Rätt klädd för mötet?

30 10 2008

Vad har du på dig egentligen när du ska ut och dänga portfölj? Är det kritstrecksrandigt eller träningsoverall? Förmodligen beror det på vad du jobbar med. Sannolikheten att det sitter en slips runt din hals (eller scarf, då) ökar med hur administrativt ditt jobb är. Är du kreatör brukar klädseln vara, milt talat, aningen ledigare.

Så långt varken något nytt eller intressant. Men vad händer när man bryter koden? Jag har provat. Om jag kommer till ett möte i egenskap av kreatör, klädd i kostym har jag noterat att mötet finner utstyrseln lite besvärande. Att jag förmodligen är en kille som kan räkna, skriva en anständig offert och till och med stava rätt. Men som knappast kommer att presentera några bra idéer. Kanske kan jag stjäla någon annans bra idéer, men fan inte komma på några själv. Det ser man ju på klädseln. Kreatörer går ju i baggyjeans iförda T-shirt och med kedja till plånboken. Är de riktigt duktiga går de runt med en longboard under armen dagarna i ända. Men de är knappast killarna man skulle anförtro projektansvaret. Då ska det vara slirre.

Det finns också någon halvt outtalad regel att man inte ska vara bättre klädd än sitt möte. Naturligtvis inte för slafsig, men kunden ska känna sig snyggast. Det är förmodligen därför alla moderna projektledare ser ut som journalister på anställningsintervju: Jeans, skjorta, kavaj, brogues och löjligt överdimensionerad buckle till bältet. 

Hur begåvad är undertecknad när det kommer till klädkoden då? Förmodligen inte speciellt. Dagen till ära har jag två möten med spelare inom bilbranschen, fast i olika vertikala skikt. Horisontella hade nog blivit ett problem. Mina kolleger tycker att jag ser ut som en riktig bilhandlare, alternativt en jugoslavisk torped. Undrar vad mina möten tyckte? 

Själv då? Din fräsiga typ. Hur ser du själv ut på dina möten?

Åtgärder

Information

15 responses

30 10 2008
Anjo

Jeans, sneakers och bar överkropp oftast.

30 10 2008
Joshua_Tree

Babyblå pyjamas, hårnät och klumpiga truckskor.

30 10 2008
Desiré

Som tjej är det bäst att gå naken. Det ser ni själva på fakeitmakeit.se, (eventuellt något på fötterna för att slippa svarta fotsulor) alla möten hittills har gått fantelitastiskt bra.

30 10 2008
Midnight Cowboy

Eftersom jag e jude: Hatt och stort skägg.

Annars spot on på den jugoslaviske torpeden. Dinaren på verket hade varit om du haft en skjorta med en allt för bred krage, gärna så att den låg över jackans krage.

30 10 2008
M.Jakobsson

En MYCKET intressant sak. Jag har jobbat en hel del med kreatörer i Köpenhamn, och har noterat att man där lever upp till den klichéartade klädkod du själv tar upp (Bebisröv samt kedja till plånbok). SOm om det inte vore nog svänger man sig gärna med begrepp som ” LETS GO CREATIVE!” när det ska jobbas. Det är oerhört roligt. Ja jävlar. Sicken grej.

30 10 2008
Jerry

En billig kostym och ett dyrt leende.

30 10 2008
Nina

Jag skulle gärna klä mig som en ponny. Eller kanelbulle.

30 10 2008
kontaktmannen

Jag tror att ni ljuger allihopa, fast det gör ingenting. Hos mig behöver man inte fara med sanning.

@M.Jakobsson: Lovely. Alla mina grundmurade fördomar om danskar får sig en extra skjuts. Vad svarar man på det stridsropet? Hell yeah!!!?

31 10 2008
Fredric

Gemytliga danskar är en myt. De är egentligen nordtyskar hela bunten, vilket får konsekvensen Kvadratisch. Praktisch. Gut – även i klädseln. De har alltså mörk kostym och slips under sina t-shirts med tryck och baggy jeans.

Själv ser jag ut som nidbilden av en AD; rakat huvud (fast utan hornbågade brillor), just nu tunn ulltröja av obskyrt märke, jeans såklart och sneakers från Paul Smith. Slarva ALDRIG med skorna. Man kan vara klädd i säckväv men aldrig i helvete i billiga skor.

31 10 2008
Linda

Jag går alltid naken för att folk inte ska tänka så mycket på mina kläder.

”Jaha, nu kommer Linda som Gud skapade henne”, tänker alla och sen var det inget mer med den saken. Sen börjar mötet. Kaffe och bulle och vända papper och säga hum.

31 10 2008
ƒrean

WTF? Jag ser ju också ut som en nidbild av en AD. Jeans av Rickard Lindqvist (bra västkustexport), generiska italienska chelsea boots. Stickad tröja av mamma. Prydlig, snäll och med obligatoriskt rakat huvud. För att balansera det bet jag av en framtand igår morse, så jag ser också ut som en flåbuse/bajenfan.

31 10 2008
Hasse

Väldigt sällan jag har kostym, har oftast jeans (varken Bon Jovi-tajt eller fjortis häng), skjorta (gärna lite lätt och ledigt) och MBT eller Solomon skor.
Enkelt och ”bara jag”.

1 11 2008
dygnetrunt

Jag har en speciell anteckningsbok som bara följer med när det är kundmöte (för att inte slarva bort anteckningarna i bland alla andra bollaidéerblock). Jag har nu börjat föra en anteckning om vad jag hade på mig under mötet så jag inte tar samma varje gång. Det är lite hard core!

1 11 2008
kontaktmannen

Hard core? Imponerande. Seriös varde ditt mellannamn *asg*

4 12 2008
Nils

Helvete, där gjorde jag bort mig. Har sökt till KY-akademien (Reklam & Marknadsföring). Var på intervju förra veckan och jag dök upp i svarta slitna jeans, Svart slimmad skjorta (Ben Sherman), svart smal slips, diesels nya kängor och dubbelknäppt rock från bzr. Hur fan ska jag nu kunna komma in där?

Kommentera

