ERK skräller igen.

12 10 2008

Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam, ERK, har åter bidragit till vår civilisations storhet genom att fälla ett antal kommersiella meddelanden. Denna gång var det bland annat Ryan Air och Lego som drog det kortaste strået i ERK-lotteriet. Att Ryan Air blir fällda är knappast förvånande, utan helt enligt planerna. Med tanke på detta frivola svar lär flygbolaget skrocka gott åt sin synnerligen simpla PR-kupp. Räkna med att Ryan Air dyker upp och kraxar även nästa gång det är dags för ERK att uttala sig. Förhoppningsvis kan man då läsa om fällningarna på rådets sjukt eftersatta sajt. Undrar hur trovärdigheten påverkas när man jämt måste hämta informationen här och här.

Att Lego fälls är mer anmärkningsvärt. Tydligen har ett pojkbarn lekt byggkonstruktör medan flickebarnet fick nöja sig med ett rosa slott och det går fan inte för sig i landet lagom. Ganska klantigt av Lego att hoppa i en sån enkel tunna. Som modern leksaksfabrikant måste man vara medveten om vilka strömningar som råder i samhället. Fast snedsteget kanske beror på att Lego är ett danskt företag och att danskar inte har ett lika ansträngt förhållande till sitt skrev. Till skillnad från det tidigare nämnda flygbolaget lär man skruva obekvämt på sig till följd av fällningen. Det finns många korrekta människor därute som inte gynnar otidsenliga företag. ”Feminister” tror jag att de kallar sig.

Föga förvånande har även ett antal studentikosa yttringar fått smäll på snoppen. De har barnsligt nog visat både pattar och mutta på sina flyers och affischer. Dessa fällningar torde vara extra verkningslösa eftersom dessa versamheter sedan länge klappat igen när uttalandet kommer. Förmodligen är även språket i uttalandena för avancerat för dessa mottagare. 

Innan det dräller in massa idiotiska och genusförvirrade kommentarer vill jag understryka att jag tror på ERK som idé. Jag tycker t o m att ERK stundtals gör ett bra jobb, t o m ett viktigt jobb. Men med tanke rådets track record av egendomliga fällningar och frianden, både saknas konsekvens och kompetens. Och att den kombinationen leder till att man silar mygg och sväljer kameler när man istället kunde ägnat sig åt riktiga jämlikhetsfrågor, t ex varannan damernas på övergångsstället.

Annonser

Åtgärder

Information

3 responses

14 10 2008
Nina

Precis så der det ut i varenda leksak- och klädaffär. Både för barn och vuxna. Låta va eller kämpa i hundra år?
Vad hände med unisex?

20 03 2009
manta

Jag ligger inne med lite insiderinfo från en av de studentikosa fällningarna. Eller om det nu bara var en. Den angående HI LIFE iaf. Det visade sig tydligen att anmälan var gjord i falskt namn och under falsk box(!)-adress. Dessutom var flertalet påståenden som utgjorde all ev. grund i anmälan helt uppåt väggarna fel. Hur ERK kan välja att gå vidare med en sådan anmälan är helt obegripligt. Att se över sanningshalten i anmälningar borde ju vara steg ett innan man går vidare till att behandla innehållet.

Sedan är det värt att poängtera att varken bröst eller kön visades på nämnda affisch.

Jätteroligt att organisationen får så här bra PR, synd bara att hela styrelsen har hunnit bli utbytt 2 ggr sedan anmälan. Som du skriver :)

Nä för sjutton, lägg ner idiotin och lägg pengarna på något vettigt istället.

20 03 2009
kontaktmannen

Tjena @manta. Jag tackar och bockar för den deep throat-informationen. Extra roligt är att ERK skramlat till i branschmedia precis i dagarna. Lades inte de ned vid årsskiftet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: