Panidiotisk reklam.

16 09 2008

Vad gör man inte för att spara en krona? Eller en euro snarare.

Att göra reklam som riktar sig till många är populärt bland de stora livsmedelsdrakarna. Du, vet. De som är så ointresserade av sina produkter att de måste bränna en fjärdedel av sin omsättning på tysk reklam. De som gett oss läppsynkupplevelser man bara trodde fanns inom Hong Kongaction. De som delat upp världen i fem zoner. Du som läser detta bor troligen i den europeiska zonen.

Denna världsuppdelning kan användas när man vill göra masskommunikation som berör massorna. Ja, folk blir i allmänhet så irriterade att de byter kanal och då kan man undra hur mycket som egentligen var vunnet. För varifrån kom egentligen pan-tanken från början? Var det någon som kom på att alla européer faktiskt var ganska lika. Såg ungefär lika ut och trodde på samma gud osv. Så detsamma måste gälla asiater och afrikaner etc. I grund och botten handlar det om pengar och om att reklam är dyrt. Om man kan köra samma reklamfilm för alla människor blir kontaktkostnaden jätteliten. Och det känns ju smart för den som är comming man hos dagligvarudrakarna.

Jag tror att panidiotin ursprungligen kommer från USA. Tillsammans med Kanada bildar man nästan en egen kontinent. En homogen kontinent där alla invånare är ungefär lika dumma, förlåt likadana skulle det ju naturligtvis vara.

Om man på klassiskt manér exporterar denna tanke och tillämpar den på resten av världen framstår allt solklart i det amerikanska ljuset. Européer som islänningar, ryssar och spanjorer funkar ungefär likadant. Asiater som mongoler, afganer och japaner skiljer sig inte speciellt vad det gäller varken utseende eller livsstilsvariabler. Det som funkar i USA funkar i resten av världen.

Den främsta arenan där man kan se den paneuropeiska idiotin bita sig i röven är reklamfilm på tv. Ett färskt exempel är Mildas omnibusfilm där de berättar hur deras fina ingredienser (här kan du läsa: Palmolja) är bra för barnen och deras utveckling. Detta illustreras med barn som fått med sig milt överdimensionerade luncher till skolan. Speciellt märks grabben som kånkar på en stor lax. Upplösningen på filmen är självklart att svaret finns i Milda som man brer på smörgåsarna och alla barnen som nyss släpat muterade råvaror blir lyckliga och lär sig jättemycket i skolan efter att ha ätit sina mackor. Och den paneuropeiska företaget har sparat en euro på att köra samma film för 750 miljoner människor.

Det är bara ett problem, idioter. Svenska barn får riktig mat i skolan. De har inte med sig mackor hemifrån. Det är troligen därför vi är bättre än er.

Advertisements

Åtgärder

Information

7 responses

17 09 2008
entapir

Mina kiddies blir uppmanade att på måndagar ta med sig frukt för hela veckan, samt gärna en smörgås om dagen. Detta eftersom ”så många barn blir hungriga innan lunchen kl 11″
De har dessutom utflyktsdag tillsammans med fritids en gång i veckan, då de självklart ska ha med sig egen lunch/”fika”. (Gissar att det inte finns möjlighet att ha en 100% tjänst per klass)

Jag tycker det allt är lite konstigt.

17 09 2008
kontaktmannen

Det går utför med oss. I den paneuropeiska reklamfilmen finns vår framtid. Vi blir som resten av Europa. Fan vad dystopiskt.

17 09 2008
Elias Betinakis

Det som är det tragiska i det här är att riktigt global reklam ofta är den allra allra bästa.

Fråga folk utanför reklambranschen vilken som är den bästa reklamen.
Nike, Coca-Cola, Apple.
Den bästa filmen brukar många tycka är de stora filmerna från Hollywood.
Den bästa musiken är också den global.

Den allra bästa reklamen talar till människor, och här är vi samma. Bygger man kommunikationen på baskänslorna glädje, sorg, ilska, rädsla, så brukar det ofta bli bra.

Bygger man den på produktspecifikationer eller ”äkta artificiella” situationer där produkten är hjälte brukar det bli det skräp du pratar om. Synd egentligen – för vi vill ju samma (som tittare inte utsättas för skräp när vi konsumerar media, som producenter göra saker vi är stolta över, som företag tjäna mer pengar genom effektivare reklam och samordnade inköp).

17 09 2008
kontaktmannen

Visst är det så. När frågan kommer tar vi det som ligger närmast till. Då blir det gärna en Hollywoodproduktion eller en aporkester som blir svaret. Därför ska man inte lita på folk. De ljuger alltid i marknadsundersökningar.

Kan hålla med om att The Coke side of life är en bra kampanj. Animerade tomtar och isbjörnar som halsar Cola är däremot riktiga lågvattenmärken.

17 09 2008
Filip

Ju snävare målgrupp man har desto mer subtil och intelligent kan man ju vara i sin kommunikation. Typ Wetterling Gallery.

Men så har vi även budgetvariabeln som också spelar in. Hög budget gör det hela lite lättare. Typ Nike.

Så det optimala reklamuppdraget borde vara om Microsoft började tillverka surströmming.

18 09 2008
Mikael Jisander

Heja heja. Fram för mer lokalt producerad reklam. Framförallt radioreklam. Får gärna produceras i Lomma…

7 10 2008
Josef Boberg

Hmmm… – Dom här reklamNissorna/Selmorna skall ej alls underskattas – därför att dom VET att wåra i o f s fantastiska biologiska ElektroKemiska hjärnDator-RäkneMaskiner är just RäkneMaskiner – ingenting annat.

Så det Wi har hört och sett flest gånger – det är det som helt enkelt är det som Wi alltid mest tror på, allra allra troligast…

Så den gamla slogan att : ”Allt kan säljas med ”mördande” reklam !” – den har verkligen fog för sig, tyvärr tyvärr…

Dock – det skulle vara väldigt väldigt intressant – att få uppleva hur mänskligheten on mass förmodligen i grunden skulle förändras – ifall t ex budskapet: ”Allt är möjligt !” – såldes on mass med ”mördande reklam” !

Ha det… :-) /önskar tankefrihets-vännen Josef

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: