Experimentet avslutat.

30 06 2008

Då så. Då var det klart. Att namedroppa bloggkändisar är inte bara fånigt. Det leder inte ens till att man automatiskt får massa besökare på studs. Det håller inte sig i längden heller. Utfallet mitt ovetenskapliga experiment blev precis som jag hoppades. Den irrelevanta postningen med rubriken ”Blondinbella, Alex Schulman och Silverfisken” har givit 50, 22, 5, 2 och idag hittills 3 besök. Sammantaget ger detta 82 besök under de fem dagar postningen varit uppe. För att få lite perspektiv kan denna siffra jämföras med de 499 besök ”Fredrik Härén” gett under motsvarande tid. 

Vad kan man då lära sig av detta? Möjligen att det går att lura folk en gång och att de troligen inte kommer tillbaka. Kanske är de t o m sura på mig för att jag lurade dem, slösade med deras dyrbara tid utan att ge något tillbaka. Låter detta bekant kanske? Grundläggande reklamprinciper, anyone?

Rubriksättning är sin egen vetenskap. Bra rubriker är intresseväckande, fångande, kanske provocerande och leder läsaren vidare till brödet och bla bla osv. Detta är branschöverskridande och gäller både reklam och journalistik. Lika självklart är att rubriken håller vad den lovar. Det går inte att skriva en klatchig rubbe och sedan inte leverera innehåll därefter. Eller, jo det går väl. En gång. Sen är du nog bränd. Då har du förlorat den läsarens förtroende och du kommer förmodligen inte att få det tillbaka.

Stort tack till dig som lät dig luras i vetenskapens namn. 

 

Åtgärder

Information

3 responses

30 06 2008
deeped

Du får testa med sex och liknande som rubrik och i texten. Då ska du få se på inkommande :)

30 06 2008
kontaktmannen

Ja, det var ju just det. Om man vill ha återkommande besökare är nog det ett kalasbra sätt…

30 06 2008
Fredo

Det här är mycket intressant. Och kanske kan man säga att rubriker i bloggvärlden inte riktigt går att jämföra med till exempel en subjectrad i ett html-mail. Den är grymt viktigt, men också en dans på lina eftersom man lika väl kan hamna i spamfällan.

Min favoritpostning ”kl. 22:22” måste vara min mest långlivade. Där trillar det fortfarande in kommentarer fast det var ett par år sedan jag skrev den. Ämnet verkar intressera fler knasiga typer än jag själv.

Sen hade jag en om jeans som under ett dygn fick 1.600 besök, vilket bör jämföras med mina genomsnittliga 70 per dygn. Där hände något som kanske hade koppling till en film, ett event, en reklamkampanj, vad vet jag? Och så hamnade alla hos mig. Vare sig de ville eller inte. Som Emils korvfälla.

Jag tror att mer vetenskaplig forskning kring detta kan göras och görs säkert i detta nu. Själv försöker koka ner vad jag vill ha sagt, oftast bara i ett par ord.

Ska testa själv och är inne på Deeps sexspår. :)

Kommentera

