Fill in the blanks.

15 07 2008

Kompis från förr, eller i alla fall klasskompis. Vart tog du vägen, du som pluggade Copy på IHM -99? 

Inbilla dig dock ingenting. Detta är inte en trevare efter en klassåterträff. Så jävla roligt hade vi inte. Eller hade vi det? Minnet sviker mig. Jag kan visserligen erinra mig om att vi hade en del pranks för oss och att detta i och för sig var trevligt. Men vi var nog inte i närheten av den sammanhållningen de stroppiga snorungarna på Berghs verkar ha. Du som har gått någon av dagutbildningarna på Berghs får gärna kommentera och bekräfta. Eller dementera om nu så är fallet. 

Det var i vilket fall en underbart naiv tid då man nästan på allvar trodde att man skulle förändra världen, eller åtminstone revolutionera reklambranschen. Man trodde att yrket handlade om att kreera och att den bästa idén alltid vann. Man trodde att kunderna var kompetenta och att de alltid ville sitt företags bästa. Men väl därute i verkligheten gick det snart upp att allt oftast om pengar och att få vill ha bra idéer. Plus alla dolda agendor man aldrig kunde drömma om. Vilken kalldusch. Hade varit vänligt om någon av våra dyra lärare hade upplyst oss om det istället för att yra om konkurrensen därute, den som var så hård att bara de absolut bästa skulle lyckas. Jo, pyttsan. I så fall skulle reklambranschen hålla hög standard om man ser till medarbetarna och deras förmåga. Om du tycker att det stämmer kan du väl höra av dig till mig, är du fin. 

Höra av dig får du visserligen gärna göra ändå. Speciellt om du kan fylla i någon av luckorna nedan. Det vore faktiskt intressant att veta vad det blev av folk, så här snart tio år senare.

Skriv en kommentar eller mejla lordfredruk [at] gmail.com 

 

Andersson, Johan   JC?

Berghe, Olof   Logiken

Berlander, Elisabeth   Goss

Brissman, Jan   Lazzo?

Carlsson, Richard   ?

Engman, Joseph   Sturm und drang

Eriksson, Martina   ?

Gebauer, Susanne   ?

Goldbeck-Löwe, Stina   ?

Gustafsson, Anders   Daddy

Harju, Rolf   Clara

Jangblad, Anna   ?

Johansson, Anders   AF?

Johansson, Åsa   ?

Karlström Olofsson, Wiveca   ?

Lindstrand, Daniel   ?

Lomander, Sara   ?

Loneberg, Helena   ?

Nyström, Sarah   ?

Pilback, Magnus   ?

Rudh, Johan   Essoell

Rydelius, Gustaf   Miami

Sjöstedt, Katarina   ?

Thodal, Sofia   ?

Tistrand, Pernilla   ?

Wallin, Daniel   ?

Weidfeldt, Therése   ?

Wengren, Anders   Jerlov

Vikman, Anna-Clara   ?

Åtgärder

Information

8 responses

16 07 2008
einar

Nej, jag gick omgången därpå. Vi hade bra sammanhållning, tycker jag. Men vilket fiasko till utbildning. Reklamdagis. Och inte särskilt gratis. Jag har inte mycket gott att säga om Copyutbildningen i Göteborg. För mig togs priset när en av föreläsarna (jag undviker att nämna henne vid namn, men initialerna är AM) under en måndagsföreläsning hade glömt stänga av mobilen. Ojdå, sa hon och stängde av den. Trodde vi. Men den ringde snart igen. Då tog hon upp den och svarade. ”Va? Jaså är det Idas mamma på dagis! Hej. Jaså.” Och så fortsatte hon prata. Själv reste jag mig och gick därifrån och vinnlade mig särskilt om att det skulle höras när dörren slog igen bakom mig.
Töntig reaktion, kanske. Men jag skulle göra exakt samma sak igen. Vi som satt där den kvällen betalade tillsammans runt trettiotusen för just den föreläsningen.
Sen fanns det enstaka bra föreläsare också. Men dessvärre också ett antal som uppenbarligen inte skulle ha anlitats, eftersom det enda de bidrog med var att vi som satt och lyssnade tyckte synd om dem för att de var så nervösa och bortkomna. Hallå, är det svårt att få tag på kompetenta människor? Är det bara nollor som går med på att föreläsa för 1500 spänn i timmen?
Men sammanhållning hade vi.

16 07 2008
einar

Däremot blev det inget med den utlovade alumnisatsningen. Skönt.

16 07 2008
Kontorschefen

tänkte bara göra ett litet förtydligande för de som inte känner igen mitt namn. jag hette ju Gustaf Inger när det begav sig. nu heter jag ju Rydelius i efternamn. det kanske finns fler som bytt namn där ute…

16 07 2008
kontaktmannen

•Einar: Jag tycker att vi överlag hade bra lärare, speciellt skrivlärarna. Administrationen var däremot helt katastrofal och många gånger undrade man om IHM egentligen förstod vilken utbildning de anordnade.

Om AM kan jag lugnt hålla med dig. Ett sådant beteende låter inte ett dugg förvånande. Jag hade henne som mentor, så jag vet vad svart pedagogik betyder också. Har nyligen dragit ett streck över vår gemensamma historia, men det tog nästan tio år.

19 07 2008
Nina

”Skönt” att veta att det inte bara är min utbildning som brister (i sann egoistisk anda).

25 07 2008
einar

Ska man vara helt ärlig så är det snarast så att vi överhuvudtaget saknar bra copywriterutbildningar i Sverige. Jag skulle vilja riva ner allihop och sen bygga upp nåt helt annat. Nån som vill hänga på?

22 05 2010
Pernilla Tistrand

Hej ! Ha ha– va kul ! du var väl en av de två-tre riktigt duktiga potentiella.. (jag är icke medräknad). Du var kanske lite för bångstyrig ha ha.. Inte så lätt att forma direkt (kredd till dig för det dock). Jag blev flygvärdinna på SAS och har nu 2 barn en man och en Rhodesia Ridgeback (johan hade oxå en av vad jag minns).
Nu ska jag hoppa i badet :) Fin sommar till dig och alla ni från kursen som kanske läser detta. Det var en trevlig men dyr termin :)

24 05 2010
kontaktmannen

Tjena Pernilla.
Kul att höra ifrån dig. Hade just för mig att du tog flygvägen.
Tror att jag har bångstyrigheten i behåll. Johan jobbar förresten på Essoell och
jag har för mig att det var en thai ridgeback han hade, en hispig kynologisk raritet.

En pangsommar till dig också.

Kommentera

