Förstår du reklamiska?

18 07 2008

Trots sina nätta 290 sidor är Reklamiska en blytacka. Jag är visserligen ingen racerplöjare av böcker, men de flesta brukar kunna avslutas på en vecka om jag prioriterar rätt. Einar Korpus doktorsavhandling Reklamiska tog snarare två månader. Kanske beror detta på att ämnet är nytt för mig. Inte copyn i sig, men sättet den dissekeras på. Jag vet inte om jag är representativ, men jag har skrivit ganska mycket och gjort detta under ganska lång tid. När jag läser Reklamiska inser jag att jag gjort väldigt mycket utan att veta vad jag egentligen gjorde. Eller framförallt vad det jag gjorde kallades. Och då har jag ändå hunnit med två retorikterminer. Jag kan bara ana hur lång tid boken tog att skriva. 

Reklamiska är en akademisk utredning om hur copywriters uttrycker sig i sitt arbete. Den innehåller en del historia, ett antal återblickar mot hur reklamen var förr och hur man då uttryckte sig när man ville sälja något. Från sent 1800-tal till fram till idag. Det är rolig läsning. Men. Forntidens hurtiga pilsnerfilmton är egentligen inte mer underhållande än Ikeas och SAS snusförnuftigheter på 1980-talet. Man inser att reklam ruttnar snabbt, blir antik och ofta löjeväckande. Men naturligtvis finns ett par pärlor i samlingen som aldrig kommer att kännas gamla, utan är minst lika aktuella idag.   

För den grammatiskt lagde ägnas ett antal sidor åt djupdykningar bland alla de satsdelar man borde lagt på minnet i skolan. Även exempel på reklamens vanligt förekommande retoriska figurer presenteras. Mot slutet av boken finns också ett intressant kapitel om från vilka områden reklamen hämtar sin trovärdighet och argument. Det är egentligen ingen större vits att deklarera vilka tekniska element som avhandlas i boken. Vi kan bara konstatera att det hade runnit till hos mången svenskalärare.  

Humor är en annan viktig ingrediens i copykakan enligt Korpus. Hur den skiftat genom åren och vilken betydelse den haft finns därför med på mer än ett ställe i boken. Lämpligt nog kommer författarens nästa bok att uteslutande handla om detta ämne.

Så. Reklamiska är inte en bok för vem som helst. För det första så måste man nog veta lite grand om reklam innan. Sen är det ingen nackdel om man är språkvetare. Behållningen blir desto större då. Eller åtminstone hysteriskt intresserad av språk. Men man behöver nog inte vara så allmänbildad inom reklam och ha koll på de senaste kampanjerna, för detta är faktiskt en vetenskaplig bok. Man behöver inte ens gilla reklam, bara vara nyfiken på vad som klickar i skallen på den som skriver den. De kommunikativa aspekterna nämns knappt ens i svepande ordalag. Det är tekniken och stilarna som fokus är riktat mot.

Reklamiska är heller inte inte en bok för reklamare i första hand, utan snarare nej-till-reklamare. Det ska vi i reklambranschen vara glada för. Utöver det rent språkliga framgår det tydligt att reklam är en både viktig och nödvändig del av vårt samhälle. Det kan behövas med tanke på alla semikommunistiska reklamförfäktare därute. Bara det faktum att Einar Korpus lyckats doktorera på reklamspråk betyder att hela reklambranschens dignitet ökar. Detta är säkert svårt att förstå för idioter som spenderar sina dagar med att kreera ”kul” reklam, men i praktiken betyder Einar Korpus arbete att copyn tagit klivet in i akademiens finrum. Att reklam inte längre kan sopas undan som oseriöst dravel utan nu förtjänar en mer vetenskaplig behandling. För det som går att doktorera med går att forska på och då är det allvarliga saker vi pratar om. Sånt som skitviktiga administratörer vanligen sysslar med. 

Avslutningsvis vill jag rekommendera boken i ”flytande form”, bloggen reklamiska.se

Åtgärder

Information

2 svar

18 07 2008
Anjo

Tack. Jag hade nästan glömt att jag prompt skulle köpa den boken… Adlibris nästa.

25 07 2008
Pilo

Köp den av Einar direkt via reklamiska.se

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

