Efterblivet i köket.

19 10 2008

Jag gillar faktiskt Hemköp. Tycker att de har riktigt trevliga butiker och att de håller hög nivå i hyllorna. Det känns inte som att de märker om gamla revbenen med ny datum. Förmodligen drivs kedjan av duktiga handlare, men de borde anställa någon som är duktig på att köpa reklam. Kan inte erinra mig om att jag sett någon vettig Hemköpreklam sedan Leon & co hånade polacker någon gång på åttiotalet. Möjligen att FB och Åkestam kan ha gjort något därefter. Det året när kontot låg hos Storåkers hände i vilket fall ingenting. Ingenting på riktigt. Att en sådan stor kedja ej är kapabel att köpa reklam är djupt tragiskt.

Hemköps nya ”folkliga” koncept är säkert tänkt att skapa någon form av närvarokänsla med företaget. Att man ska känna att de är genuina och äkta på något sätt. Att man ska förstå hur hårt de anstränger sig för att lösa det mest komplicerade av vardagliga bestyr, matlagningen. För svenskar är verkligen värdelösa vid spisen. Vi duger ungefär till att sticka hål på en äcklig Felix- eller Dafgårdslåda och stoppa in den i micron. Så långt sträcker sig vår kulinariska begåvning. Och denna degeneration har gått fort. När jag var liten kunde även de värsta sopskallarna i klassen koka ett ägg på hemkunskapen. Killarna man visste på sin höjd skulle kunna bli bilmekaniker (på åttiotalet ansågs det vara ett simpelt jobb) Även deras lika sketsmarta brudar (som kunde antas bli frisörer) fixade att röra ihop en ost- och broccolisås med lite handledning. Så är det visst inte längre. Tvåbarnsmödrar under de trettio har tummen mitt i pannan, de köper omelett på tetrapak och risgrynsgröt på korv. I köket lagas ingen mat, utan där minglar man, beundrar kaklet och äter caterad plockmat. Vad den där konstiga vita möbeln, som nu blivit i rostfritt, med runda plattor upptill ska användas till verkar ingen veta. Med ungefär detta utgångsläge tar Hemköp sitt avstamp i sina reklamfilmer, filmer som mest verkar gå ut på att visa fysiskt och psykiskt handikappade människor i autentisk köksmiljö som säger fåniga saker.

Den senaste filmen är min favorit. Då är det studenter som för första gången sätter sin fot i köket. Spännande för dem. You go kids! En tjej deklarerar först att man som student har dåligt med pengar men ändå vill äta bra (ett litet politiskt slagträ till förmån för en samhällsgrupp som ofta tjänar bättre än många småföretagare på att plugga). Snabbt ska det visst gå också ty dagens ungdom är otålig. Redan där blir det skrattretande eftersom mexreceptet de lagar innehåller ungefär till hälften färdigfabricerade produkter från Santa Maria och deras kompisar. Och det brukar ju funka bra på priskänsliga studenter. Kanske har man fattat att plugghästarna är ekonomiska idioter som man lätt robbar. Jag menar, vilken annan målgrupp betalar autogiro på 495:- i månaden för ett gymkort de aldrig utnyttjar? För att göra saken ännu bättre dyker det plötsligt upp en fåntratt mitt i rutan och hugger sig en bit blomkål samtidigt som han debilt deklarerar hur mycket han gillar grönsaken.

Hemköps försöka att illustrera den studerande generationen faller inte bara platt. Det blir en direkt förolämpning mot alla tittares intelligens. ”Kolla hur vi med den enklaste formen av orkestrering och manus visar hur vi är bra för samhället genom att vara ett bra alternativ för en medveten målgrupp” Vi gamla, som kan antas vara den primära målgruppen (vi har pengar till skillnad från den förra) tänker frågande: Var vi så korkade när vi växte upp eller har de varit och filmat på en särskola? Eller är hela soppan tänkt att vara ironisk? Har jag missat allt och förbiser totalt med dubbelironin när de sportiga ungdomarna snubblar sig fram bland bänkar och sarkofager? Är detta Henrik Schyfferthumor för tvåtusentalet?  

Den gamle kockjäveln inom mig roterar i sin grav.


Åtgärder

Information

22 responses

20 10 2008
deeped

”mexreceptet de lagar innehåller ungefär till hälften färdigfabricerade produkter från Santa Maria och deras kompisar” *Asg* Studenter är kannibaler! Matchock!!! *rotflmao* :)

20 10 2008
kontaktmannen

Det är bara du som läser in sådana pikanta ingredienser. Bisarr varde ditt mellannamn.

