Jobbiga människor med fel åsikter.

7 10 2008

Man väljer som sagt inte sin publik. Oavsett hur korkade, småsinta och obstinata de är, är inläggskommentarerna berikande för en blogg (tycker t o m han som bedriver privat FRA-verksamhet). Påfallade ofta har folk fel uppfattning om mycket. De tycker innan de läst på ordentligt, de har inte läst alls eller så är de helt enkelt kliniska idioter. Men man får vara glad att de vill dela med sig av sina åsikter ändå. Det händer ju faktiskt att andra kommentatorer rycker ut till ens försvar.  

Har man tur får man engagerade och initierade människor som skriver kloka saker, kommentarer som lyfter bloggen. Har man otur får man en hög troll som försöker övertrumfa varandra i trivialiteter. Om det vill sig riktigt illa blir det bara heja heja i kommentarsfältet och då är det ju bara att stryka flagg. Nina och Not another planning blog tycker att hon har fått en överdos av belackare på sistone. Så många att hon hotar att stänga bloggen, eller åtminstone sätta den i vila tills hon bestämt sig för om hon ska fortsätta att jobba med reklam eller fortsätta blogga. Förstår vad hon menar, men kan inte tycka något annat än att hennes ultimatum är barnsligt.

Upprinnelsen handlar om några Garbergsfilmer för Treo, Fortum och Försäkringskassan. Vissa av kommentatorerna tycker att filmerna är, typ, den sämsta skit som gjorts och detta har tagit skruv. Så skruv att Nina känner sig manad att leta efter rationella argument och bevis till filmernas (och byråns) försvar. Själv tycker jag att filmerna är bra. Jag tycker att de håller ganska hög nivå och att man faktiskt förvaltat den säljbara skillnaden bra. Sen kan man alltid yra om huruvida det var rätt att göra film över huvud taget eller om pengarna borde satsats på bättre kundtjänst, snyggare förpackningar eller lägre tariffer. 

Visst är det trist att få reda på hur man borde ha gjort. Speciellt när det kommer från någon som inte vet förutsättningarna för uppdraget. Den sortens kommentarer kläcks ofta av den som inte varit med så länge, eller kanske av han som aldrig fick vara med i konferensrummet. Det mesta överteoriserande bygger på att man inte vet hur en reklambyrå funkar i praktiken. Det är inte så snyggt, stringent och strategiskt som man vill påskina. De slicka byråseniorerna är inte så jävla stöddiga när de skallar ihop med börsbolagens administratörer. Förvånansvärt ofta är de stora riktlinjerna dragna och kunden har redan bestämt sig för vad som ska göras och var. När byrån anlitas behöver man mest hjälp med originalandet. Då är det bara att ta pengarna och springa.

För den som håller i plånboken får alltid sista ordet.

Annonser

Åtgärder

Information

6 responses

7 10 2008
Blir jag slaktad nu?

… För den som håller i plånboken får alltid sista ordet.

Hennes pappa är boss på byrån i det tidigare inlägget va? Det där som handlar om hur treeeeevliga folket på byrån är.

Hoppsan. (Och sorry, kunde inte låta bli att antyda.)

Gerilla anyone?

7 10 2008
kontaktmannen

Öh?… Jag är inte säker på vart du vill komma, men du har räknat ut släktskapet rätt.

9 10 2008
Laktos

”När byrån anlitas behöver man mest hjälp med originalandet.”

Blir lite nyfiken på vilka byråer du har arbetat på?

9 10 2008
kontaktmannen

Bäste lösmage. Det är inte självupplevt. Jag har en pålitlig kran hos ett av nätverken. Det är han som förser mig med det snaskigaste.

10 10 2008
Laktos

Heter han Molgan?

10 10 2008
kontaktmannen

Alfons Molgan, du stora orakel.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: