Det ÄR fult med reklam.

28 10 2008

Utan att vara alltför reaktionär och ett riktigt eksellskt estetikpretto försöker jag att hålla det någorlunda rent bland bloggens element (ja, jag vet att jag i och med detta ställer mig bredbent och ber om en spark för alltifrån valt skinn till illa utformade menyer). Det är en av anledningarna till att jag inte har någon reklam i bloggen. Jag förstår om någon tycker att resonemanget är egendomligt eftersom detta faktiskt är en reklamblogg, men man kan inte gå med på vad som helst även om man tillbringar sina arbetsdagar på alla fyra.

En annan anledning är naturligtvis att det inte finns speciellt många företag som skulle vilja annonsera hos mig. Man når några tusen läsare i veckan och riskerar konstant att bli pikad för sina kackiga banners. Trots att man betalar för ytan. Knappast ett erbjudande som säljer sig självt. Om någon nu skulle vara galen nog att trotsa denna naturlag är jag dessutom ganska svår att få tag på. Få reklamaffärer förmedlas via kommentatorsfältet.

Alla fellow bloggers därute är dock inte lika fiskänsliga som jag. Hos DVIJDVS hänger t ex ett par grymt förfulande balkar efter varje inlägg. Midnight Cowboy har en cerise hemsking långt upp i bloggen. Media Culpa likaså.

Jag måste bara få ställa frågan. Var det värt det? Står ersättningen i proportion med skammen?


Åtgärder

Information

21 responses

28 10 2008
HansK

Tja, värt och värt. Jag har laborerat lite med annonser för att jag är nyfiken på hur annonser på bloggar faktiskt kan fungera. Det ger så lite pengar att jag nog hade tjänat mer på en kväll med att sälja strumpor och kokosbollar, så pengarna är inte anledningen (utom kanske drömmen om att en det en dag rasslar till med hundratusentals besökare och då är det ju dumt att bara stå där med notan för trafiken).

Håller med om att bloggen hade varit snyggare utan annonser, speciellt svårt har det varit att få in Tailsweeps annonser utan att de ser för påflugna ut. Däremot tycker jag att Adsense går att smyga in lite snyggare.

Sedan är jag väl generellt sett inte särskilt nöjd med min egenhändigt fulhackade layout, så en annons eller två gör varken från eller till?

28 10 2008
Doktor Spinn » Bloggarkiv » På alla fyra

[…] Kontaktmannen får stå för dagens citat om det hårda livet på byråsidan: […]

28 10 2008
Linda

Haha, det betalade hyran i september och oktober.

28 10 2008
Josephine

Jag håller med, reklam är fult. Det är också anledningen till att jag inte har reklam (och kanske för att antalet besökare inte riktigt kan motivera till att sälja ut sig så) :)

28 10 2008
Midnight Cowboy

Ja här blir man uthängd… hehe

Men att få reklam på min blogg är inget jag valt. Utan blogg.se lägger alltid ut en annons under det översta inlägget. Annars måste man börja betala för att ha bloggen, har jag för mig.
Så jag får inte ett öre för att ha Chic’s väldigt orelevanta reklam på min sida. Och även om jag blev tillfrågad om att ha reklam för betalning på min blogg, så hade svaret varit nej.

Om nu något vet nått sätt att få bort bannern utan betalning, så är jag idel öra.

28 10 2008
kontaktmannen

@MC: Ibland hamnar oskyldiga i svingradien när flåbusar vevar vilt. Ber om ursäkt för obehaget. Men du kunde faktisk valt ett inte fullt så råttigt bloggverktyg.

@Josephine: Nej, nej. Missförstå mig inte nu. Reklam är något av det vackraste som finns. Men när idioter gör reklam kan det bli väldigt fult. Ungefär som med musik.

@Linda: Dåliga kvinna. Imponerande affärskvinna.

28 10 2008
Linda

Men vad i helvete. Blev jag just kallad idiot nu också?

28 10 2008
kontaktmannen

@Linda: Absolut inte. Det skulle jag aldrig våga. Inte ens om jag tyckte så. Hur fick du det till det?

28 10 2008
Midnight Cowboy

Ursäkt godtagen. :o)

När jag valde bloggdomän va jag inte helt medveten om bannern som kom med på köpet. Har faktiskt funderat på att flytta bloggen. Men skulle sakna att kunna kolla på mina gamla inlägg. Så jag suger på den karamellen ett tag till.

Men det är lite intressant dock, att få betalt för annonsplats. När jag startade bloggen va jag fattig reklamstudent. Om ett lämpligt företag då hade vänt sig till mig och viljat betala för annonsplats hade jag nog tatt mig en funderare.

28 10 2008
Linda

Från det här:

Hos DVIJDVS hänger t ex ett par grymt förfulande balkar efter varje inlägg.
+
Men när idioter gör reklam kan det bli väldigt fult.
=
Dvijdvs visar huggtänderna!

28 10 2008
kontaktmannen

@Linda: Äh. Bit mig. Det är väl knappast du som varit bannerkreatör?

29 10 2008
kontaktmannen

@HansK: Intressant resonemang inte minst ur medialt perspektiv. Är bannerutseendet och i viss mån innehållet en mognadsfråga? Kan den främsta förklaringen till den kackiga framtoningen vara att de flesta får en standardbanner som inte är speciellt anpassad till det sammanhang den ska fungera i? Det låter trovärdigt.
Om man resonerade på samma sätt inom de andra medierna skulle vi fortfarande vara kvar någonstans i början av förra århundradet, då en reklambyrå gjorde en (1) annons och sedan fick provision efter hur många tidningar man kunde sälja in den till.

29 10 2008
Helena

Nä det där var fan inte vackert. Dom enda som har frågat oss är Rosa bandet och det fick vi inte ett öre för. Samvetet till trots tackade vi nej. För vad kommer sen? Amnesty, BRIS, Blå bandet, världsnaturfonden?

29 10 2008
Fredric

Japp. Estetiken går före det finansiella. Det blir lite Kalle Anka-gran över det hela. Jag är inne på att skala ännu mer. Bort med headern också.

29 10 2008
Nina

Det är fult (oftast) med reklam på sin blogg. Det är fult tills den dagen vi har fler besökare än Blondinbella.

29 10 2008
deeped

Men snälla Linda. Nu biter du lite lätt frånvarande.

29 10 2008
Linda

deep vill alltid att jag ska skälla och bråka på folk, han tycker bäst om mig då har jag listat ut. Men jag har inte listat ut varför. Jag som tycker om att vara snäll.

Och sanningen är ju den att jag skrattade verkligen högt när jag läste:
”Jag måste bara få ställa frågan. Var det värt det? Står ersättningen i proportion med skammen?”

Det var en riktigt bra fråga.
För min del är svaret, ja. Eftersom jag sällan skäms och jag skäms aldrig över en så banal sak som en banner som blinkar fult i en blogg.
Däremot så är jag riktigt jävla urless på den där reklamen. Har faktiskt skrivit om det tidigare. Men börjar jag rodda i kodmallen så är ingenting sig likt sen, det vet alla som känner mig. jag kan ju för lite om sånt här.

Och eftersom jag skriver så långa inlägg jämt så är det sällan som hela skrämen blinkar som en rysk julgran.

Om någon snäll skäl vill förvandla min blogg till vacker så går det bra. Tills dess, och alltså i all framtid, så får man helt enkelt stå ut med att det är Sveriges fulaste blogg.
Att den är så bra väger upp det hela.

29 10 2008
Linda

Alltså, den där stavningen?

”Någon snäll skäl”, jag vet inte riktigt vad jag ska skylla på.
Sömnbristen kanske.

29 10 2008
Desiré

Att sälja sig lite är inte fel. Så länge inte reklamen tar över själva bloggen är det ok. Kanske billigare utekvällar.

29 10 2008
kontaktmannen

@Linda: Låter precis som war mongern deeped.

Jag tycker att det är smått fantastiskt att man kan få ihop sin hyra på bloggbanners. Speciellt om bloggen drivs på hobbybasis. Inser att det naturligtvis behövs ett antal besökare för att åstadkomma detta och att få annonsörer är intresserade av höga kontaktkostnader. Tycker heller inte att det stör så förfasligt om exempelvis en modebloggare har några apfula postorderbanners. Men jag undrar varför inte annonsörerna kunde lägga lite mer möda på att anpassa formen och innehållet efter den enskilda bloggen.
Förmodligen beror det på att de famlar i mörkret och att problemet är övergående. Kan man hoppas i alla fall.

Jag själv hade förmodligen inte kommit undan med några banners alls på sidan. Betalande eller inte. Alla hade förväntat sig att jag skulle såga dem precis som allt annat och jag betvivlar att speciellt många företag hade uppskattat det. Självkritik är lika ovanligt som stadig mage hos reklamköpare.

Sveriges fulaste blogg? Tss. Det är många som slåss om den medaljen.

8 02 2009
Köpa eller inte köpa bloggare? «

[…] ta till repet än att signa upp mig på de nog så populära bannerpaket som figurerar i var och varannan blogg. De är inte bara skitfula, utan kolla på vilka som annonserar. La Redoute säger väl […]

Kommentera

