Rekryter räddar Resumé.

21 10 2008

Den förgyllda ankpressen Resumé borde vara den självklara debattarenan när branschen för ovanlighetens skull känner sig nödgad att träta. Därför är det lite konstigt att inte speciellt mycket debatt drivs i tidningen. Inte som handlar om reklam i alla fall. Jomenvisst tycker Vigs och CdF till ibland men det handlar mest om tröttsamt namedroppande och vad som inmundigades till lunch. Ibland bränns också rejält med publicistiskt krut på superintressanta artiklar om byråledare som kört för fort och släktträd som visar hur plågsamt inavlad reklam- och mediebranschen är. Eller kanske metanyheter och kvällspressfolk som jagat ren med bilen. Bara honor dock… 

Men det finns ljus i tunneln. Per Torberger, Cap & Designs gamle chefredaktör jobbar numera på Resumé som reporter och han gör det ambitiöst. Utöver utmärkta artiklar skriver han även en riktig skjutjärnsblogg, en extrakanal som åtminstone jag är tacksam för. I det aningen mer förlåtande bloggformatet finns det utrymme för åsikter och analyser som normalt skulle ge även en branschtidnings ansvarige utgivare lös mage.

Klara och Linus blogg (speciellt Linus. Knappast någon vits att ha en gemensamhetsblogg om bara en skriver…) är ett annat exempel på att något har hänt på Resumé. Något nytt. Att det inte bara är samma gamla kvarn som mal. Passionerat och öppenhjärtigt. Jag håller långt ifrån alltid med om det som skrivs men jag måste applådera den brutalt osminkade tonen. 

Synd att ingen kommenterar bara. Men det kanske kommer.

Advertisements

Åtgärder

Information

4 responses

21 10 2008
Kontorschefen

att läsa resumé, på papper eller på skärm, ger mig inget längre. det fanns en tid då jag kunde spendera en timme i soffan eller vid lunchbordet med att plöja igenom tidningen. men nu bläddrar jag mest igenom den, pliktskyldigt. det finns ingen nerv kvar, det saknas djuplodande reportage, det saknas matnyttiga nyheter och värdefullt vetande. större och större del av tidningen avhandlar medier, tv-program, journalister and so on. var tog reklamen och marknadsföringen vägen? det är skvaller. ibland så uppenbart pinsamt att man skäms för att jobba i reklambranschen. har genom åren förstått att färre och färre kunder läser resumé och att trovärdigheten är nästan lika med noll. vet inte om detta beror på att vi sitter för långt ifrån stureplan. resumé kanske hade känts mer relevant om man satt på en byrå innanför tullarna.

22 10 2008
M.Jakobsson

Ja. Linus är clean som fan.Extra plus för att han klär sig lite som en sjuk mamma i Borås. På ett bra sätt.

22 10 2008
kontaktmannen

Nice att någon annan noterat killens fäbless för tantkläder.

24 10 2008
Abbes pappa

Finns det någon som inte noterat det? :-)

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: