Bra idé, dåligt genomförande.

2 09 2008

I vår förlovade bransch yras det ofta om att allt hänger på idéerna. Det stämmer. I den bästa av världar, alltså. Tyvärr segrar alltför ofta de riktigt dåliga idéerna av olika anledningar och då får man göra det bästa av situationen och helt enkelt inse att man inte styr över precis allt. Eller inse att man inte styr över speciellt mycket alls och att den som håller i plånboken per automatik också håller i yxan. Färska brattiga kreatörer på malliga byråer kan säkert kaxa sig hur mycket som helst gentemot kunderna och sjunga konsumentens väl, men för en småföretagare funkar det inte riktigt så. Plågsamt ofta får man ta pengarna och springa om man vill ha mat på bordet. 

Men. Allt handlar faktiskt inte bara om kreerandet. Utförandet är också en aspekt att beakta. En halvdålig idé som utförts väl är faktiskt bättre än en halvdålig idé som utförts dåligt. Det finns nivåer i helvetet. PWC, eller ”(Re)visionsbyrån” som de numera kallar sig är ett exempel på detta. 

Jag tycker att de har lyckats bra med sin visionskampanj i stort och att de använder prefixet ”re” på innovativa sätt. Det senaste kampanjtillskottet ser du nedan. En helt okej lösning som både belönar betraktaren och kommer undan med obevisat, irrelevant skryt. Men det finns smolk i bägaren. Urklippet har inte gjorts på riktigt, utan ”hålet” är tryckt på affischen. Besvikelse! Hela affischen är tryckt och ingenting är varken urklippt eller dittejpat. Dubbel besvikelse! 

Detta är inte första gången. Vid ett antal tillfällen har jag noterat att man kört budgetlösnngar istället för att göra på riktigt, ungefär som när myndiga byråer gör kampanjenheter i ett ex för att ha något att tävla med. Vem är skyldig? Vad var det som hände? Tog pengarna slut efter att man gjort en skarp tavla på Stureplan? Var det mediabolaget som bromsade och sa ”app app. I våra skåp kör vi med hela affischer”? 

Jag vill ha ett svar. Vansinnet måste upphöra.

Advertisements

Åtgärder

Information

12 responses

3 09 2008
Nina

Fejk leder bara till besvikelse. Men det är uppenbart svårt att förstå.

3 09 2008
Fredo

Men för vanliga människor spelar det mindre roll, även om vi i branschen gärna tittar med lupp och fnyser när det inte är autentiskt. Svårt dock att dra en gräns för när det är ok eller inte att fejka. Aldrig, bör vara inställningen. Ibland, säger verkligheten.

3 09 2008
Ola

Haha! Skön iakttagelse. Hur skulle vi ha löst det på webben då? En av männen bakom…:-)

3 09 2008
Ola

En sak till. Jag tror att man måste bygga om skylten iom att det är en ”opak glas”/dimmad skiva i varje skylt. Det är 2660×2 st ljuskyltar ute nu i Sverige. Så det blir lite pill… Men som sagt en kaxig Stockholmare kanske kan hitta en lösningen på detta. :-)

3 09 2008
kontaktmannen

@Ola: Vid närmare eftertanke kunde jag ju ringt dig och frågat, men det blev nästan bättre såhär.
Webben? Vad har webb med detta att göra? Det var en fånig invändning. Nu är det en utomhustavla vi diskuterar och möjligheten att höja den en dimension till. Sajten funkar bra, för där finns inget alternativ.
Vad jag förmodade var att affischen borde ha gått att stansa redan när den trycktes, eftersom att hålet inte är så vansinnigt stort. Att handjaga fast den utstansade biten borde inte heller ha varit något större problem.

Eller?

3 09 2008
Ola

Visst! Utnyttja mediet, jag håller med dig fullständigt.
Det var dumt med webben (Vi har valt att köra en enhetligt bildlösning rakt upp och ner dvs ”urstansad” lösning överallt, jag skulle vara lite rolig och försökte köra med lite ironi). Diskutionen är ju att utnyttja mediet som sagt. Det är dock som jag sa förrut att det handlar om 2660x2st. Det behövs lite pyssel att fixa detta på alla. En sådan skiva kostar ca 2000kr och att stansa 2660x2st hade blivit lite dyrt här… Och då får man fråga? Säljer det mer bara för att det är ett riktigt stansat hål? Att köra detta på några enskilda skyltar hade varit toppen! ps. Du får hemskt gärna ringa och prata lite skit då och då…:-) Kör hår Fredrik!

3 09 2008
kontaktmannen

@Ola: Knäckfrågan är ”säljer det mer?” och svaret är i de allra flesta fall ”nej”. Så det hade förmodligen aldrig gått att sälja med rationella argument. Plånboken vinner nästan alltid över hjärtat.
Så då skulle ni nästan kunna få cred för att ni inte gjorde en ”Stureplanslösning”, en (1) konfektionerad tavla på Kungsportsplatsen.

4 09 2008
Helena

Efter lite inside info angående den här kampanjen kan jag säga att Öhrlings själva är grymt nöjda med kampanjen (det är banne mig det viktigaste). Och konkurrenter avundsjuka.
Jag håller med Fredo. Det är nog bara branschen som reflekterar över det här. Klart att ”göra det på riktigt” hade varit mycket schysstare och bättre men hur stor roll spelar det egentligen?

4 09 2008
kontaktmannen

Bannor eller inte. Det viktigaste är att alltid kundens kund är nöjd.
Lär de er inte sånt i skolan nuförtiden?

4 09 2008
Helena

Såklart. Men det är ju det dom är. Alla är nöjda. Alla. Hela världen. Utom vi. Tydligen så har dom fått en del beröm av sina kunder för kampanjen.

4 09 2008
kontaktmannen

Men det var väl ett jävla tjöt. Ingen har sagt att kampanjen är dålig eller att den inte gör sitt jobb. Föremålet för diskussionen var en liten nördig detalj, något som vi kan diskutera internt hantverkare emellan. En nyans gemene man knappt skulle rycka på axlarna åt. Diskussionen är inte ens ämnad att nå kunden. Därför förs den i detta trånga och inskränkta forum.
Ok?

5 09 2008
Stefan Hyttfors

Den här kampanjen går aldrig att räkna hem om syftet är att sälja. Däremot funkar den säkert bra som intern booster. Skulle dock vara intressant att höra om de stolta re-visorerna hellre velat ha medieinvesteringen i form av lön/förmån/ny telefon/skönare kontorsstol….:)
http://mediameansnothing.com/2008/03/24/7/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: