Clownen och jag.

24 10 2008

Vi har ett ganska ansträngt förhållande, Ronald och jag. Med undantag för idag åt jag min senaste burgare hos McD i Schweiz 2005. Innan dess var det i byråns vinkällare någon gång 2004. Lär ha varit en cheeseburgare och innan dess minns jag ej. Bojkotten av de gula bågarna inleddes i alla fall med Jonas Åkerlunds ”fantastiska” Big Love-film. Då kände jag att vi var klara med varandra. Jag trodde att jag hade blivit förolämpad för sista gången. Man får faktiskt inte göra hur usel reklam som helt trots att man är sjukt snabbrörlig och vänder sig till konsumenter.

Men idag blev det andra bullar. Kontorschefen kallade till uppslutning och hela lådan traskade till andra sidan gatan för att inmundiga konceptbugaren Miami Melt. Man får ju liksom sluta upp och vårda sina ideal. Leva varumärket änna. Denna strävan är förmodligen förklaringen till att ett antal måltider tillbringats framför en Ocean Drive-fond på allt mellan Stureplan och Avenyn. BK hymlar inte med sina Miamirötter. 

Fröjd för både öga och gom.

Men nu var det alltså clownen som fick lunchkulorna. Och det var väl sådär. Miami Melt är troligen inte den mest spännande burgaren som komponerats. Som bilden visar hade den inte monterats av den mest passionerade hamburgermecklaren i västvärlden. Smaken satte inte heller något gourmetsegel i darr. Men vad fan gjorde det? Namnet hade de ju lyckats med i alla fall.

Får se när vi ses igen Ronald.

Åtgärder

Information

10 responses

24 10 2008
Fredric

Exakt. Namnet är det enda de har lyckats med. Och med risk för att bli pungsparkad av herr Jacobsson vill jag påstå att burgaren är oätlig.

Jag hade uppmärksammat reklamen med de amerikanska frihetsburgarna på rad och frågade om jag kunde få en sån där California what ever. Men tydligen kör de bara en sort per vecka. Helt rätt, men ostsåsen gav mig kväljningar. Vad fan gjorde jag på McD, kan man undra? Well, ibland är det enda alternativet, till och med i en världsmetropol som Stockholm.

Jag hade lovat att skriva om den godaste hamburgaren jag ätit men blev störd av mediebruset. Jag ber att få återkomma med den innan helgen är över.

25 10 2008
Nina

Går man till MC får man banne mig skylla sig själv. Så det så.

25 10 2008
M.Jakobsson

Måste man älska det man gör reklam för?
Själv skulle jag kunna göra reklam för en liten låda som eliminerar allt liv på jorden genom en enkel knapptryckning, om någon gav mig en bra brief. På det sättet slipper jag de selektiva samvetskval de flesta envisas med att ha. Ena dagen källsorteras det, andra dagen drar man till farmor i sin Volvo X90. Men jag har full respekt för att en produkt med namnet ”Smält Miami” inte faller alla i smaken.

25 10 2008
kontaktmannen

@M.Jakobsson: Jag trodde det. Men med lite perspektiv inser jag att det räcker med självbedrägelse. Det räcker nog med att man gillar uppdraget som sådant. Resten kan man nog fejka sig till. Kan erkänna att jag jobbat med flera företag jag tyckt ganska illa om, men ändå lyckats finta bort mig ordentligt.
Har förresten aldrig fått en vettig brief.

26 10 2008
Hasse

M.Jakobsson: du är nog som jag och överdriver lite ibland. Vem vill vakna i värld där enda sättet mot samvetskval är avskaffandet av moral?

26 10 2008
M.Jakobsson

Ja. Visst. Om det kom till kritan, så skulle jag förmodligen inte göra reklam för massförstörelsevapen. Det har du rätt i. Men jag hycklar inte med att jag är en dålig person. Och DET kan ingen ta ifrån mig.

27 10 2008
sandra

Smakar bara peppar va?
Beställde den i dt:n och trodde jag hörde fel när jag frågade vad den smakade och hon svarade ”peppar”.
Gick inte att äta.

(testade supreme veckan innan och det är klart det bästa som serverats på mcd sen morötterna dök upp. men såklart – supremen är borta.)

27 10 2008
kontaktmannen

@sandra: Jo, den smakade en del peppar men faktiskt också ost. Ganska snorig burgare på min ära.

11 11 2008
Kenneth Pilo
11 11 2008
kontaktmannen

@Pilo: Härligt. Ve dem om deras burgarjävlar bara så håller en grad för lite.

Kommentera