20 10 2008
mw

jag _älskar_ blomkål.

20 10 2008
Mårten

Det bästa är ändå Sara och Johannes miner när miffot dyker in och greppar blomkålen. Obetalbart!

20 10 2008
kontaktmannen

Sara och Johannes? Nu får du allt fylla i de tomma rutorna Mårten.

20 10 2008
Dabitch

Minns du reklamfilmen med ängeln och djävulen som satt på Hemköphandlarens axlar medan han gick runt och plockade i butiken… det var ju inte alltför länge sedan. Hade bra ljud, var allt jag minns.

20 10 2008
Dabitch

Förresten, jag såg omelett på tetraopak häromdagen för första gågen och skrattade högt som den galna tant jag är på ica. Skrämde nog några tonåringar.

20 10 2008
Fredric

Du skriver som ett psykfall. Styckeindelning, om jag får be. ;)
Skönt att du är kock. Jag var det i det militära och förgiftade hela första kompaniet då vi grävde ner oss och stekte pytt i marken. Eller, Pitt i Anna, som Kapten sa. Oväntat.

20 10 2008
entapir

Ja vadå billigt… Wokad kål med nudlar är billigt!
Och så de där jobbiga ungarna i förra filmen, som tvunget skulle säga att det bästa är ju om man diskar efter sig. Varje gång jag hörde det såg jag framför mig hur 4000 bingolottotanter skrockade i sofforna.

Annars gillar jag idén

20 10 2008
kontaktmannen

Skriver som ett psykfall? Hördu, Mr BS. Vart tror du att du har hamnat?
Betryggande att höra att du stekt strömming på tisdagar och kokat ärtsoppa på torsdagar i det militära. Själv satte jag mönstringspsykologen i gråt och lirkade ut frisedeln med läkarintyget.

21 10 2008
Mårten

Uppmärksamhet, om jag får be. De kära studenterna i filmen heter Sara och Johannes, som den fina lilla ”grafiken” i början talar om…

21 10 2008
kontaktmannen

Jag kan inte läsa innantill. Dålig på att plocka detaljer är jag också. Hade nog blivit en usel deckare.

21 10 2008
Nina

Kommer det ett stördhövve med jättehatt varje gång det serveras tacos skulle jag gråta. Och förmodligen lagt blomkål på hattbrätten.

21 10 2008
ƒrean

Har du en kockjävel inom dig som roterar i sin grav – även denna inom dig? Hoppas du är väl rustad för anal leakage.
Om företagare tjänar mindre än studenter (bidragsdel runt 2000 spänn 10 månader om året typ) borde de kanske överväga att nytt karriärval, alternativt omskolning? Ryktet säger att de tjänar väl där, bakom skolbänken.

I övrigt har du rätt i allt. Jag saknar däremot ett favoritrecept från dig och din möjligen för tillfället framexorcerade inre kock. Det vore en fin avrundning i alla dina inlägg.

21 10 2008
Florida

Alkisar på bänken brukar tjata ungefär lika mycket som du skriver.

21 10 2008
Florida

Håll käften och bjussa oss på en öl istället.

21 10 2008
kontaktmannen

@rean: Ängslas icke. Ur hårda magar läcker intet.
Hur många studenter fraktar sig på bidragsdelen då? Einstein. Normal utkomst för en universitetsslacker ligger väl på i alla fall tolv papp per månad. Det räcker både till studentkvart och stor stark hälften av månadens dagar.

21 10 2008
kontaktmannen

@Florida: Lilla råtta. Det låter som att du varit på Masthuggstorget och nött bänk med Miami-Freddan. Vad vill du ha för öl? Antar att det är 7.2:or som gäller…

21 10 2008
Nina

Ljus öl, ju starkare desto bättre

22 10 2008
ƒrean

12 papp? Cheezus. Sist jag hörde var det ungefär 7000 (inklusive lån), men det var förstås ett drygt år sen och mycket kan ju ha hänt sen dess.

22 10 2008
kontaktmannen

Drygt ett år sedan? Men visst. Då måste du och jag ha gått ut ungefär samtidigt…

23 10 2008
entapir

Jag sitter på fakta. Med fem ungar och extra-allt får man en vanlig månad, typ april, ut exakt:
Bidrag: 2 572
Lån: 4 920
Tilläggslån: 1 620
Tilläggsbidrag: 1 128
Summa: 10 240

lite mer i början av terminen. så nu vet ni! :)

Kommentera

