Vem älskar reklambyrån?

28 09 2008

Reklambyråer, de som bygger varumärken för sina kunder är nog så kranka när det kommer till deras eget dito. Den grafiska kommunikationen är så eftersatt att hälften verkar sakna logotyp trots att kanske just sådana jobb står för en stor del av intäkterna. Det är inte ens standard att ha en skylt med företagsnamnet på kontorsbyggnaden.

Varför? Förstår man inte att allt kommunicerar och att ens verksamhet fungerar på precis samma premisser som kundernas. Jodå. De flesta fattar att även en reklambyrå behöver marknadsföring. Men till saken hör att det är EXTREMT fult att göra reklam i reklambranschen. Ja för sig själv, alltså. Den byrå som gör en annons för sin egen räkning får snart utstå de väna kollegernas spott och spe. I reklambranschen är det bara förlorarbyråer som gör reklam för sig själva. Dåliga byråer. Sådana byråer som inte har några kunder utan måste annonsera som billiga nasare. Är det något som klingar falskt här?

I den skitnödigaste av branscher säljer en bra produkt av sig självt och utöver detta är reklamtävlingar fina fisken. För tävlar, det gör man ofta och gärna. Pallplats betyder ära och berömmelse och naturligtvis skönt klirr i kassan till följd av kundernas beundrande blickar. Då creddas i allmänhet arbetsgruppen och det personliga varumärket poleras in i absurdum. Någon form av eget varumärkesarbete görs i alla fall.

Varför är det då så farligt att göra reklam för sin arbetsgivare? Förklaringen är förmodligen att man skäms. Många byråmänniskor är inte intresserade av sina jobb och känner absolut ingen stolthet för arbetet de utför. Varför skulle man då vilja skylta med var man jobbar? Många anser säkert också att deras arbetsgivare är tämligen pinsam med hippfaktor farligt nära absoluta nollpunkten. Blir lätt så när ett antal gamla stötars efternamn pryder plåten. Tro fan att man inte vill bära en t-shirt med ett pinsamt varumärke. Andersson, Pettersson & Lundström Reklambyrå, liksom.

För felet, det stora, ligger hos stötarna. Det är alltid upp till seniorerna att lägga grunden för lagandan, att släppa in alla så långt att de får något gemensamt att sluta upp bakom, att känna delaktighet istället för ”jag jobbar bara här”. Stötarna har knappast föregått med gott exempel. En god vän till mig berättade att hon föreslagit att foliera tjänstebilarna på hennes byrå. Alltså de seniora figurernas företagsbilar. Hon tyckte att man borde utnyttja ytan i marknadsföringssyfte. Behöver jag tillägga att hon var ensam om den uppfattningen och att luften i konferensrummet plötsligt blev väldigt tjock.

Kudos utgår däremot till flickorna Florida som så sent som i torsdags delade ut knappar till de Resumébarsbesökare som förtjänade det. De må vara lite studentikosa och det är ”bara” en blogg de vill pusha. Men klart är att de fattat något till skillnad från majoriteten själasvaga som befolkar branschen. 

Eller vad säger du ditt klappträ?


Åtgärder

Information

17 responses

28 09 2008
Nina

Behöver vi säga att du är den första som förtjänar en pin?
Lova en sak Fredrik, bli aldrig en farbror med hängmage och nedlåtande ögon. Det skulle inte klä dig ett dugg.

28 09 2008
M.Jakobsson

Men den egna byrån är i mina ögon en drömkund. Problemet är väl snarare att man inte har tid med skiten. Ofta blir ju bra reklam även bra reklam för byrån. Att göra reklam för en byrå som inte är så bra, blir ju lite som att doppa en liten klick bajs i en stor klick vakteläggsmousse. Eller? Jag tror det är det man är ”rädd” för på Ydkvist, Larsson & Benzen. Man vill ju inte . . . ja, framstå som en skitkorv doppad i världens dyraste småfågel, fräst med rödlök.

mvh

M.Jakobsson
Värdelös person. Helt ok copywriter.

28 09 2008
Anjo

Riktigt intressant. Jag är rätt inne på det där med det personliga varumärket, även om min blogg förmodligen är som att stoppa en dynamitgubbe i det bygget.

Men, visst är många byråer väldigt diskreta, min egen inkluderad – låt vara att vi är i fusionsläge.

Du ska få en Anjo-pin vad det lider, Kontaktmannen.

29 09 2008
kontaktmannen

@Nina: Tack. Jag var rädd att redan ha skaffat mig de attributen.
@M.Jakobsson: Misstänker att det är lättare att sträcka på sig om man jobbar på, typ, rikets för tillfället bästa byrå. Förvånansvärt många i de lägre skikten verkar inte satsa något alls på sälj.
@Anjo: Båda dina byråer krummar i kulissens skuggor. Pin emottages med tacksamhet.

Kontaktmannen.
Inte lika spännande i verkligheten.

29 09 2008
ML

vår firmabil är folierad hehe.

29 09 2008
Fredo

Byrånamn i Helvetica, utan symbol = Framgångsrik byrå.
Byrånamn i krusidulltypsnitt med cool blomillustration med lite stjärnströssel här och där = Byrå som önskar den vore framgångsrik men som aldrig kommer att bli det.

Egentligen är det samma sak med webbyråer och deras egna siter. Bara för att man är störst, bäst och vackrast behöver man inte ha den coolaste siten. Antagligen för att den då blir mer trendkänslig och också stendöd efter bara en månad.

Intressant fenomen alltså.

* Ritar en graf i dammet på hur stil och finess minskar ju mer pengar man har *

29 09 2008
New Materia

funkar det med Univers?

