Om du inte har något att säga.

9 07 2008

Säg något ändå. 

Sommartid är dödens period. Nu körs de sämsta reklamkampanjerna, de sletnaste matinéerna och alla serierepriserna alla redan sett. Konsumenten har semester och ingen tar några rationella beslut (om nu någon gör det någon gång). Nu säljer bara glass, öl och engångsgrillar.

Men. Etern finns kvar där och den måste fyllas. Inte heller utomhustavlorna får gapa tomma, för vad skulle annars turisterna tro? Att de är i Sao Paolo? Att lågkonjunkturen är här och alla bör hålla i sina stackars pluringar istället för att konsumera? Det kan vi inte riskera. Därför måste något ut och upp till varje pris. Skit samma att byrån har gått på semester. Inhouse får fixa rikskampanjen. Jag, menar hur svårt kan det vara egentligen? Det är ju bara ett original med rätt proportioner som ska skickas.  

Ett företag som lyckats sjusärdeles bra med att gapa på utomhustavlor är hemelektronikkedjan Expert. De har förstått att utskrikna budskap lockar folk. Då förstår man att det är billigt. Det är inte ens första gången denna kampanj rullar. Och visst jag förstår. Space är billig i juli. Om man inte har råd att gå på tavlorna resten av året, så får man väl ta den månaden som ingen annan vill ha och fylla tavlorna med något smart.

Allt vittnar om ett märkligt förfall. En gång i tiden stod Expert för något. Vi är vad vi heter, hette det och det stämde nog rätt bra. Man hade mindre butiker och högre priser, men det funkade bra för det gick att fråga personalen och få svar. Försök med det hos någon av konkurrenterna. Sen började även de med stormarknader och någonstans på vägen tappade man något viktigt. Kanske sin säljbara skillnad.

Jag vet inte hur det går för Expert. Kanske som tåget. Men att döma av de senaste årens kampanjer andas allt desperation. Vet du mer?

Åtgärder

Information

11 responses

9 07 2008
Hasse Carlsson

Vad jag förstått går det rätt trögt speciellt på små orter.
Det är för övrigt de norska snubbarna som ”byggde upp” bla expert som köpt sveriges två största (och enda) musikkedjor Musikbörsen och 4Sound.
Skall bli spännande att se hur det förlöper…

9 07 2008
Dabitch

Jag säger nåt cirka trettio gånger om dagen på Adland men inte fan hjälper det trafik (eller in-länkningar) när hälften av reklamläsarna är på semester. *surar*

Kasnke också borde ta semseter för en gångs skull.

9 07 2008
Anjo

Jag slutade handla på Expert den dag jag var ute för att skaffa ny tv.

– Den där vill jag kolla på, sa jag.

– Visst, sa han, plockade fram en fjärrkontroll och slog på en tv i andra änden av lokalen.

– Jag kommer tillbaka, sa jag. Jag ljög.

9 07 2008
kontaktmannen

•Hasse: Norska snubbar. Det blir lätt personligt när lillebror går och köper svenska företag. Kan själv-filosofin verkar vara särskilt dominerande på marknadsföringssidan hos vår västlige grannes företag.

9 07 2008
kontaktmannen

•Dab: Gråt inte. Tror att alla har sommartorka vid detta laget och det är nog ganska sunt. Om du inte brukar ta semester tycker jag att du ska unna dig det den här gången. Själv går jag på fredag.

9 07 2008
kontaktmannen

•Anjo: Vem har inte varit där? Varför svamlar man någon visa om att komma tillbaka istället för att upplysa säljaren om vilket inkompetent driftskucku han är? Både som säljare och människa. Måste vara någon form av konflikträdsla i botten. Detta i kombination med att man är fostrad till att vara ett av det gamla industrikapitalsamhällets tacksamma konsumenter. Fan vad vi ska vara glada över hemelektronikkedjorna.

10 07 2008
smäm

haha. såg den där på stortavla imorse när jag åkte till jobbet. trodde det var något lokalt, men ikke då.

10 07 2008
L80

Ni borde prova på att tillhöra målgruppen ”medelålders kvinna” när ni går in i elektronikbutiken nästa gång. Väldigt framgångsrik om man har en av sina ”i-dag-vill-jag-låtsas-att-butiken-är-evakuerad-och-bara-jag-är-kvarglömd”-dagar.

10 07 2008
kontaktmannen

•L80: Jag har en egen modell: Medelålders man (nåja) som kategoriskt vägrar att besöka den standardiserade hemelektronikhandeln och istället går till Netonnets lagershop och plockar varan ur hyllan med så lite personalinblandning som möjligt.

13 07 2008
deeped

Det är kooperationens fel.

13 07 2008
kontaktmannen

•deeped: Syftar du på samma sossekooperation som rev alla landets vackra stadskärnor för att kunna bygga bruna plåtlådor? Don´t get me started.

Kommentera

