Grattis till årets ickeledare, Anne.

9 08 2008

Sidan fyra i DN verkar vara den främsta kanalen för journalister att vädra sitt förakt och samtidigt visa hur otroligt dålig koll de har på sitt eget arbete och den medievärld de verkar inom. Knappt har Lisa Bjurwald dragit upp brallorna innan det är dags för nästa kolumnist att ta över pinnen: Anne Lindén. Har inte läst något av henne tidigare, har inte läst något om henne tidigare, men jag anar att det kommer att komma mer inom snar framtid. Aningslösa yrare verkar vara kanonmat hos DN i dessa dagar. Och förlåt mig då om jag är elitistisk och klagar på murvlar som ger ”vanligt folk” det de vill ha.

”Årets ickenyhet” lyder rubriken och handlar om Per Hellqvist, säkerhetsexpert på Symantec och det PR-arbete företaget lyckats med på sistone. Och vad som sas på TV4-nyheterna häromkvällen. Enligt både Lindén och Symantec har Hellqvist gjort ett mycket bra jobb eftersom företagets exponering ökat med 300% under karlns första två månader på jobbet för flera år sedan. Detta är tydligen ett problem. Att Hellqvist nu är ute i etern och flaxar med en gammal nyhet upprör Lindén så till den milda grad att hon väljer att ta upp en fjärdedel av morgonpressens malligaste sida för att avreagera sig. Måhända är detta en linkbait och Lindén kanske vill bli snabbt berömd på samma sätt som Bjurwald. I så fall får jag spela med och bidra till detta. Men jag kan inte låta bli. Det finns nämligen ett fundamentalt fel med Lindéns artikel och även hennes inställning som journalist. 

Man skuldbelägger inte den som är i underläge. I vår kultur är det inte kosher att straffa den prostituerade, utan skulden och ansvaret ligger på torsken, köparen. De flesta människor tycker även att den som är mest ”skyldig” vid en otrohetsaffär är den som har ett förhållande (om båda är upptagna, så är det naturligtvis att betrakta som jämnt skägg). På EXAKT samma sätt fungerar det med PR. Som PR-konsult, eller pressansvarig eller vad fan du nu vill kalla dig, ställs inga krav på din moral eller att du håller dig till den heliga oförvitliga sanningen (du vet, den som bara naiva journalister tror på). Det är upp till journalisten att källkolla och bedöma nyhetsintresset. Alla någorlunda vakna och nyktra journalister (och alla andra med för den delen) vet att det är PR-departementets jobb att skaffa uppdragsgivaren relevant publicitet. Sen bör man hålla sig till sanningen och leverera relevanta nyheter om man vill ha en vettig relation med journalisterna. Detta har man emellertid inte förstått på DN:s ledarsidor, utan där går skribenten ut och klankar på Symantec och Hellqvist för att de är i etern med en gammal nyhet. Helt otroligt obegåvat.

Så, Anne här följer en liten, och högst förenklad förklaring om hur det funkar: Per Hellqvist är en sorts säljare. Det ingår i hans jobb att ordna uppmärksamhet åt sin uppdragsgivare, ju mer desto bättre. Han jobbar för ett företag som säljer produkter. De vill gärna vara med kanske var som som helst, men absolut i nyhetssändningar och speciellt om det är i ett relevant sammanhang som exempelvis när man pratar om datavirus.

Kritiken, om det nu finns fog för någon sådan, skulle naturligtvis riktas mot TV4-nyheterna, Sveriges största nyhetsförmedlare som är så kopiöst bekväma eller ignoranta att de låter en företagsföreträdare brodera ut och dominera på bästa plats, under det mest bevakade programmet. ”Nyheten” är säkert en riktig ”nyhetstorkeickenyhet” och man har full rätt att undra vilken sorts nyhetsjournalistik TV4. Troligen var Lindén för feg och kanske även bekväm för detta. Det kändes väl helt enkelt mer safe att hoppa på krämaren som säkert ändå inte har några kompisar. 

Gratulerar till en utomordentligt usel debattartikel, Anne och DN.


Åtgärder

Information

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: