag är faktiskt uppriktigt nyfiken. Jag studsade själv till när jag fick ögonen på rubriken. Det är ett klassiskt ämne inom reklam och lösningen är – för att bruka ett vid det här laget ganska tjatigt begrepp – relevans. Har du täckning för rubben och det uppfattas som trovärdigt och ärligt av läsaren tror jag at det är helt ok. Och ditt inlägg väckte inte den minsta misstanke.

30 06 2008
Per Robert Öhlin

Så fortsätt så. Om du kan.

30 06 2008
deeped

Framför allt är det SEO så det skriker om det :)

30 06 2008
Morris Packer

Hallå, vad ni är småsinta. Nu kan man äntligen hämnas alla de pinsamma ögonblicken när man hämtat ut recept. När man själv velat sjunka genom jorden för att personalen skriker ut ens åkommor (vilket var särskilt känsligt när man som tonåring hämtade ut penicillinkurer).

Skall genast gå till Apoteket och köpa Lelo:s lilla lila klitorisvibrator åt min sambo. Och ställa högljudda frågor som: ”Vilken tycker du är bäst, varför det, vilken färg skall jag välja, vilka alternativa sätt kan den användas, vilken har du själv” osv.

Jag lovar – om jag inte blir arresterad på Apoteket idag – kommer jag aldrig att åka fast. Muhahahahahaaa!

30 06 2008
kontaktmannen

Välkommen Morris. Farmaceuternas skräck får bli ditt nya epitet.

Kommentera

