Män på tåg.

3 10 2008

Känsliga varnas. Detta är ingen solskenshistoria. 

Vad var det som hände? När tappade vi initiativet? Hur förvandlades vi från sjuttonhundratalets påfåglar till dagens Dressmannekiperade hösäckar? När blev den svenske mannen komplett ointresserad av sitt eget utseende?

Detta är ingen modeblogg. Jag erkänner mitt öppna förakt för modebloggare. Men med få undantag de senaste århundradena har stilkänslan åkt konstant rutschkana och det ser fan inte ut att bli bättre. Utan att hänga ut några särskilda plagg eller så kallade modehus kan man konstatera att den manlige trettioplusaren måste ha någon som älskar honom väldigt mycket för de inre kvaliteterna. För frisyrer, skor, skjortor, stickade tröjor och inte minst matchningsförmågan är hämtad ur närmaste postorderkatalog. Förlåt alla boråsare.

Att obstinata jag tycker fult må väl vara hänt. Om det inte vore för att modeointresset hade konsekvenser. Att män ej är intresserade av det yttre decimerar dem som målgrupp. Plötsligt är de inte längre någon intressant konsumentgrupp. Det spelar ingen roll hur mycket löd de har plånboken. Alla som vill sälja något riktar sig till deras utseendefixerade respektive som får i uppgift att vittja det feta lädret på shoppingmedel. Sverige kryllar av välbeställda män som inte längre får vara med i någon målgrupp, inte privat i alla fall. Man har slutat att konsumera och blivit en spargris som skriker så fort någon närmar sig med ett leende och en matkniv. Pengarna samlas på hög tills det är dags att köpa en åkgräsklippare, en ny tv eller kanske en bilbana till barnbarnen. 

Det är inget kul att vara målgruppslös spargris. Jag vill att reklam ska rikta sig till mig. Jag vill lura i mig själv att jag gör medvetna och kloka val när jag låter mig förföras av de fina färgerna i hemelektronikkedjornas prasselblad. Jag vill kunna köpa mina egna kläder utan att expediten pratar över huvudet med min fru som plötsligt blev min mamma. Jag vill ha tillbaka initiativet! 

Jaha. Och hur står det till med herr modeorakel själv då? Jotack. Han sitter på tåget i sina nylappade jeans, för övrigt de enda hela han äger, kombinerat med en snart helt urtvättad, men byråbrandad t-shirt. Enda trösten i denna luggslitna garderob är skorna, ett par hyggligt nya sneakers från T-shoes. Tydligen omöjliga att uppbringa i Sverige. Till mitt försvar har jag åtminstone ett starkt bidragande skäl till att jag ser ut som en trashank. Det finns inga pengar i högen. Allt har käkats upp av huset och jag har fan inte ens köpt några roliga trädgårdsmaskiner.

Vänta bara tills jag blir höginkomsttagare.

Åtgärder

Information

8 responses

3 10 2008
Fredo

Ju rikare desto sämre stil. Så, lova mig att inte bli rik. Det finns nog av lallare i röda byxor och seglarskor. Sen tycker jag nog att du kan öka graden på ditt bloggbröd lite. det är bildtextmässigt som det är nu. Om inte ludermässigt. Trevlig helg på dig lorden.

4 10 2008
kontaktmannen

Graden? Det är ju rena rama lära sig läsa-storleken?! Nytt glas i bågarna kanske?
Röda byxor får bara den som seglat över Atlanten och tillbaka bära. Och det är nog ingen risk. Funderar dock på rävjakt. Trevlig helg själv Fredo.

4 10 2008
entapir

komigen.. en ”dagens outfit” kan du väl bjuda på? ;)

4 10 2008
kontaktmannen

Samma byxor, samma skor. Svart Miamipiké. Samma kalsonger och strumpor. Skönt att man snart är hemma…

6 10 2008
Dabitch

Jag ser ofta så sjukt snygga kläder för män – och har alltid gjort det – att jag har svårt att förstå varför män inte klär sig snyggare. Men jag ger blanka 17 i att tala om för min man hur han skall klä sig, så hans hip-hop stil får stå för honom (inte det jag skulle ta på mig om jag var en karl).

13 10 2008
tjompa

När dollars börjar regna lovar du att du köper en noppmaskin och tar ett möte med din flamesmössa? Om du gör det så ska jag be för dig mitt barn.

13 10 2008
kontaktmannen

”Noppmaskin”? Hade jag vetat att sådana existerade skulle en naturligtvis ingå i den ambulerande garderoben. Pray for me.

16 10 2008
New Materia

Inget din modepostning att göra men jag vill bara uppmärksamma dig på min skitbraiga postning. Skulle vara kul med din åsikt om den. Som guerillaexpert.

Kommentera