30 09 2008
Vetabaest

Jag vill ha ett jobb att älska. Så, till vilket adress skickar jag mitt cv?

30 09 2008
ƒrean

Som Fredo säger.
Ju mindre du behöver anstränga dig för att dra in kunder desto coolare är du. Att dela ut pins är gulligt, men det betyder alltså att du måste jaga kunder? Ojdå. Skitcoolast skulle vara om man inte ens hade websida. Om möjligt ännu coolare är det om du helt saknar kontaktuppgifter. Keyser Söze-stylee.

30 09 2008
kontaktmannen

Skulle tro att vi ofta är alltför coola för vårt eget bästa i den här branschen. Våra kunder är sällan speciellt fräsiga och då är det frågan om man når dem när man spelar svår.

1 10 2008
deeped

Amen där @kontaktmannen.

1 10 2008
Goda vännen

… skönt inlägg kontaktmannen – heja dig
De är alldeles fantastiskt ängsliga i sin läggning de där farbröderna(kan vara hjärtskärande) – det ”pratas” väldigt mycket om att göra/köra ”fräcka” grejer, att köra en bioreklam,sponsra en tennisturnering, radioreklam,föredragsseminarier,frukostmöten med spännande personligheter …gäsp !(inte så roligt,inte så kreativt att man ramlar omkull precis men det här är empirisk kunskap och helt sant)
… mest modigt kanske vore att faktiskt våga be en annan byrå att göra marknadsföringen,snitsa till varumärket.
Ett uppdrag helt enkelt, bli ett konto hos en annan byrå- våga lägga sitt varumärke i händerna hos någon annan – precis så som sker när en kund ber om hjälp med att se sin verksamhet & varumärket med nya friska ögon.

Det här föreslogs några gånger…oxå…då jag hoppat över Berghs & missat att lära mig att tänka Reklam & mytiska do and do not & sedan tänka tvärtom så att det blir samma i-alla-fall typ en printkampanj med humorknorr. Åh vad jag gillar den moment 22 varianten…är så …intressant &riktigt astråkig
Eller för att jag inte har bättre vett eller för att det till slut blev roligt att utmana ängsligheten & bristen på mod.
Många på en byrå & då främst farbröder pratar varumärken- o a v b r u t e t men om man öppnar munnen om byråns eget varumärke är det som att svära i kyrkan – jävligt högt t o m – vilket är riktigt KONSTIGT

Jag fattar fortfarande inte vad problemet är – tror vi inte på vad vi själv håller på med? Vilka signaler sänds ut till kunder & kundens kunder
Äkta levande Självförtroende brukar vara sexigt & tilldragande – borde funka att applicera även inom denna bransch
Tänk om byråer vågade ge varandra uppdrag; för att använda sig av dessa som tävlingsbidrag…som nu fast ändå inte – introvert och navelpetande men förhoppningsvis intressant och spännande och en nyttig spegling eller så imploderar hela branschen – kryper in i sig själv o försvinner … puff !
Nåväl – farbröderna bereder i alla fall väg för att göra tvärtom – så det är bara att köra på I say ! Marknadsför er allt vad ni orkar , bygg varumärket så det ryker – så sticker ni ut !

2 10 2008
tomeriksen

Det här stämmer inte. Branschen är nedlusade med grafiska program. Det är bara en storleksfråga. Knacka dörr på någon av landets nätverksanslutna byråerena så får ni se. Grafisk profil och logotyp går hand i hand med storlek. Där är vår bransch inte mer annorlunda än någon annan. Vänta bara tills ni också är 8000 pers spridda över 130 länder. Plötsligt kommer era top-dogs få ett enormt behov av att paketera det spretiga nätverket under en strömlinjeformad yta som andas properness and collaboration.

Tom Eriksen
Farfar (33 pers)

2 10 2008
kontaktmannen

Thanks for the big picture Tom.
Säkert ökar både profileringsvilja och förmåga med storleken på byrån. I alla fall när det gäller accidensen. Men hänger det även ihop med övriga profilartiklar? (uach vilket hemskt ord).

Passar på att fråga när jag har dig på tråden: Hur ser det ut med arbetskläderna på Farfar? Har ni någon kollektion för hösten?

3 10 2008
tomeriksen

Farfar satsar hårt på mode. Med totalansvaret för Diesel, Björn Borg och Dickies är varje morgon framför garderoben en snitslad bana. Vilka kunder kommer jag att träffa? Är det OK att dra på sig Diesel-kallingarna ifall Björn Borg dyker upp? Kan Dickies-brallorna väcka anstöt på Diesel? Helt klart skulle det förenkla dagen om vi alla kunde dra på oss kvasi-futuristiska overaller som bara osade ondskefull reklam.

Jag håller med dig om att vi i branschen är jävligt dåliga på att marknadsföra oss. Kanske är det för att många är jag. Jag har jävligt svårt att företa mig något om kundens piska inte viner i luften. Insatser på området egen varumärkesvård sträcker sig sällan längre än ett snack över en öl.

3 10 2008
kontaktmannen

Det där med att kitta sig inför ett möte är en vetenskap. Minns ett möte med en av de större sportkonfektionsaktörerna. Jag kom till mötet iförd kundens sportjacka. Jag kände mig ganska fånig när insikten slog till. Mitt möte var dock större än så och berättade glatt att han hade en själv.
Fan trot. Men lindrade min ågren gjorde han i alla fall.

28 11 2008
Skammens varumärken firar jul. «

[…] varumärken firar jul. 28 11 2008 Då var vi här igen. Enligt ett litet klipp i dagens DN står inte företagsjulklappar speciellt högt i kurs. […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: