F&B-koden knäckt.

23 09 2008

Du kanske har undrat varför man så sällan ser någon uppkäftig reklam från Forsman & Bodenfors. Varken smällar på käften eller slick i örat tillhör vanligheterna från bastionerna på Östra Hamn (eller Kyrkogatan om vi nu ska vara petiga). Bland branschförståsigpåare är man känd för sin höga lägstanivå, vilket ungefär betyder att man alltid kan förvänta sig att deras produktioner håller hög klass. Hög, men kanske inte högsta. En förklaring kan naturligtvis vara att både deras kunder och de själva har så gott självförtroende att de inte behöver hävda sig likt andra sandlådebyråer. De har redan vunnit allt och behöver inte blanda ihop kundens intentioner med sin egen tävlingsrelaterade äregirighet. Så kan det vara.

Nyss blev Sveriges kanske mest kooperativa företag Coop kund hos F&B. Det uppdraget lär passa utmärkt in i portföljen. Stort, brett, nationellt+ och extremt konsumentfokuserat. Att Coop dessutom varit extremt otydliga i sin marknadsapproach ända sedan åttiotalet lär passa chefsideologerna på F&B utmärkt. Receptet blir troligen småtrevlig reklam i breda medier, i stora portioner. Förmodligen blir det även en del webb. Rykten gör gällande att Coop tänker satsa stort på dagligvarudistanshandel och då måste man ju bygga ny webb. Förresten lustigt att man vänder sig till en byrå som inte fått upp sin egen webb efter snart ett års väntan.

Än mer intressant är att det lokala logistikföretaget Västtrafik nu lägger sina surt förvärvade fem skattebetalarmiljoner hos F&B, byrån som mest är känd för sina nationella och även internationella uppdrag. Västtrafik säger sig vara utmärkt nöjda med sin föregående byrå, Jerlov, men vill nu jobba med en av rikets bästa byråer, enligt kommentar i Resumé. Jerlov ansågs inte ens vara kvalificerade för att ställa upp i upphandlingen, så man avstod. Anledningen till varför det sprack mellan Västtrafik och Jerlov kanske vi aldrig får reda på. Möjligen gjorde Jerlov för bra reklam för en dålig produkt. Västtrafik är ganska råttiga när det kommer till leveranssäkerheten och man har knappast förstått vilken servicenivå som krävs av ett modernt tjänsteföretag. Att kundstocken växer med folk som VILL åka kollektivt är mycket svårare att hantera än när man bara hade resenärer som var TVUNGNA att åka buss. Och den som har en produkt som inte riktigt håller bör akta sig jävligt noga för att vara uppkäftig. Då blir det lugnast om man istället är sådär småtrevligt lagom med folk.     

Hur är det med folklighet egentligen? Tjänar man några pengar på den? Skojar du? Det kan faktiskt vara så att det är själva folkligheten som ligger i affärsidén. Och att Forsman och Bodenfors är propagandainstrumentet i det nya folkhemsbygget. De gör precis den reklam som bör göras med tanke på uppdragsgivarna. Eller vad sägs om; Volvo, Ikea, AMF Pension, SVT, SR, Apoteket och tills för alldeles nyss också Arla. Alla är kotor i den samhälleliga ryggraden och riktar sig till mycket fragmenterade och breda målgrupper. Med den sortens kunder går det inte alltid att vara spetsig. Ofta måste allt vara lite tillrättalagt med en aning glimt i ögat. Ödesdigra konsekvenser väntar annars köparen. Fast detta resonemanget faller ändå lite på eget grepp. SVT:s reklam har varit raka motsatsen till sympatisk och småtrevlig. Men det kanske är skillnad när ett riktigt otäckt monopolföretag slåss mot privata skuttar.

En sak är i alla fall säker. Det ska bli mycket intressant att se vilka småtrevligheter som ska få sura göteborgare att börja åka kollektivt.

Åtgärder

Information

20 responses

23 09 2008
kontraktmannen

Wow! Du har knäckt koden. Verkligen bra jobbat. Det är tur att det finns gerillabyråer som gör nyskapande smäll-på-käften-reklam här i stan. Boka in en föreläsning hos F&B tycker jag. Det skulle de verkligen behöva.

23 09 2008
kontaktmannen

@kontraktmannen: Tack min fine vän för ditt kletiga beröm.
Hade du haft någon som helst koll skulle du inse orimligheten i föreläsningsförslaget. Men jag lär dyka upp på Daddy snart. Vi kanske ska fortsätta diskussionen då?

23 09 2008
Kontorschefen

Det som kanske är mest intressant i hela kråksången med Västtrafik, som de nog själva har missat helt, är deras budget. Fem mill för F&B är en lite kund. Omsätter man ett par hundra millar blir man ju liksom inte en så stor kund hos byrån om man bara kommer med fem. Så frågan är ju hur prioriterade eller viktiga Västtrafik kommer att bli på F&B. De har ju malligare kunder även om någon aldrig skulle erkänna att pengar går först. Hos Jerlov var antagligen Västtrafik ett av de större kontona. Så i försöket att vara smarta har Västtrafik gått till den bästa byrån med risk för att de blir ett av de mindre kontona med kanske inte så namnkunniga kreatörer. Jag kanske har fel men det återstår att se…

23 09 2008
M.Jakobsson

Trist att du kollar upp IP-nummer som en jävla hacker i Mad Magazine 1988. Det gör ju att folk avskräcks och blir rädda för att tycka det man kanske tycker om något. Du driver ditt eget lilla FRA därnere i GBG. Det är tomt och skrämmande. Men bloggen är kul och välskriven. Jävla synd det där med IP-onanin bara. Shit, så skulle jag aldrig göra mot folk som kommenterar, även om man kan. Det är som att öppna dörren till den låsta offentliga toaletten mitt under vinterkräksjukan.

