Resumé förlorar kampen om trollen.

18 08 2008

Du har säkert läst dem. Kanske har du också skrivit någon, artikelkommentarerna på Dagens Media och Resumé. Sällan är de sakliga, ofta är de hatiska men förvånansvärt välskrivna med tanke på vilka små människor som döljer sig bakom tangenterna. I vilket fall som helst är de underhållande och en starkt bidragande anledning att folk besöker branschtidningarnas nätforum. Hur dumma de än må vara så är de värdefulla, både för debatten och tidningen.

Enligt tidningsstatistiken är den ene lite större än den andre på papper, men det skiljer inte så mycket. Vilka siffror som gäller för nätversionerna har jag ingen aning om. Men säkert är att de gillar att håna varandra i sina egna kanaler. Det finns dock ett lika ovetenskapligt som enkelt sätt att mäta popularitet: Antalet artikelkommentarer. På något sätt säger detta också en hel del om hur engagerade läsarna är i sin ”tidning” och på den fronten har det skett en rokad på sistone.

Resumé gjorde för ett tag sedan om sin webbtidning och försökte bli ett mer levande forum, kanske någon form av socialt media. En god tanke som hittills fått ett sådär gensvar. Visst har många anmält sig som medlemmar, men det är nog mest för att få tillgång till alla sidor. Ingen kan påstå att aktiviteten är speciellt hög. I skrivande stund har exempelvis en artikel om Onoff begåvats med tio kommentarer, varav nio helanonyma. På den gamla goda tiden hade stått en nolla till bakom den siffran

För inte länge sedan var det legio att en någorlunda brännbar Resuméartikel fick någonstans mellan femtio och hundra kommentarer. En riktig karamell kunde håva in nästan två hundra. Dagens Media fick vanligen nöja sig med tjugotalet när man hade en bra dag. Ofta passerade artiklarna utan några kommentarer alls. Men nu råder precis det motsatta. Resumé.se är inte längre platsen där det händer. De mest affekterade aporna har flyttat till konkurrenten där de fortsätter sprida sina idiotier i fornstor stil. Hur gick det till? Förklaringarna kan vara flera, men den främsta finns i kommentatorns psykografi. 

Reklamare är av naturen ynkryggar och den som skriver hätska inlägg vill därför vara anonym. Detta är otroligt viktigt och kan inte underskattas ur trygghetshänseende. Många som jobbar med reklam gillar inte heller sitt levebröd, men i de flesta fall tjänar man ganska bra med pengar och man vet att det är lätt att få sparken i byråvärlden. Skräcken späs på ytterligare genom att reklamvärlden är liten och inavlad. Bränn dig på en byrå och du är körd i hela branschen. För den som jobbar på en byrå med hög svansföring och låg tolerans för oliktänkande blir detta ett tungt stressmoment. Därför är anonymiteten sjukt viktig.

Vad har då detta med Resumé och deras nättidning att göra? Troligen litar inte den gemene kommentatorn på Resumés meddelarskydd. Vad är annars förklaringen till den låga interaktiviteten? Vart tog artikelkommentarerna vägen? Formen är bättre och inga konkurrenter (förutom ett stort antal branschbloggar) har tillkommit. Och samma gamla populära snaskjournalistik fyller spalterna.  

Varför läser du själv Resumé och Dagens Media? Är det nyheterna, debatten eller trollen som drar?

Advertisements

Åtgärder

Information

19 responses

18 08 2008
Fredo

Jag läser Resumé och DM för att jag har utvecklat ett beroende. Vare sig jag vill eller inte måste jag in och kolla x antal gånger om dagen. Och jag är nog inte ensam.

/Advertising Agency Anonymous

18 08 2008
Per Robert Öhlin

Ett troligt skäl är väl att Resumé numera har adderat en tröskel genom medlemskapet.

18 08 2008
Per Robert Öhlin

Skälet till att jag så sällan kommenterar artiklar på Dagens Media och Resumé är att jag inte gillar sällskapet. Det är inget kul gäng. De är gnällspikar som bara surar utan att vara konstruktiva.

18 08 2008
Nina

Hur kommer det sig egentligen att de flesta känner sig tvingade att skriva arga, bittra och sura kommentarer?

18 08 2008
kontaktmannen

@Nina: Jag tror att det finns två sorter. Dels de unga och korkade fåntrattarna som inte förstår bättre utan bara är grymma och gemena på barns vis. De har inte utvecklat någon empatisk förmåga och hela deras förhållningssätt till jobbet och branschen är infantilt. Man kan ha överseende med dem eftersom de inte bättre förstår.
Den andra kategorin utgörs av desillusionerade seniorer. Folk som aldrig blev något. Osynliga människor som sitter och gömmer sig i ateljén och aldrig får någon uppskattning för det slit de lägger ned på att skapa perfekta original. Folk som vars ambitioner kvävts av okänsliga chefer som aldrig förstod sig på fenomenet humankapital. Tragiska stackare som aldrig vunnit ett pris eller blivit omnämnda i någon artikel. Och som inte heller kommer att bli det. Bittra människor fulla av syra.
Jag hyser inget agg emot de sistnämnda. Jag tycker synd om dem, trots att jag och mina medarbetare otaliga gånger har varit måltavla för deras raseri.

