Varför börjar alla på ”T”?

1 10 2008

Ja, de stora teleoperatörerna alltså. I sin vilda fantasi tyckte man visst att det var bäst att heta något som hade en tydlig koppling till ”Tele” också. Utom Tre, förstås. Fast de åkte dit på ”T” ändå. De kanske skulle hoppat till fyra direkt istället (Ja, för helvete. Jag känner till förledet Hi3G, så nu slipper du påpeka det).

Men håll med om att det är lite egendomligt att de stora branschdrakarna är såpass lika i sin framtoning. För en ointresserad och oinsatt konsument bör det finnas risk för förväxling. Detta suddiga förhållande behöver inte vara en slump, för på en marknad där ingen är bäst utan alla slåss om att vara minst värdelös kan anonymiteten vara värdefull. Jag fick exempelvis ett samtal från en riktig knickedick häromdan. Han ringde på uppdrag av…Telia… tror jag att det var. Han ville erbjuda mig förlängning av mitt abonnemang med tolv månader. För detta skulle lilla jag belönas med trettiofem finfina kronor billigare abonnemang i månaden. Jag frågade honom om han erbjöd mig trettio månaders bindningstid mot en rabatt på trettiofem spänn i månaden. Han kved fram ett ”jaah”. Sedan fick han chansen att avsluta med åtminstone ett uns värdighet kvar.

Men telefonnasaren hade naturligtvis kunnat vara vem som helst som ringde på uppdrag av vilken operatör som helst. Hittills har jag inte märkt någon direkt skillnad. Men jag undrar varför skitoperatörerna inte kan ringa sina egna kalla samtal? Varför måste de hyra in knektar som har än färre svar än de själva? Och varför ringer man ett företag och vill prata mobiltelefoni? Borde man inte vilja prata fast internet, mobilt internet, fax, centrexväxel, fast telefoni OCH mobil telefoni? Från min tid under B2B-oket vill jag minnas att corporate bullshitvärlden kallar det ”Helhetslösning” (i riktigt plågsamma fall är den dessutom ”skräddarsydd”). Man säljer hela paketet, helst till ett schyst pris, alla känner sig mindre blåsta än vanligt och Kontorschefen blir helt lyckorusig av att bara få en kommunikationsfaktura i månaden. Men nej. Nobelpriskandidaterna ringer och vill prata mobiltelefoni. 

Cred ska i alla fall Telias informationsansvariga ha. Det var hon som grillades av Sverker för att hennes ytterst tveksamma företag hade skickat abonnemangsfakturor till en död man trots betald slutfaktura. Hon hade gjort sin PR-läxa, ursäkterna lät genuina och skammen över de debila medarbetarna var påtaglig. Detta hindrade naturligtvis inte Sverker från att vrida om kniven lite extra ändå. En liten man befriad från fingertoppskänsla.


Åtgärder

Information

2 responses

1 10 2008
Anjo

Hade den branschen varit befolkad av bra säljare hade varje privatperson i det här landet ägt en egen telefonväxel.

12 09 2009
Danne

Vad angeläget av mig att kommentera ett nästa ett år gammalt inlägg.
Tanken slog mig häromdagen. Dock på bokstaven ”B” också.

Bredbandsbolaget, Bahnhof, Blixtvik & Bredband2.

Kommentera

