Med fiender som McDonalds behöver Max inga vänner.

26 07 2008

Jag tycker att företag som gör ett bra jobb ska premieras. De ska tjäna på sina ansträngningar och känna att folk faktiskt uppskattar dem, att de tillför något i målgruppens vardag. Kanske gör dem lite gladare, kanske får dem att känna sig lite snyggare eller ”bara” gör livet lite enklare. De som inte gör ett bra jobb bör i möjligaste mån bojkottas och gärna motarbetas. Det är en ganska enkel filosofi och jag tror inte att den enbart tilltalar dårar. Måhända att resonemanget är lite svartvitt och inte lämnar speciellt mycket utrymme för gråzoner, men skit i det för all del. Enkla sanningar är alltid de bästa.

Detta leder oss till ett av mina favoritföretag i Sverige, Max. Jag fullkomligt älskar allt ifrån deras burgare till den istadiga norrländska niten -att inte vika sig för de multinationella branschledarna- utan istället kolonialisera landet från norr till söder. Jag trivs bra på deras restauranger i deras allt utom svenskinspirerade dinersoffor, deras icke-svenska annonsmodeller och deras skvalmusik med svenska sunkartister ingen längre vill kännas vid. Och att insupa detta när man står i en kö som tar alldeles för lång tid. Men det gör ingenting, för jag vet att det är värt väntan. Eller visste. Hos Max väntade inte den som väntade på något gott för länge. Men den tiden verkar vara förbi.

För det första är jag jävligt sned för att Max inte lyckats med konststycket att öppna en restaurang i centrala Göteborg och nej, Allum i Partille är inte nära nog. Detta kan visserligen ha politiska förklaringar. Göteborg är trots allt Burger King-land. Men då tycker man att detta etableringsmässigt osunda förfarande borde vädrats mer i pressen. För det andra är det hög tid för ett byråbyte. Hallå? Från våldtäktspastisch till den hamburgerälskande apekatten från Norrland? Vad fan tänkte ni på? Och retrofilmen som på ett pajigt sätt ska visa hur allt började i Gällivare i slutet av sextiotalet? Varför pratar alla i den norrländska familjen stockholmska? Var det så förbannat dyrt med skådisar eller hade byrån inga kompisar med dialekten i behåll? Det måste krylla av desillusionerade norrlänningar without a clue på King. Ja, du läste rätt. Byrån bakom ICA-eposet står också bakom Max kampanjer. Fan tro´t.    

Men mest irriterande är nog att Max inte längre är kapabla att servera varm mat. Jag, som gärna kör ett antal extra mil för att käka på Max (i exempelvis Jönköping). Eller t o m stannar till på Skånes hellhole Löddeköpinge får inte längre några varma burgare på Max. Det har hänt på skämtrestaurangen Borås Arena där de tycker att det är ett smart drag att skicka hem alla ordinarie anställda och ta in alla sommarvikarierna samtidigt. ”Bra” tänkt, där. Men framförallt är det sunkrestaurangen på Vasagatan i Stockholm som stör mig. Kan inte minnas att jag någonsin fått en burgare av godkänd temperatur där. Känns inte som att Max går åt rätt håll om detta blir standard.

Men självklart finns det alltid undantag: PR. Det Max förlorar på den infantila reklamkarusellen tar man igen på PR-gungorna. Det senaste exemplet i en rad av redaktionella triumfer rör just skämtrestaurangen på Borås Arena. Där är det konkurrenten med den fantastiska reklamen (all cred för McD-jobben DDB) som framstår som den stora skurken när UEFA hotar att bojkotta U21-EM i Borås för att ”fel” restaurang finns på arenan. McD framstår i vanlig ordning som den multinationella, rovgiriga höken som gör allt för att slå klorna i den lilla sparven. Beslutet kanske inte är McD:s, men i media ser det ut så. Hatten av för det slaget under bältet i så fall. Helt otroligt bra jobbat av GCI eller Max pressansvariga. Man har t o m fått 22 000 pers att rösta om huruvida Max ska få sälja burgare på arenan under matcherna eller tvingas hålla stängt. Över tjugo tusen pers röstar om något så svalt som en hamburgerrestaurang som inte ens fixar varma burgare. Cred för det. 

Så Max. Ni går faktiskt fria tack vare PR-arbetet. Jag behöver inte bojkotta er likt jag har gjort med McD de senaste nio åren. Men snälla. Kan ni inte anlita någon som klarar av att göra reklam? Och kan ni inte börja med varma hamburgare igen? Jag skulle så gärna vilja älska er innerligt igen. 