När det kommer till artikelkommentarer vinner den som får många. Vad som skrivs är oväsentligt.

18 08 2008
entapir

@Nina: Det har jag också funderat på! Är det inte för att de känner sig trygga där i sina tjocka, dissiga ironiluvor?

18 08 2008
Anjo

Jag läser allt – både artiklar och kommentarer. Ibland undrar jag dock varför. Artiklarna är sällan annat än dåligt författat skvaller. Kommentarerna är allt som oftast påhoppsparader, knivhugg i ryggar, rena lögner eller så fyllda av avundsjuka att datorn nästan skär sig.

Lustigt nog är väl den som jag sympatiserar med minst i sakfrågor, Anders Andarve, samtidigt en av då få jag på något sätt respekterar – han skriver i alla fall under eget namn. Även om jag inte ger fem öre för sanningshalten, så står han bakom det – och dessutom blir det rätt underhållande ibland…

Det är synd att kommentarerna så sällan leder till vettiga debatter. Jag tror att vår bransch behöver en sån ibland…eller jävligt mycket oftare, faktiskt.

18 08 2008
kontaktmannen

Andarve är fan skön. En äkta haverist. Även om mycket skvallrar om att han sviktar i sin verklighetsnärvaro verkar han vara en nagel i ögat på hela Polhemsplatsen.
Synd att gärna yrar om precis allt som han inte vet ett skvatt om. Han kunde faktiskt haft lite stil och fått viss respekt för detta.

19 08 2008
dygnetrunt

I hear ya. ”Trollen” är många på tidningar som resumé och dagens media. Det är ett form av hävdelsebehov som många sitter på och bakom en dator behöver man inte stå till svars för det som sägs. Synd att branschtidningar på nätet lockar så mycket troll – det framställer dessa som blaskor med idioter till läsare och ger hela branschen en trist bild.

20 08 2008
Hasse Carlsson

”Jag tycker att televisionen är mycket lärorik. Varje gång någon sätter på den, går jag in i ett annat rum och läser en bok.” – Groucho Marx

Byt ut ”televisionen” mot ovannämnda tidningar så har du mitt sätt att handskas med det.
En bok, i dagens läge, är tex ett alster av den mycket begåvade Per Robert Öhlin.

20 08 2008
deeped

Jag försöker att låta bli båda men efter att DM inte lyckas att skaffa en ny chefis som lever på den här sidan om 2000-talet så blir det nog REsumé ändå: hellre en idiot som försöker att hänga med än en vanligtvis intelligent som vägrar att göra det.

21 08 2008
kontaktmannen

Amen på det deeped. DM verkar inte ha några problem med successionsordningen. Bakåtsträvarna står på kö för att ta över.

25 08 2008
Same same but different - Veckan som gick - vecka 34

[…] har skrivit en rätt tänkvärd text om internettroll. I det här fallen troll som kommenterar i branschtidningarna Resumé och Dagens Media, men det […]

25 08 2008
delade | Veckan som gick - vecka 34

[…] har skrivit en rätt tänkvärd text om internettroll. I det här fallen troll som kommenterar i branschtidningarna Resumé och Dagens Media, men det […]

29 08 2008
Lården

andarve är inte en person.andarve är ett fenomen

31 08 2008
Mikael Jisander

Jag är inte mycket för modererade bloggar, tycker det tar udden av den fria debatten. Men i fallet Resumé tycker jag att artikelkommentarerna ofta har en spamlikande låg kvalitet och borde raderas. Helt enkel en massa dynga man måste forcera för att hitta något läsvärt. De flesta kommentarer är helt ointressanta, ofta oförskämda, och ger en trist eftersmak. Jag har märkt att jag på senare tid läser både Resumé och DM mer sällan, allt oftare finner jag större utbyte av bloggar som denna.

31 08 2008
Mikael Jisander

Va fan! Var denna bloggen modererad :-)

31 08 2008
kontaktmannen

Ja, hoppsan. Det var den.
Det dräller in en del dynga här också och då syftar jag inte bara på särskrivningar och taskiga meningsbyggnader.
Men jag är privilegierad och får nästan bara kvalitetskommentarer till skillnad från många kolleger som drunknar i en ström av ”heja heja-inägg”.

Även mitt branschmedialäsande har dippat. Misstänker att det gäller ganska många. Är helt säker på att både R & DM kommer att tappa än mer till diverse bloggar.

Förresten. Välkommen hit, Mikael.

2 09 2008
deeped

Jisander. Normalt är att man helt enkelt modererar första inlägget från namn X+epost Y. Det handlar inte om att kväsa debatten utan att slippa den mer smarta delen av spamfloden…

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: