Den tvivelaktiga reklambyrån ARN.

29 08 2008

I gårdagens GP kunde man på ledarplats läsa om Blåvitts blamage. I en raljerande notis, av en icke namngiven skribent, beskrivs det hur illa fotbollsklubben betett sig på inrådan av reklambyrån ARN. Det är inte ovanligt att journalistkåren klankar på företag och reklam, men faktiskt ganska sällan man hänger ut reklambyrån. Även journalister vet att det slutgiltiga ansvaret ligger på annonserande företag och att konsulten i regel alltid får sina förslag godkända av uppdragsgivaren.

I just detta fall spar man inte på krutet i kritiken mot reklambyrån ARN och deras kampanj ”Gaisblomman”, en travesti på Majblomman som i denna version säljs till förmån för Gais ungdomsdivision. Så att de blåvita kan få kvalificerat motstånd i framtiden. Gais har inte piskat Blåvitt i derbysammanhang på 16 år. Kul passning och en riktigt vass kampanj med glimten i ögat. Det tycker t o m gaisare. Men inte Majblomman. De hotade via en viss branschtidning att stämma skiten ur missdådarna.

Reklambyrån ARN hånas också på ledarplats för sitt klena försvar av kampanjen och uppmanas att sluta tramsa och växa upp. Det är bara ett problem. Det finns ingen reklambyrå som heter ARN. Arn är en tempelriddare och om honom har det skrivits böcker och gjorts filmer. Byrån heter ANR.

GP:s ledarredaktion kanske borde lära sig att läsa innantill. Och signera ledarna.

Advertisements

Åtgärder

Information

12 responses

29 08 2008
Nina

Reklambyrån ARN grundas nog snart. Av Bert Karlsson.
För övrigt ger jag tuppen upp till kampanjen och tittar strängt på Majblomman.

29 08 2008
kontaktmannen

Kontorschefen tar mig i örat och påpekar mycket riktigt att ARN även är Allmänna Reklamationsnämnden. Med tanke på versalerna är detta troligen den främsta betydelsen.

29 08 2008
Anjo

Slutspurten av kampanjen – leveransen av 400 fotbollar till gajsgården – är stor humor. Bra gjort, ANR. Nu återstår bara seger på plan. På läktarna blir det som vanligt, verbal knock out :)

29 08 2008
Abbes pappa

Kul rubbe. ANR anmält till ARN.

Jag tyckte Blåvit-annonsen ägde. Och ANR har ryckt upp sig rejält på senare år.

Men visst är det lite lustigt ändå med tanke på att de jobbat med majblomman i många år. Man skulle tro att de kände kunden och visst vad som vad känsligt och inte. Men å andra sidan, det kanske de trodde också…

30 08 2008
kontaktmannen

@Abbes pappa: Den tanken slog mig också. Fast det behöver ju inte vara samma människor som de brukade jobba med. Det kanske t o m blev något bagage kvar…

30 08 2008
deeped aka Niclas

Majblomman behöver nog titta över sitt eget varumärke istället för att ge sig på såna här saker som faktiskt stärker deras sugiga erbjudande…

30 08 2008
kontaktmannen

Sant Niclas. Men den sortens övergripande innebörd är det få stelopererade administratörer som kan ta till sig.
Sen vet vi ju faktiskt inte exakt hur det gick till. Det kanske inte fanns något ont blod från början utan att detta tillsattes av branschtidningen. Sånt har ju hänt förut.

30 08 2008
ML

Haha klockrent!

31 08 2008
Hasse Carlsson

Svårt att neka sig själv ett leende när bullriga typer snubblar… ;-)

2 09 2008
deeped

Och det fungerade ju. GAIS vann vad jag förstod…

3 09 2008
tjompa

Om vi tittar bort från den lilla ankdammen, har du (eller någon annan som läser) någon uppfattning av hur ”gemene man”, den sörjiga massan, tagit emot det hela?

3 09 2008
kontaktmannen

@tjompa: Nej, inte en susning. Men eftersom man ska betrakta folk som tänkande varelser har de uppskattat kampanjen och är idag ungefär lika roade som oss åt att Blåvitt tykade sig och åkte på däng.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: