Elon tangerar Iprenmannen.

3 09 2008

On a quest for knowledge, you´re always on top

You love the learning and you´ll never stop

Kitchen blenders, electric shavers, you know a lot about refridgerators

Kitchen appliances, irons and stuff – knowledge is power and knowledge is love

How can you know so much about white goods?

Microwaves and such, you know all about white goods

How can you know so much? 

 

Hoppas att jag fick till det rätt.

 

Det såg länge jävligt mörkt ut. Sommaren dominerades av diarré från framförallt Rusta och Mekonomen, båda gulsvarta företag med noll respekt för mottagarens intelligens. Företag som förlitade sig på grovt kommunikativt våld i kombination med kanalernas lågtrafikrabatter istället för finess. Den ena gjorde det till tonerna av en discoklingande dänga, den andra med hjälp av en för länge sedan glömd sångerska på väg tillbaka (fick vi nyss reda på). Om resten av materialet håller samma nivå får hon gärna stanna under sin sten.

Men mitt i misären hände det något. Det kom en elkedja med något fullständigt genialiskt. En elkedja som hittills mest gjort underliga och ironiska filmer med en liten gubbe som bökat in sig i diverse vitvaror. Egendomliga filmer som föll platt p g a bristande humoristisk fingertoppskänsla. Men inte nu. Plötsligt stämde allt och något odödligt var faktum. Man hade fingrat lite ute i kanten på det briljanta med tidigare filmer och fotoalbumet men nu formligen exploderade det i en grymt publikfriande film (som jag förmodar dessutom var ganska billig) som får alla barn av åttiotalet att fälla en nostalgisk Karate Kidtår. En film som likväl fått med merparten av Elons erbjudanden trots det extremt lättsamma formatet. En film vars like jag ej sett sedan Iprenmannen gjorde entré. Måtte detta ge guld.

Tack Elon. Tack Svensson. Tack Jesper Kouthoofd. Tack för att ni räddade sommaren. När kommer låten i fullängd?  

Åtgärder

Information

17 responses

4 09 2008
Fredo

Håller med rakt igenom. Man blir jävligt glad av den här filmen och den öppnar upp vägen för varumärket mer än gubben-i-lådan-filmerna. Den är dessutom gjord med 80-talsfilter, något som Boxers nya film inte är. Den är lite rolig i sig men det börjar bli lite mycket karateinfuenser nu, va?

Men som sagt, bra Elon.
Tjing tjong styrstång. Kaffe är allt du får, Gödsvin. (Socker-Conny)

4 09 2008
Anjo

Absolut. Svinbra film.

Fredo >> Socker-Conny borde vara obligatorisk läsning i skolan. Vilket mästerverk.

4 09 2008
Per Robert Öhlin

Ja jävlar, där hann du före mig. Jag har gått och tänkt på att ta upp den här filmen allt sedan den började sändas. Naturligtvis instämmer jag i lovsången. Den är lysande, fullkomligt avväpnande i sin skeva humor. Och, som du sa, klara extrapoäng för att den lyckas med det omöjliga i att möta kundens (antar jag) krav på att kommunicera bredden i kedjans erbjudande. Guldägg? Självklart, åtminstone så har inget kommit i närheten av den här filmen hittills i år. Lite kuriosa: Kouthoofd har övat lite för att hamna rätt, för han har även gjort de tidigare filmerna som inte träffade rätt alls.

4 09 2008
kontaktmannen

Ibland är man snabb, men långt ifrån alltid.
Jo, jag vet att Jesper ligger bakom även de första, men han vill nog glömma dem om han jämför med denna. Inget har, som sagt, kommit i närheten i år.

5 09 2008
Inte Börje

Vänta vänta vänta. Samma film gjordes för Sprite för 3 år sedan. Vann guld i cannes. Ok tack. Och så jävla bra är det väl inte? Lite osvenskt liksom. Big deal.

5 09 2008
kontaktmannen

Tja. Iprenmannen kom väl redan -99 och belönades med ett silver om jag inte minns fel.

5 09 2008
ML

Nja, nog är den välgjord och så men inte kommer den upp i Iprenmannens klass, Iprenmannen hade ju något helt unikt i sin karaktär. Den här snubben har ju väldigt mycket norrlands guld över sig. Men visst är den rolig ändå. Boxerfilmen känns mer onödig, bra gjord även den men trist på nåt sätt. Några som däremot visar vart skåpet ska stå är Bruno Banani. Jag kan inte hitta filmen som de visar i svensk tv nu men denna är minst lika bra, spelar ingen roll om VO´n är på serbokratiska. http://www.youtube.com/watch?v=6f1mpfv9RAU

5 09 2008
ML

Tjeckiska kanske det var.

5 09 2008
Leif Kajrup

Jag är väldigt kluven…. Elon-filmen har en humor i sig som tilltalar mig. Men allvarligt talat: Är den bra utifrån varumärket Elon? Jag tror att vi alltför ofta blandar ihop roligt med bra. Jag sittet och skrattar när jag ser Elon-filmen men det får mig inte att går till Elon-butiken. Det krävs något annat för det.

5 09 2008
kontaktmannen

Förresten, Inte Börje. Ska du till ANR i kväll? Då kanske vi ses.

5 09 2008
Inte Börje

Oh, förlåt att jag inte tyckte som du och kände till att filmen är gjord förut. Ok, tack.

5 09 2008
Inte Börje

Vänta förresten. Du menar inte att detta är LIKT iprenmannen? NAeeee,va?
Hursomhelst tror jag inte att CPB snodde av Garbergs, om så är fallet.

6 09 2008
kontaktmannen

IB: Nej just det. Anser inte att filmen är lik Iprenmannen. Dock tycker jag att den har liknande kvaliteter. Uttryckte jag mig så jävla otydligt?

Sannolikheten att CPB skulle ha snott idén från Garbergs lär vara försvinnande. Men jag kan ju alltid fråga Alex om du vill. Vi är ändå bekanta.

6 09 2008
Inte Börje

Hahaha. Ja, ni är bästa vänner.

6 09 2008
kontaktmannen

Skratta lagom IB.
”Bästa vänner” vore nog att ta i men jag har i alla fall utbytt Ikeaerfarenheter med honom på byrån när han höll till i Coconut Groove och vi har fortfarande kontakt.

6 09 2008
Inte Börje

Jag skrattar inte. Men det är helt normalt. Att känna olika personer. Det är väl mer det jag menar.

6 09 2008
Inte Börje

Och vafan. Jag uppskattar din blogg. Det är som att jag alltid hamnar i blåsväder. Så fort käften öppnas.

Kommentera

