En bil i tiden.

18 10 2008

Nu lanserar Mercedes Benz nya GLK. Den är tydligen suverän i terräng och samtidigt smidig i stan. Det låter som om de duktiga ingenjörerna i Stuttgart äntligen knäckt bilvärldens unisexnöt och konstruerat en springare för alla naturälskande shoppaholics. Helt otroligt. Att ingen försökt med detta tidigare.

Vidare är aset bränslesnålt och samtidigt kraftfullt. Har en växellåda och transmission som namngivits med massa siffror och bokstäver. I annonsen har man lånat bildmanéret från samtliga mobiltillverkare. ”Grön prismatisk gas” tror jag att det kallas. Och som grädde på det berömda moset får man kvalitetsfilmen Sex and the City The Movie på DVD om man bokar provkörning illa kvickt.

Så kan det gå när administratörer gör annonser.

För inte allt för länge sedan fick en svensk biltillverkare kritik för att de lanserade en liten suv istället för en etanoldriven och schyst lackad rullskridsko. Detta var ganska många månader sedan. Dessutom släppte den arga konkurrenten från München nyligen en suvmodell som av motorpressen beskrevs som både vulgär och dum. Därför undrar jag hur ingenjörerna i Stuttgart resonerar när de nu lanserar detta malliga vidunder. För det måste vara ingenjörerna som gjort annonsen. Ingen marknadsförare med ett uns marknadskunskap och självbevarelsedrift skulle idag gå ut och stoltsera med en bränsleförbrukning på över litern och ett koldioxidvärde på 251 gram per kilometer (riktvärdet för vad som får klassas som miljöbil ligger på 140 gram för motsvarande sträcka och det är det höga värdet).

Jag är väl medveten om att det tar ungefär sju år att utveckla en ny bilmodell och att miljösången spelades på en helt annan volym 2001. Har man något plågsamt miljökontroversiellt att sälja, ställs sjukt höga krav på kommunikationen och då funkar det inte att gömma sig bakom en ridå av grön gas och fina bokstavskombinationer med siffror insprängda. Då måste man göra reklam på riktigt och låta ingenjörerna ägna sig åt sitt.

Det kan även vara så att jag missförstått allt och att annonsen kommer att funka hur bra som helst i den urbana primärmålgruppen, typ Katrin med jävligt svårstavat efternamn. Det skulle i så fall förklara varför man bjussar provkörare på efterkrigstidens sunkigaste tjej-P-rulle. Annars trodde jag att MB riktade sig till övergödda män i högre medelåldern med konservativa värderingar och fäbless för klassisk musik. De brukar inte direkt bli upphetsade av shopping. Fast det kanske är nya tider nu. Synd att det inte märks på bilarna…

Annonser

Åtgärder

Information

5 responses

19 10 2008
Anjo

Tyskar är noggranna, snacka om timing.

19 10 2008
entapir

Tror du har så rätt angående målgruppen. Varför spendera en massa tid på att kleta in modellen i riktig reklam när de som fortfarande överväger att köpa något dylikt tycker det glittrar så snyggt i annonsen? SatC är även praktiskt för soon-to-be gubbs för då kan de motivera provkörningen därhemma.

Är inte GLK en något mindre SUV annars, i storlek med XC60, X3 och X9-4? (eller vad de heter)
Har själv skaffat en nano-SUV till företaget, men i något sletet skick ännu. fiatpanda.wordpress.com

20 10 2008
kontaktmannen

Fiat Panda, en åttiotalsklassiker. En konservburk med fyra lakritshjul. Förlorade alltid min Lamborghini Countach till kompisen när aset satt med Pandan och tog upp bränsleförbrukningen som egenskap när vi spelade bilkort.

20 10 2008
entapir

Wow! Triumfkort! När man satt med Countachen eller Wector w2 var förbrukningen den enda svaga punkten vill jag minnas…

30 10 2008
johan

Alltså, bilen är ju ful som stryk…..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: