Knallpulver på övergångsstället.

9 10 2008

Vi har varit här förut, och denna idiotiska debatt verkar ha fått nytt bränsle på sistone. Men jag tänkte att vi kunde avsluta hela diskursen med detta inlägg. Vissa, garanterat debila, element anser att övergångsställesfigurens kön är en viktig fråga. Det är det naturligtvis inte. Det vore befängt och direkt förolämpande mot tänkande varelser att påstå något sådant. För att inte tala om vilken skymf det vore mot alla som faktiskt tror på jämlikhet och dagligen kämpar för att komma en sådan närmare.

En simpel sketen trafikskylt kan aldrig bli ett bollträ jämlikhetsdebatten. Det är liksom för lågt. För det behövs ingen figur alls på skylten. Budskapet går nog fram ändå. Om det nu är så förbannat viktigt med en levande varelse över strecken kunde i så fall en hund användas, lämpligen en tik får man anta. Eller en katt eller häst eller vad som helst. Hursomhaver kan det aldrig bli en jämlikhetsfråga.

En annan högst vidkommande reflektion är den grafiska utformningen av fru Gårmanskylten. Hon skapades uppenbarligen redan 1979 av Karl-Gustaf Gustafsson. Rätta mig gärna, men ser hon inte väl 50-talsaktig ut? Ett decennium som är känt för sina hemmafruar. Hur rimmar det med dagens kvinnoideal? Att fru Gårman utrustats med en väl tilltagen vattenskalle känns inte heller speciellt respektfullt. Och vilken modern kvinna tassar idag fram barfota? Kan ge mig fan på att hon inte har något under klänningen heller. Namnet väcker också frågor. ”Fru Gårman”, alltså Herr Gårmans fru och inte någon egen självständig individ.

Jag tror att det räcker så. Kontentan kan inte bli någon annan än att den som tycker att övergångsställesfigurens kön är en viktig fråga knappast förtjänar lika lön.


Åtgärder

Information

14 responses

9 10 2008
Ulrika

Saker som irriterar bloggaren i gemen:
1. FRA.
2. Fru Gårman.
3. Copy/Copywriter.
Nej, visst nä. Den sista var visst bara du. ;-)

9 10 2008
kontaktmannen

Genomskådad alltså.
Lika bra att erkänna. Jag kände mig lite ensam. Tycker att det har varit lite dåligt med spring på sistone och jag har redan spelat FRA-kortet. Dessutom försov jag mig när de delade ut Idolantipatier så det blev inte så mycket mer än en fånig skylt att hänga upp på bloggen.
Men håll med om att det är förbannat irriterande när man kallar bagaren för ”deg”.

9 10 2008
Slutsnackat — Blog of Ronnestam

[…] reflekterar under morgonen över debatten övergångsställesfigurens kön. Som vanligt är Kontaktmannen lika […]

9 10 2008
Dabitch

Hon ser sjuttiotal ut. Pottfrisyr och a-linje kjol.

9 10 2008
Ulrika

Kontaktis: Eller så kör vi på fullt ut och kallar brevbäraren för ”brev” och målaren för ”mål”.
Och förresten, det finns gott om plats kvar i den glada Idoldissarfamiljens stora soffa. Du är också välkommen.

9 10 2008
kontaktmannen

@Ulrika: Copyaren?

9 10 2008
Per T

Eftersom jag helt uppenbart är den enda vettiga människan kvar på denna planet känner jag mig nödd och tvungen att säga några väl valda ord i frågan.

ganuff berpa smipp gonfor abilurdum.

10 10 2008
Ylva

Hon tar även väldigt långa steg. Det vet väl alla att kvinnor tar korta steg och män långa?!

:)

10 10 2008
Fredo

Och den så kallade Herr Gårman har väl sitt ursprung i ”Här går man”? Det gör ju ”Fru Gårman” ännu löjligare. Om det nu var möjligt.

10 10 2008
Joshua_Tree

Om jag inte är fel underrättad så är det inte den där skylten från -79 som gäller, utan en ny utformning med en modern trött kvinna.

http://www.aftonbladet.se/wendela/article3422515.ab

Alltså, kvinnan på den skylten ser ut som att hon har rymt från hispan och är ute och irrar runt, trött och förvirrad, i sjukhussärk. Jättefint. Jag misstänker starkt att herr Gårman slår fru Gårman.

11 10 2008
kontaktmannen

@Josh: *asg* Måste varit en väldigt jämlik människa som ritade den skylten.

11 10 2008
Anjo

Äntligen! Det här har världen väntat på i hur många år som helst. Hurra! Jag är överlycklig.

18 10 2008
heybaberiba

Att säga ”Amen” till ett inlägg skrivet av en kille med djävulshorn känns lite som att svära i kyrkan. Men det är på sin plats.
Hej förresten! Visste inte att du bloggade ens. Borde kolla plaxo oftare…

19 10 2008
kontaktmannen

@heybaberiba: Amen funkar fint. Min gamle prästpolare skriver det för jämnan…

Kommentera

