Bloggosfären tar sommarlov.

14 07 2008

Då var det mitten av juli och semestertider. Trots att industrisemestern (en för annat än svenskar okänd företeelse) numera är att betrakta som avskaffad stänger en stor del av bloggarna butiken för några veckor. Det är nog sunt. Även bloggare behöver koppla ifrån ibland.

Kontaktmannen får emellertid ingen bloggsemester. Han har inte tjänat in tillräckligt många dagar än. Så räkna med löpande postningar, om än i något glesare takt. Jag vet också att det finns många neurotiska semesterhatare där ute, sådana vars världsordning störs av ledighet. Vill understryka att jag känner med er trots att jag inte tillhör er.

 

En nyhet i sommartorkan är att nedläggningshotade Researcher blivit en digg-klon. Jag är inte rätt man att förklara, men det betyder ungefär att sidan nu har ett användargenererat innehåll. Ett antal bloggare kommer att posta inlägg på sidan och besökarna kan sedan rösta (därav ”digg”) på sina favoritpostningar. De inlägg som får flest röster kommer följaktligen att publiceras. Så in och rösta med dig.

Annonser

Åtgärder

Information

2 responses

15 07 2008
Dabitch

Nu är det ju inte jag som bestämmer (just to make that clear) men jag kan nog förklara ett eller annat om Researcher Digg

1) Man skall vara användare, dvs logga in. Detta är inte svårt alls då bara email + namn krävs.

2) När man väl är inloggad så kan man både rösta på länkar och lägga upp länkar.

3) Länkar som fått X antal röster (just nu bara tre eftersom så få använder researcher ännu) hamnar på framsidan av researcher och åker även ut i researchers XML och Atom feeds till alla läsare.

4) Länkar som inte har nog med röster hamnar på upcoming sidan, där man kan kolla igenom vilka man tyker är värd en röst.

5) Folk som inte är inloggade kan inte vara med och rösta eller kommentera.

Tanken är att de som läser och skriver mycket om reklam kan slänga upp intressanta länkar på researcher. Den stora massan bestämmer vad som hamnar på framsidan genom vad som blir poppis. Det finns gott om svenska bloggar som skriver mycket läsvärt om reklam som man lätt kan missa i bruset, här kan de slänga upp sin länk och se vad massan tycker. Det krävs förstås att man deltar lite med att rösta själv, precis som på Digg.

15 07 2008
kontaktmannen

Tack för förklaringen, Dab.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: