Behåll presenterna Pontus.

12 09 2008

Nu har det kommit reklam i brevlådan igen. Denna gång är det Veckans Affärer som med hjälp av ett löjligt variabeltryck vill se mig på framsidan av deras tidning. Eller, ja. Den aningen klena relevansen är att de vill att jag ska bli så framgångsrik att jag kan hamna på deras omslag någon gång och detta blir jag naturligtvis -taadaa- genom att läsa Veckans Affärer. Allt signerat av chefredaktören Pontus Schultz.

Just snyggt Kiviks marknad-DR.

Pontus. Varför gör du så här mot mig? Jag trodde att vi var polare. Eller i alla fall ytligt affärsbekanta. Jag trodde att du visste att jag knappast vill ha en ”fin” premie för att jag svarar snabbt. Jag vill inte ha en fånig klocka värd 395:- som finns i herr- och dammodell. Jag vill inte ha en praktisk necessär värd 245:- och jag vill absolut inte ha en fisbrackig penna i svart och guld värd 95:-

Jag hade hellre fått ovanstående värden (735:-) i rabatt, för jag är bara intresserad av tidningen. Det lär dock inte vara möjligt med tanke på att prenumerationserbjudandet kostar skrattretande 199:- för tolv nummer. Jag misstänker dessutom att jag är ganska representativ för majoriteten av detta elegant variabeltryckta utskick. Jag tror att VA är farligt ute med sitt varumärke. Att i princip skänka bort tidningen för drygt 16.50:- per nummer samtidigt som man premierar impulsköpare med ett presentvärde på 735:- vittnar inte om något direkt självförtroende utan det andas desperation. Det tycker jag är synd för jag gillar både Pontus och VA.

Många i min situation har redan ett armbandsur. De flesta av oss ett som kostar ganska mycket. Vi har redan necessärer och faktiskt pennor att skriva med också. Vi är nog mest intresserade av tidningen.

Skärp dig Pontus.

Åtgärder

Information

10 responses

12 09 2008
Kontorschefen

Ungefär i linje med Dagens Industri som premierade sina nya prenumeranter med en tada! Hasselbladsklocka. Det var väl något eller två år sedan. Lådkameran var såld till japaner och de hade fått flytta in under gemensamt tak med något annat företag på Norra Älvstranden. Alltså kameran som varit på månen and back. Så gör man en reklamklocka som man ger bort och säger att den är värd en si så där 600 spänn. Den skulle ju för fan ha kostat 60.000 kr, eller kanske till och med 600.000 kronor. DÅ och endast då skulle Hasselblad kunnat ha haft hedern i behåll. Nä, fy för fasen för dessa utskick. Ta bättre hand om era befintliga prenumeranter istället.

12 09 2008
Nina

Den fulaste lockpresenten jag har sett kan vara blommiga bestick som andades Ullared.
Fy vad fula dom var. Inget jag vill ha i munnen.

12 09 2008
Hecate

Trillade bara in här och Du har en blogg helt i min smak. Där man får dra på smilbanden och nickar igenkännande. Återkommer fler gånger.

12 09 2008
Inte Börje

sweet. jag nappade direkt. Tack för tipset! Tidningen åker direkt i pappersinsamlingen.

13 09 2008
Fredric

Japp. Min kollega fick också den häromdagen och la den på mitt bord med frågan, vad tycker du? Efter att ha torkat bort vomeringarna kunde jag konstatera att man gör inte bara ett misstag med utskicket, utan antagligen en handfull.

I och med att man har lyckats vaska ut hur målgruppen ser ut, tycker man att det är smart att i brevet berätta exakt vad som står i den databasstöpta målgruppsbeskrivningen. Bara där blir det fånigt. ”Du som har ett bättre jobb, som tjänar lite mer…”

Och när man nu vet allt detta OCH berättar att man vet det, varför erbjuda en klocka som ingen vill ha? Jag har jobbat med DM så länge att jag snart, men bara snart, kan kalla mig räv i branschen. Och gudarna ska veta att jag har gödslat med blå understrykningar, röda splashar och variabelprintade namn överallt. Men det var för att någon gammelräv sa att det ger lite högre svarsrespons. Samme räv berättade däremot inte vad det fick för konsekvenser för varumärket.

Men nu får det vara slut på den här fördummande formen av kommunikation. Idag vet vi så oändligt mycket mer om målgrupperna (på gott och ont) än för 10 år sedan. Men fortfarande gäller regeln att inte visa att man gör det, men att utnyttja det på ett smart och sympatiskt sätt.

Tidningsbranschen är som den är och när jag jobbade med en stor affärstidning en gång sa vi vid första presentationen att det inte spelar någon roll om ni har en billig klocka eller ett Marbodalkök som svarspremie – ni kommer ändå inte få fler prenumeranter. Vår uppdragsgivare tittade ner i golvet och sa tyst: ”Jag vet”.

13 09 2008
Anjo

Jag undrar vilka de tror att de lurar, tidningarna. Värdena på premierna känns berikade med lastbilslass med salt emellanåt.

Tidningar som inte erbjuder jox, utan att rakt och bra pris – fine. Alla andra – gör om, gör rätt.

VA borde dessutom ha något högre svansföring än så här. Sorglig demontering av tidningens goda namn pågår…

14 09 2008
stefan hyttfors

trodde jag skulle hamna på omslaget i våras – hade inte deltagit annars;)

14 09 2008
kontaktmannen

@stefan hyttfors: Du var ju ganska nära i alla fall. Intervju på scen och allt. Själv satt jag på första raden och bligade i avund muttrandes ”vänta bara..”

15 09 2008
Ulrika Good

Så där blir det lätt när en smoothtalking DM-byrå lurar i en klenkunnig marknadschef att DM är en vetenskap där man kan köra standardiserade modeller som automatiskt fungerar, oavsett målgrupp.

16 09 2008
New Materia

Jag funderar på om de försöker bredda sin målgrupp en smula.

Kommentera

