Vad Telia kan lära sig av Apple.

22 07 2008

Detta skrivs inte i affekt. Jag är inte arg på Telia. Nåja, inte mer än vanligt i alla fall. Men jag kan inte låta bli att förundras över hur två så komplett motsatta företag förenats i denna ipodtango. Vid en snabb blick har de knappt ett smack gemensamt utan verkar snarast befinna sig i två olika dimensioner. Inte speciellt mycket förenar, det skulle möjligen vara arrogansen. Men vilka företag gäller inte det?

Kundtjänst kommer exempelvis ingen av de båda att någonsin bli bra på. Den ene är ett statligt verk som bytt namn och bolagsform, men inte så mycket mer. Den andre är en i mångt och mycket sekteristisk pryltillverkare med en något enkelriktad syn på sin distribution. Men den senare kan lära den förra om hur man bygger ett varumärke. Den förra kan förmodligen inte lära den senare något om någonting.

Nyfrälsta Telia kämpar med sitt bagage. Man köper kopiöst mycket reklam och försöker bli fräsch med hjälp av Storåkers. ”Folk” gillar Telias reklamfilmer, men å andra sidan så gillar alla att flabba skadeglatt åt en tragisk loser, så vad är egentligen vunnet? En stunds underhållning? Kanske hade det gått bättre om man lagt hela kakan hos Daddy. Men det är tveksamt. Telia brottas inte bara med ett gräsligt yttre. För många människor är man är fortfarande i grunden ett verk, en ineffektiv myndighetsliknande koloss som gör för litet och kostar för mycket. Dessutom tar man för lång tid på sig. Knappast någon tycker att Telia står för innovation och framåtanda. Om Apple tycker de flesta tvärt om. Det räcker att titta på deras förpackningar för att förstå skillnaden.

Ett bevis på Apples varumärkesstyrka kom den tionde juli. På premiärnatten fick drygt tusen svenskar sin iphone. Åtskilliga fler köade i Stockholm, Göteborg och Malmö. Många som köade var inte kids, till skillnad från de som tältade i samband med Grand Theft Auto IV. Många var män, flera i (övre) medelåldern. Män som väntat i flera år på att telefonen skulle släppas på den svenska marknaden. Män som kanske t o m redan ägde den tidigare iphoneversionen.

Män som köpte en iphone TROTS att den såldes med Teliaabonnemang i minst 18 månader.

Till Telias försvar vill jag säga att de har haft bra folk i de butiker jag besökt. Speciellt på Kungsportsplatsen, och även Backaplan. Men jag undrar om det finns någon på Telia som tror att de skulle kunna uppbringa denna köhysteri på egen hand? Trots sina miljardinvesteringar i reklam varje år. Finns det någon på Telia som kan förstå hur man skapar ett köpsug som Apple? I princip utan traditionell reklam, dessutom. Finns det någon som kan förstå hur man får varenda skenhelig journalist att skriva spaltkilometer och helt okritiskt skjuta i brallorna inför en lansering av en teknikpryl?     

Apple är som sagt Telias diametrala motsats. De kan få cyniska medelålders män med god inkomst att ställa sig i en kö, i snålbåst och regn, mitt i natten för att betala överpris för en mobiltelefon och teckna upp sig hos en operatör de innerligt hatar. Telia bör fråga sig vilken av deras andra leverantörer som skulle lyckas med denna bedrift. Sedan bör Telia ställa sig frågan vad som skulle krävas av dem själva för att åstadkomma denna reaktion. Visst är det bra med kompisar som Apple, fast det är konstgjord andning. Man kan inte leva på andras varumärken. 

När Telia svarat på dessa frågor vet de i vilken ände de ska börja. Men det känns som att det är ett tag kvar tills man kommer dit.

Åtgärder

Information

5 responses

22 07 2008
Leif Kajrup

Att Apple valde Telia som samarbetspartner var nog ett av de mer korkade besluten som Apple tyvärr tagit. Nu tror jag iof att vi kommer att se iPhone hos både Telenor och Tre om 3-6 månader, men precis som du säger: att förena ett företag som Telia med Apple ansågs för bara några veckor sedan som ett skämt (i alla fall av mig). Angående hysterin vid lanseringen så är jag övertygad om att köandet, hajpen, hysterin m.m. gällde iPhone och hade/har absolut inget med Telia att göra. Skulle till och kunna dryfta mig till att säg att om Telenor, Tre eller någon annan operatör fått samma chans så hade hysterin blivit större. Folk vill ha en iPhone – att det just nu är Telia som är ensam operatör på den svenska marknaden ser nog de flesta som ett nödvändigt ont.

P.S. Jag har fortfarande ingen iPhone – för jag vägrar använda Telia – jag skall vänta ut dem så jag kan använda min nuvarande operatör.

22 07 2008
kontaktmannen

Om du har Telenor kanske du väntar förgäves. De har gått ut med att de aldrig tänker sälja iphone. De räknar kallt med att hypen ska spilla över och ge draghjälp även åt pc-telefonerna.
Jag är inte direkt nöjd med att ha blivit Teliakund, men jag saknar heller inte Telenorsk en sekund. Faktum är att jag tycker jävligt illa om alla operatörer. Möjligen att kanske Tre ligger lite bättre till.

22 07 2008
Mammamumrik

Ja Telia har verkligen inte skött sig bra så där allmänt. Men hittills har de inte kommit i närheten a Telenor tycker jag.

Eller för all del tre, som skickar sms till alla sina kunder, också minderåriga vars föräldrar står för kontraktet,och erbjuder gratis provmånad på webben. En kostnad på ca 100 spänn (+ naturligtvis trafik) som naturligtvis har uppsägningstid när den irriterade föräldern upptäckt saken och ringer kundtjänst

Jag väntar dock ett tag med min ipod. Har jag väntat så länge kan jag vänta ett tag till – liksom. Men så är jag ju inte medelålders man, utan dito tant. Vi är ju lite segare, sägs det

23 07 2008
Hasse Carlsson

Jag har haft min iPhone sedan i november förra året.
Är kund hos Telesnor.
De, å sin sida, verkar bara bli sämre och sämre.

Om jag gillar Apples iPhone ”bara för designen”?
Att ha så skyhöga förväntningar, som jag hade, och att de lyckades överträffa dem med sin första mobiltelefon sticker hål på den myten.
Apple gör mitt lilla konsultliv både smidigare och gladare.
Amen.

14 08 2008
Mister Snor

Får man ha en större hemsida, visa en länk med något som intresserar och hänvisa till en sida där man måste betala för att läsa innehållet?

Känns lite, mnjaaah, enligt min sida.

Jaja,MVH! EJIK, Menar Mr Snor

Kommentera

