Roger Tiefensee, du förolämpar mig.

3 07 2008

Hej Roger.

Tack för ditt fina autosvar. Det är verkligen trevligt att du ber mig att skicka ett personligt mejl när du själv skickar autosvar till mer än fem miljoner pers. Jag kan inte låta bli att undra hur du tänkte. Trodde du att ingen skulle märka något? Eller sket du bara i vad folk skulle tycka? Det är ju ändå bara menigheten som drabbas. Den politiska eliten sitter ju på säkert avstånd ifrån pöbeln, tack och lov.

Nu funkar det inte så min bäste Roger. Där du sitter bör man vara hel och ren. Man ska vara ett föredöme och bete sig bättre än de som röstar fram en. Om man dessutom nyligen röstat igenom en lag som saknar folkligt stöd, bör man vara extra noga med sitt ordval. Moderaten Göran Pettersson har också automatsvarat. Men han var vänlig nog att inte klappa mig på huvudet utan istället bjuda in mig till vidare diskussion på hans blogg. Föredömligt nog hade han även med ett ordentligt adresspaket på den plats i mejlet där du bara signerade med ”Roger”. Göran behöver visserligen en lektion i hur man skriver en webbadress för att den ska funka, men det är en annan historia. Nu var det maktfullkomlighet och totalt obefintliga PR-kunskaper det handlade om. 

Mitt råd är att du tar ett snack med någon PR-kunnig. Det är ingen skam i dagens läge. Allting blir mer och mer transparent och då kan man inte bete sig som dig (inte om du vill behålla din förmodade popularitet i alla fall). Han eller hon kan lära dig när, var och framförallt hur man uttrycker sig för att inte framstå som en arrogant fascist.

 

Hej,

Tack för ditt mejl om FRA. Det är lite synd att du inte skickar ett personligt mejl utan använt dig av Expressens massmejl, eftersom det innehåller felaktiga påståenden. Ett mejl mellan två svenska användarekommer inte som Expressen påstår att ”avlyssnas av FRA” oavsett om det skulle passera landsgränsen.

Inrikes trafik förmedlas utan att den som kommunicerar kan påverka hur detta sker. Operatörerna väljer vanligtvis den billigaste transportsträckan vilket kan medföra att inrikestrafik kommer att gå över landets gräns och tillbaka. Därför kan det inte helt uteslutas att inrikestrafik rent tekniskt skulle kunna bli åtkomlig för FRA. Det innebär dock inte att trafiken får inhämtas – för det krävs att trafiken är relevant för svensk utrikes-, säkerhets- eller försvarspolitik eller för kartläggning av yttre hot mot landet. Om sådan trafik ändå skulle hamna i FRA:s system finns tydliga bestämmelser om förstöring av kommunikation som saknar relevans för signalspaningens ändamål.

Om du har andra frågor du vill ha svar på kan du titta på dessa frågor och svar som finns på regeringens hemsida.

http://www.regeringen.se/sb/d/3013/a/78411

Mvh / Roger 

 

Hej!

Tack för ditt mejl där du framför din oro för den så kallade ”FRA-lagen”. Jag har skrivit rätt mycket om ämnet på min blogg http//dinledamot.blogspot.com och där finns också ett podradioprogram där jag förklarar varför jag tycker som jag gör. Jag hoppas att du tar dig tid att besöka bloggen och lyssna på podradion. Du får gärna lämna kommentarer på bloggen.

Med vänlig hälsning

Göran Pettersson
Riksdagsledamot (m)

 


Åtgärder

Information

14 responses

3 07 2008
Mike

Roger spottade oss i ansiktet .
Samma retorik som innan utan förändring .. ; (

3 07 2008
ML

Vem är Roger?

3 07 2008
kontaktmannen

•ML: Han som skriver ”personliga” mejl. Centerpartist i riksdagen och Sörmlands stora stolthet.

3 07 2008
Valfritt » FRA-kramar från Roger Tiefensee

[…] Roger Tiefensee – du förolämpar mig […]

3 07 2008
Richard

Fick samma meddelande som ovan …. patetiskt röstar igenom en lag som inte har en minsta procent folkligt stöd…

Moderaterna kör på samma stil som för minst 30 år sedan…

Jag säger bara så här ”den visan har vi hört förut”…

3 07 2008
kontaktmannen

Glöm nu inte i affekten att FRA-soppan är Thomas Bodströms baby och han är (visserligen ganska borgerlig, men ändock) en sosse.

3 07 2008
Anfadern

Om alla svarar på hans mail får han lite att pyssla med…

http://www.silverheart.se

4 07 2008
Dabitch

För trettio år sedan? När Thorbjörn Fälldin avgick? Vad var det då för något som liknande detta – minns bara kärnkraftsfrågan.

4 07 2008
Pär Gustafsson

Jag fick också mejlet från Roger Tiefensee och även jag kände mig förolämpad av tonen, särskilt inledningen.

Jag skrev ett sakligt men starkt mejl som svar där jag förklarade varför jag anser att FRA-lagen är mycket problematisk och att hans mejl inte hade fått mig på bättre humör, tvärtom.

Men, jag instämmer med ML (ovan): Vem är Roger Tiefensee? Jag har aldrig hört talas om honom tidigare, men nu är hans namn förknippat med ganska negativa konnotationer, tvyärr.

FRA-debatten i bloggosfären är inte alltid sofistikerad, men man kan inte missa att folk är upprörda och det bör politikerna inte ignorera.

4 07 2008
kontaktmannen

Roger har nog i och med detta fått sitt stora officiella break. Hade heller aldrig hört talas om honom innan, men nu är han på allas läppar. Fast man kan ju välja vad man vill bli känd för…
Jag tycker att hela den här historien bevisar att Sverige inte är redo för bloggosfären som maktfaktor. Inte heltransparens heller. Chefen (Reinfeldt) har inte agerat efter PR-handboken direkt. Han har gjort nästan alla fel man kan göra. Sossarna står och pekar finger trots att FRA-lagen var deras idé. Och sen har vi ett antal vilda alliansföreträdare som seglat upp som vildar och pricksäkert skjutits ned av sina bokstavstrogna partikamrater. Demokratin har aldrig mer framstått som ett skämt.
Summerat har Riksdagen gått i klinch med en mardrömsmotståndare. Ett kotteri som inte bara är sofistikerat utan även gapigt, inflytelserikt, uthålligt och som får otroligt mycket mer uppmärksamhet än den gemene sossen som knyter handen i fickan och skrålar på första maj när agitatorn WLW dirigerar. Det kan fan inte bli sämre. Otroligt illa hanterat.

6 07 2008
deep.edition » FRA-kampen fortsätter - och Adolf Reinfeldt bör nog börja att ducka

[…] är ganska många som väntar på de personliga svar som Roger Tiefensee borde skickat till oss som valde att skicka ett […]

7 07 2008
Hasse Carlsson

En dum fråga så här på småtimmarna men jag har fortfarande inte riktigt greppat vad dom vinner med lagen.
Dom kan ju inte vara chockade över massans ilska, eller?

8 07 2008
kontaktmannen

I den politiska aningslöshetens namn kan man nog vara förvånad över massans ilska. Men massan är nog inte någon egentlig massa i den bemärkelsen, den är bara så högljudd att den framsår som var enda medborgare i landet. Och att man inte kunde förutsätta detta, det är riktigt jävla dumt.

27 05 2010
Claire Krause

If only more people could hear this.

Kommentera

