Gött osakligt om iphone.

13 07 2008

Någon som tycker att det varit något frireligiöst över tidningarnas iphonebevakning?

Dagspressen är noga med sin objektivitet och autonomi. Inget kan påverka redaktionen och mellan marknadsavdelningen/annonssäljet finns alltid ett vattentätt skott. Visst. I den bästa av världar alltså. Det är ju faktiskt de (morgonpressen, alltså. Kvällspressen har gett upp denna ambition för länge sedan) som levererar den vita, oförfalskade sanningen till de tacksamma och nyhetshungriga medborgarna. Den tredje statsmakten, demokratins garant och smakfullhetens beskyddare. Visst.

Det räcker att titta på Iphonelanseringen för att förstå att inget av ovanstående stämmer. Göteborgs praktanka GP har exempelvis bjudit på ordentlig marknadsföring i veckan innan lanseringen. T ex här och här. Nykterheten hos DN är inte speciellt mycket bättre utan även där yras det brett om den fantastiska prylen. Problemet är inte att de entusiastiskt recenserar en ny, fantastisk teknikpryttel, utan sättet de gör det på. De flesta murvlar skulle avkrävas ett urinprov med tanke på artiklarna som skrivits om iphone. DN skriver t o m om Apples genomtänkta hype och PR-arbete. Måste vara både intressant och lärorikt att analysera sitt eget arbete som marknadsförande OCH granskande journalist. Samtidigt.

Visst. Det är ingen vanlig telefon och den kommer nog att revolutionera hur vi surfar och ingenting kommer längre att vara sig likt blah bla. Kan man då inte skriva om detta i lite mindre orerande ordalag så att kreti och pleti, folk som aldrig ens sett en Mac på bild ens, inte känner sig tvingade att rusa till Telia mitt i natten för att vara först med det senaste? Är det inte bättre att fundamentalisterna får sin belöning för idogt och okritiskt konsumerande i snart tre decennier? Jag håller den så kallade oberoende morgonpressen ansvarig för denna fruktansvärda utveckling. Om du tillhör de som inte fick någon iphone i veckan, hör av dig till din lokale teknikjournalist och tacka för väl utfört arbete.

Jag har en filosofi angående konserter som jag tycker är bra. Jag lyssnar inte på halvljumma band. Och absolut inte live. Det finns många därute som behöver biljetterna mycket bättre än mig, som är mer förtjänta av dem. Men det är inte alla som håller med mig på den punkten. Det har kommit till min vetskap att det finns folk som gillar att gå på konserter. Vilken apa som står på scen spelar ingen större roll. De är där för att lyssna på ljud tillsammans med tusentals andra. Det är gemenskapen som drar. Folk är jävligt otäcka.

Förresten, om du är journalist och känner dig träffad: Välkommen till reklambranschen.

Åtgärder

Information

11 responses

13 07 2008
ChewingGuns

Dessutom hade ju Telia laddat upp med ”kö statister” ifall intresset inte skulle vara tillräckligt stort som pricken över i.

Vill passa på att önska dig en grymt trevlig söndag ifrån skruvade boysen på chewingguns.

Humor,satir och skruvade klipp i massor anytime you like hos oss!

Mvh

13 07 2008
kontaktmannen

•CGuns: Kan tänka mig det. Brukar själv jobba på liknande sätt med gatunära kampanjer. Men då gäller det oftast produkter och uppdragsgivare som inte har hela världens mediedrev i ryggen.
Snacka om hängslen och livrem. Vi har produkten som haussats mest de senaste hundra åren och vi måste ändå gardera med kanonmat. Helt otroligt.

13 07 2008
ChewingGuns

Amen till det! (dry martinin)

Ja, det är fan i mig sanslöst!

Tack för givande läsning btw!

14 07 2008
Dabitch

Jag vill inte ha en iPhone (har testat den med naglar, och gissa vad? FUNK INT, så den är utesluten för mig då jag ofta har aslånga hysteriskt målade naglar) men därimot ville jag skaffa en till grabben min (GPS behöver han ju). EFter lite huvudräkning kom jag fram till atta pparaten blir hemskt dyr om man låser sig på Telia och vaddå INGEN MMS?? Hela poängen var ju att vi skulle äntligen kunna MMS;a varandra. Nå. Blir att köpa en i Belgien

14 07 2008
pierreandersson

MMS? Mest en mjölkko för operatörerna i mina ögon. Bättre att mejla!

14 07 2008
kontaktmannen

Förstår om naglarna fuckar upp, Dab. Men MMS? Kan bara instämma med föregående talare på den punkten.

14 07 2008
L80

Känn dig utnämnd.

14 07 2008
Dabitch

Men ork, jag har en telefon vill inte mejla. Vill skicka en bild via SMS. Till en annan telefon. (har jag nu avslöjat hur krångligt min telefons gränssnitt är som gör en så enkel manöver svår?)

15 07 2008
Kenneth Pilo

Någon har väl löst det där?

16 07 2008
Christian

MMS fungerar bara på hackade telefoner, vilket jag gissar att de flesta med iPhone 3G inte är intresserade av.

16 07 2008
Hasse Carlsson

MMS var en fin teknologi.
Precis som runskriften… ;-)

Kommentera