Man kan inte begära att ”dammsugningen” fungerar hundraprocentigt så här i semestertider, så Max pressansvariga Alexandra William-Olsson har för ordnings skull fått en länk mejlad till detta inlägg.

Åtgärder

Information

10 responses

26 07 2008
Pontus

Anledningen till att Max inte i öppnat något i Götet kan jag nog hjälpa dig med.
Farsans byggföretag, WH Bygg är nämligen dom som ligger bakom Max alla restauranger dom senaste åren.
Svaret jag har fått när jag frågat far min om varför aldrig dom kommer till centrala gbg är helt enkelt för att alla lokaler med bra lägen är upptagna. Dom flesta nya Max-restauranger är sådana som byggts upp helt från grunden. Sådana som man ofta hittar längs med vägar och köpstäder likt Bäckebol.
Sen tycker jag att det inte borde varit så jäkla svårt att hitta en central lokal i Göteborg. Hur många år ska man egentligen behöva vänta?

Annars tycker jag som dig. Kass reklam. Bra PR.

26 07 2008
kontaktmannen

Aha. Tack för ljuset i dunklet.
Har också hört någonstans att Max föredrar lägen nära matarleder och köpstäder, men jag säger som du: Kom igen. Hur länge ska man behöva vänta? Max kunde exempelvis tagit över McD:s kursade andrarestaurang på Avenyn.
Nej, jag föredrar min konspirationsteori. De skiter i oss. Mycket roligare att slå upp restauranger i Stockholm. Där kryllar det ju av norrlänningar.

27 07 2008
Christian

Det är samma sak i Jönköping. De två Max haken här ligger i bilpendlarstråken. En av dem intill Ica Maxi. Den första gick antagligen så bra för McDonalds slängde upp sitt gula M inte långt därifrån.

27 07 2008
Dabitch

Jag har fått åka till Lund för att kunna gå på Max! Det värtsa är att jag – billösa männska – faktiskt gör det. Då har man fans, man.

27 07 2008
kontaktmannen

Jag är inte helt säker på att Max fattar hur bra de har det. I så fall skulle de nog inte slarva så mycket.

28 07 2008
Fredo

Mmmm. McD gör mig magsjuk, bara jag ser M:et. Jag är en Burger King-typ som bränner gommen av mig mest varje gång det serveras en Big King XXL med allt.

Max har jag lite problem med eftersom man säger ”100% svenskt nötkött”. Just det, det är inte samma sak som 100% nötkött och lämnar således både fantasin och burgaren ensam med sitt öde. Visst, jag äter korv som säkert innehåller mer ”what ever” än Max burgare och jag skulle absolut välja Max före McD, alla gånger. Det är bara den där lilla raden jag inte riktigt kan förlika mig med. Den är genialisk i sin enkelhet men även en aning vilseledande. Men det behöver inte den hungrige kunden bry sig om.

När det kommer till McD har de verkligen lyckats med att lova mer än de kan hålla. Pommes Friten har aldrig varit äckligare än nu. Den har en lätt jordsmak och inte sällan ser de ut som vissna tulpaner. Men det är jag det.

28 07 2008
Kontorschefen

BK-land kan ju ha sina förklaringar i lokala och politiska förankringar. För vilken hamburgerkedja får servera burgare på den lokala götebosska nöjesparken? Och vem äger Kanin-land? Så utan särskilt mycket konspirationsteorier kan man ju ana hur tongångarna går i byggnadsnämnden varje gång MAX kommer på tal. Bordläggning anyone?

12 08 2008
Jonathan Gabrielsson

Så här skriver Claes Eliasson i sin sms-version av bråket:

Om Max sponsrat UEFAs matcher på Borås Arena hade de fått ha öppet. Men det gör de inte! UEFA bestämmer, inte McD, hade även varit så om McD inte sponsrar UEFA!
/Claes Eliasson, presschef McDonalds

Fler sms-versioner finns på http://www.halebop.se/smsversionen

13 08 2008
Elin från Norrland

Jag ringde lite samtal för något år sedan för att få svar på frågan varför Max inte etablerat sig i Göteborg. Svaret jag fick från Max ledning var att det hade med en komplicerad relation till Göteborgs store man Göran Johansson att göra. Så nu är jag egentligen bara mer nyfiken! Kan ingen höra av sig till Janne Josefsson och låta honom gräva lite djupare?

13 08 2008
kontaktmannen

Scheiss. Jag mötte ju skjutjärnet Josefsson på väg till kontoret i morse. Ska fråga om jag tajmar in honom i morgon också.
De flesta som heter Göran har ett komplicerat förhållande till folk. Hoppas bara att denna egenskap inte går i arv till folk som heter Anna.

Kommentera

