En Appletönt är värre än en PC-tönt.

30 07 2008

Jag har kommit till insikt. Jag är en tönt. All tvekan var som bortblåst när jag såg mig själv glatt trippade uppför trappan efter att min förskräckta fru räckt över ett paket som låg i brevlådan. Paketet innehöll ett så kallat joggingarmband. Ett case med rem i neopren att spänna om underarmen (eller låret för den som är liten och klen) och som leder till stor munterhet hos både vänner och släktingar. Någon -än så länge- mycket närstående människa undrade var jag hade midjeväskan. 

Men jag måste få försvara mig en aning. Jag är ingen vän av telefonväskor och cases. För bara några dagar sedan skulle jag aldrig ens drömma om ett bältesclips eller ens ett fräsigt gummicase. Sånt är ju för fan till för de debila fåntrattarna som stod före mig i Teliakön. Men iPhone är en tvål, ett under av taskig ergonomi i både hand och ficka. Ett praktexempel på vad som händer när någon (iförd svart polo och matchande bakelitbågade brillor) tror att design mest handlar om blank yta och ett sobert skal. Ett mästerverk som kommer att revolutionera våra internetvanor, som gjord för att tappas i backen ur en högsommarsvettig handflata och sedan skickas raka vägen till Irland.  

Elaka tungor kommer att dra paralleller mellan detta armband och de sexiga axelhölster som fanns i mobiltelefonens barndom på nittiotalet. Jag gillar inte att bli utskrattad, så därför kommer jag troligen att bära min iphone dold, under jackan. Det finns ingen lag emot detta i vår delstat ännu.

Som avrundning måste jag väl hämta hem rubriken. Visst är PC-töntar något av det fjantigaste som finns. Men de värsta Macfundamentalisterna är mycket värre än så. PC-töntarna vet oftast om att de är jättetöntiga och brukar sällan ställa till något större besvär. De saknar liksom självförtroende för den sortens terror. Detta gäller tyvärr inte deras Mac-diton som är alltifrån påträngande och arroganta till självgoda och bigotta i sin töntighet. Tror inte att jag behöver presentera så mycket mer bevisning än denna och denna. De talar liksom för sig själva. Tack Claes för länkarna.

Åtgärder

Information

7 responses

31 07 2008
Fredo

Tönt, geek, nörd. Orden är många, betydelsen densamma. Och jag tycker inte att någon kategori är mer eller mindre nörd än någon annan. Jag känner fågelskådare, audiofiler, cykelfetischister och både mac- och pcnördar. Själv är jag en periodarnörd som kan snöa in på vad som helst, när som helst. Jag klarar inte av att klamra mig fast vid just en företeelse. Men jag beundrar dem som gör det.

Angående ditt case kan jag bara säga att jag nog aldrig kommer att skaffa en iPhone av samma anledning. Jag kommer att tappa den och så åker bilder, musik och halva mitt liv åt helvete. Men ge mig ett par år så har jag också en.

31 07 2008
Kontorschefen

fy fan vad lökigt! nu väntar vi bara på bögslungan runt handleden…

31 07 2008
kontaktmannen

You wish.

1 08 2008
deeped

Äh, en sån där är skitbra när man klipper gräs och är ute och rör sig. Annars använder jag den inte. Och Kontorschefen kanske inte ska sätta sig på några höga hästar med det lätt HBT-aktiga efternamnet ;)

1 08 2008
kontaktmannen

•deeped: Till historien hör att densamme kontorschef inte allt för länge sedan lade fram förslaget att bögslungor skulle ingå i personalens standardutrustning.
Har har gör övrigt övergett sitt HBT-namn och förvirrar numera få med sin namnteckning.

21 08 2008
anna

Är det inte så att fodralet är mer överkomligt än det faktum att du har dig själv som bakgrund på telefonen? :)

21 08 2008
kontaktmannen

•Anna: Tyckte inte att jag hade så mycket att förlora…

Kommentera