MVH M.Jakobsson.

23 09 2008
kontaktmannen

Men du måste väl hålla med om att det blir problem när någon anonym öppet söker konflikt. Skuggboxning kan väl knappast betraktas som särskilt sportsligt? Jag tar gärna vilken diskussion som helst, men jag vill veta vem jag pratar med. Är det så omänskligt?
Måhända att detta gör mig till en liten människa. Jag får väl trösta mig med att jag är i gott sällskap.

23 09 2008
M.Jakobsson

Äh, fan. Jag bryr mig inte. Jag har redan fått ta emot dödshot för en livstid för både Borr Magazine och Amerikansk Tant-bloggen. Men kanske borde du skriva en liten klausul där det står: Du som kommenterar anonymt kommer att röjas. Haha. Ja jävlar. Nej, men herrejösses. Det är väl ok, antar jag. Jag bryr mig inte så mycket.

Hursomhelst, gött mos.

m

23 09 2008
kontaktmannen

Vet du vad? Jag uppskattar att du brydde dig. Principiellt och publicistiskt har du rätt och det kanske är så att folk förväntar sig anonymitet oavsett vad de skriver.
Tror fan att det får bli en varningsdekal. Känns som en förlust. Hade gärna undvikit ”Här är det jag som bestämmer-knappen”.

23 09 2008
30+

Jädrar i gatan. BorrMagazine måste vara en av de bättre nätpublikationer som någonsin gjorts här i landet. Får jag passa på att uttrycka mitt beröm i det här opassande kommentarsfältet och beklaga att den inte längre uppdateras? Men även det är en bra grej, för man ska lägga av när man är som bäst.

23 09 2008
Per T

Hmm. Konstigt att du, som så ofta snackar ryggradslöshet etc, så gärna sällar dig till gruppen Jantebankare. Och sågar F&B för att de gör tråååkig reklam, förväääntad reklam, formulär ett aaaaa reklam (ok det funkade rätt illa). När det finns så otroligt mycket sämre reklam än Apotekets, Volvos, AMF:s och Ikeas.

Jag vet inte. Själv läser jag det som en jobbansökan. Eller nej, en jobbansökan från en som är säker på att inte få jobbet, men inte vill riskera att få nobben.

Därför, ett uppdrag till dig: ta fram fem F&B-kampanjer och fem kampanjer för motsvarande kunder (bransch) som är bättre. Publicera och argumentera. Lovar att läsa.

23 09 2008
kontaktmannen

Jag vet inte riktigt vad du fiskar efter Per. Men jag tror i alla fall att det inte brukar räknas som ordinärt jantebeteende att känga uppåt. Jantelagen brukar väl tillämpas av etablissemanget, de besuttna för att hålla uppstickare kort?

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Och nej. Jag vill inte ha jobbet. Är förvissad om att jag inte skulle klara det och helt övertygad om att ingen skulle uppskatta mig på stolen. Tror inte att det är någon större risk att jag får det heller av vissa anledningar.
Men det kan vi ta mellan fyra ögon vid tillfälle.

Jag tror att du ska få en spade av mig i julklapp.

24 09 2008
Per T

Spade går bra, men egentligen har jag större behov av en kratta.

Och jantelagens mål är väl att trycka ner vem som helst som inte förlikar sig med kollektivet – så ser jag på den i allafall. En social kontroll-mall, helt enkelt.

24 09 2008
kontaktmannen

Tro mig. Jag är varken del av kollektivet eller tongivande.

24 09 2008
M.Jakobsson

Måste man kunna skriva en bättre bok för att tycka att en är dålig? Måste man kunna bygga en snyggare bro för att tycka en är ful? Måste man kunna laga en godare strutsfilé för att ha rätt att tycka att en är lite seg?

24 09 2008
Per T

Nej, naturligtvis inte. Det handlar inte om att man måste vara bättre än någon för att kunna kritisera.

Men vad gäller kritiken mot F&B, Happy och ibland andra prisvinnande / erkända / framgångsrika byråer, så är den så ofta slängig och irrelevant. Som Foreign som vann priser för några år sedan, där gällde den mest ihållande kritiken Johan Ronnestams ledarskap.

Jag är en stor vän av kritik. Gör det själv ibland. Men den ska åtminstone emellanåt vara av det konkreta och relevanta slaget för att jag inte ska tröttna.

24 09 2008
kontraktmannen

Haha… nej tack! Har ett jobb att sköta. Dessutom betyder det inte att man är intresserad av hembesök bara för att du kör en liten FRA-verksamhet i din blogg.

24 09 2008
kontaktmannen

Då tycker jag att du ska försöka ägna dig åt det jobbet.
Naturligtvis betyder mina FRA-fasoner inte att du vill ha hembesök. Eller menar du att alla som kommenterar via företagsservern automatiskt är kontaktsökande? Det låter väl väl långsökt.
Att jag gärna gör hembesök utifrån min signalspaning är en helt annan sak.
Förresten. Skaffa dig ett lite ”egnare” alias är du fin.

25 09 2008
Johannes Wooten

Maila gärna ett förslag på vad du vill prata om tack.

25 09 2008
kontaktmannen

@Johannes Wooten: Mejl är sänt.

29 09 2008
New Materia

Fn det har blivit ett trollinferno här.

29 09 2008
kontaktmannen

Man väljer inte sina läsare. Men jag kan alltid trösta mig med att mina troll både är skrivkunniga och någorlunda sofistikerade.

Kommentera

