Svenska spel, konstig reklam.

14 08 2008

Ibland krockar det. I reklamen alltså. Den fullständigt logiska, och kanske ibland skitroliga, tanke som tänkts ut av en fart- och hemmablind hjärna går betraktaren förbi. Det som framstod som så smart faller platt eller ännu värre. Eller vad sägs om Svenska Spel och deras Spela lagom!-initiativ? 

JCDecauxtavlan på bilden har inget med artikeln att göra.

För Sverige är verkligen ett jättekonstigt land. Fråga bara någon som inte växt upp här. Och om man ska vara lite självkritisk finns det kanske fog för den uppfattningen. Allt som är allmänfarligt har reglerats genom statliga monopol och detta bestämdes av det förhärskande partiet för länge sedan. Utan att närmare snubbla över pillerburkar, buteljer och knastertorra TV-dokumentärer kan man konstatera att även spel hör till dessa slutna näringar, ja svenska spel alltså. Gemensamt för dessa är ofta att de dras med lite egendomlig reklam. Lite myndig, moraliserande men ändå samtidigt pratig och inställsam, feelgoodpropaganda liksom. Gör som du blir tillsagd, för då mår du bättre. Systembolaget har ett gediget track record av den här sortens kampanjer och i viss mån även Apoteket. Men på något sätt tycker jag att dessa bolag håller ihop säcken ganska bra.

Ett annat monopol som inte lyckas riktigt så bra med kontinuiteten är det statliga spelmonopolet. Bara att det råder monopol på spel är egendomligt. Om det är folkhälsan som värnas spelar inte direkt de svenska spelen i samma division som spriten och pillren. Det är min personliga åsikt och jag kan garantera att jag delar den med många. Därför kan jag inte tänka mig att spelmonopolet har speciellt många försvarare om vi jämför med de tidigare två nämnda.  

Att bedriva försäljningsmonopol av allmänfarliga konsumentprodukter är en konst i sig. Man ska sälja, men får absolut inte uppmana till köp eller ökad konsumtion. Systembolaget har sedan urminnes tider kört med parollen: ”Köp inte våra varor för guds skull. Men om du nödvändigtvis måste ha alkohol till varje pris är det bäst att köpa den av oss för då får vi in skattepengar till offren”. Apoteket är inte lika tydliga i sin marknadsapproach, men man är väl ungefär av uppfattningen: ”Det som inte passerar vår disk är antingen knark eller hokus pokus”. Svenska Spel kan däremot inte anklagas för att hålla någon speciell linje och detta märks tydligt på reklamen, att även nivån på kampanjerna är gambling. Stundtals lysande kommunikation. Stundtals längst ned i hinken tillsammans med spyorna och de utslagna tänderna. Kan bero på att man jobbar med ungefär 200 reklambyråer.   

Kampanjplåstret ”Spela lagom!” är en väldigt egendomlig detalj i Svenska Spelkampanjerna. Hela formatet pryds av ett innehåll och en utformning som bräker: ”Spela och vinn mycket, titta här vilken skitstor lott, glass” o s v. Men längst upp i vänstra hörnet sitter en flik som säger ”Spela lagom!”. Vänta nu, är det inte något som krockar här? Någonting har blivit fundamentalt fel, kommunikativt. Man går aldrig ut och trummar upp ett budskap för att sedan jämka ned det. Inte i två annonser och absolut inte inom ramen av samma annons. Inte ens om tanken är god och överbeskyddande. Kanske finns det en politisk förklaring.

Hyfsat nyss var man ute och flaxade i branschmedia om att Svenska Spels marknadsföringspengar skulle användas i avskräckande syfte, precis som i vilken klassisk Systembolagskampanj som helst. Det vore inte konstigt om så skedde, utan snarare förväntat inom den statliga politiska korrektheten. Men. Nu är det så att jag misstänker att det hände något annat. Jag har på känn att någon blev lite lös i magen när denne såg de fagra marknadsföringspengarna rinna mellan fingrarna till miserabla avskräckningsfilmer med prudentlig tonalitet. Denne någon (eller någon annan någon i den förstes närhet) kom då på den fullständigt briljanta idén att lägga in en liten varningstext precis så som man gör med alkoholreklam och tobaksförpackningar. Alltså en tag som gör att de politiska målen om måttfullhet kommuniceras, att varningen finns med någonstans om det skulle komma eld ifrån obekvämt håll, samtidigt som man kan bomba på stortavlorna med lika täta intervaller. Riskminimering alltså. 

Smart. Men kommunikation funkar inte så. Kör du med två budskap, dessutom motstridiga, blir folk förvirrade. Förvirrade människor kommer inte ihåg reklam. Bortglömd reklam gör inte sitt jobb.

Annonser

Åtgärder

Information

11 responses

14 08 2008
Elias Betinakis

Din bästa postning so far. Håller med 100%. (Hade faktiskt tänkt att blogga om samma sak, men du hann före.) Det är helt sjukt att påstå att den här typen av kampanjer är måttfulla och att man är mer reko än andra spelbolag. Bara en hjärntvättad kan tycka det.

14 08 2008
Dabitch

Apropå spelreklam, någon annan som retar ihjäl sig på ”LADBROKES – svänscha späl, med engelscha ådds”?

15 08 2008
kontaktmannen

@Elias Betinakis: Det finns ganska många hjärntvättade i detta landet. Men man kan trösta sig med att de verkar bli färre. Folkhemmets doktriner ifrågasätts av allt fler. Monopolen ifrågasätts. Detsamma gäller SVT:s pinsamma mantra om att man är fri från kommersiell och politisk påverkan.

@Dab: Håll i dig nu. Jag gillar Ladbrokesfilmen. Men ännu mer att de öppnat en spelbutik i Stockholm.

15 08 2008
Dabitch

Jag kan inte bestämma mig – jag vill gilla den, men samtigt retar den gallfeber på mig och då särskilt de kortare versionerna som tappar all själ. Hans brytning på slutet är så logisk, men samtidigt känns det så fånigt.

15 08 2008
Hasse C

Håller med till hundra.
Tycker samtidigt att det är så fattigt att delta i Triss, Harry Boy och allt vad det heter.
Kommer grannpojken och säljer en kaklott så att hans klass kan åka till Danmark till våren är jag med direkt.
När kidsen säljer jultidningar köper jag av alla, det är ju trots allt en liten entrepenör som står och huttrar i min hall.
Men att jag skulle köpa en lott ”för att bli miljonär” och sponsra ett statligt lotteri som inte får men ändå skall?
Please…

PS fast det kanske handlar mer om att jag själv vill forma mitt öde DS

15 08 2008
kontaktmannen

@Hasse C: Om alla hade haft en lika nykter syn på spel som dig skulle inte sossarna haft speciellt mycket kampanjpengar att prata om.

18 08 2008
entapir

fan jag måste ha missuppfattat allt… trodde bilden på den överdrivet stora glassen (och de andra i kampanjen) bara var symboler för ”spela lagom”. ”släng inte alla pengar på spel – det är som att köpa em knasigt stor glass” typ.

Till mitt försvar kan jag säga att jag aldrig spelar, och att reklamen endast mkt flyktigt rusat förbi mig

18 08 2008
kontaktmannen

@entapir: Sakta i backarna nu. Det kanske är du som har rätt. Det vet vi ju inte. Vi sitter bara här och spekulerar i en usel kampanj.
I så fall vore kampanjen i alla fall aningen bättre.

19 08 2008
coin slot

Jag har också tolkat ”Spela lagom” och de motstridiga bilderna som det gamla hederliga ”lagom är bäst” (tänk filmen med den blonda snubben som tenderar att överdriva alla sina beteenden – luciakören, parfym osv., och det blir bara fel). Glass är gott, men äter man för mycket så kräks man.

13 09 2008
ola

riktigt skit snack. asso du har inte ens visat hela bilden.. kommunist fan

14 09 2008
kontaktmannen

Tack Ola. Jag älskar dig. ”Kommunist fan”. Helt obetalbart.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: