Reklamradion skojar till det.

10 11 2008

Jag tillhör, som någon kanske noterat, dem som tycker att det finns en hel del att önska hos den kommersiella radion. Nyligen har vi i min lilla stad fått en ny kanal som heter Bandit. Vi fick den växlad mot den fullständigt vedervärdiga Lugna Favoriter (en hemsk station som ägs av Celine Dion). Det var, relativt sett, ett bra byte.

Bandit går ofta i bilen. Varför vet jag egentligen inte, eftersom även de mest spelar skitlåtar. Gamla mjäkiga skitlåtar med Def Leppard, Whitesnake och Mötley Crüe. Förklaringen kan vara att i brist på något bra tar man det som är minst sämst och man blir lätt lite trött på CD-skivorna i handskfacket. Bandit påstår ”att de spelar vad de vill”, vilket jag betvivlar med tanke på vilket trög rotation de har på spellistorna. Men detta inlägg ska inte handla om en enstaka station som missat tåget, utan en hel bransch som är kvar på perrongen.

I denna artikel kan man läsa om reklamradions vita riddare och deras motkrav på det regeringsutlåtande om den kommersiella radion som väntas komma idag (10 november). Det är mycket intressant läsning. Motkraven är följande:

• Sänkt koncessionsavift
• Ett avskaffade av regler för lokalt material och unikt egenproducerat material
• Enklare regelverk kring reklam och sponsorskap
• Två nationella sändningstillstånd

Fullt rimliga krav som säkert redan är verklighet i de flesta av väldens icke-socialistiska länder. Punkt nummer två tycker jag dock är lite oroväckande. Man vill alltså inte ha några egna redaktioner. Man tycker att det blir bättre radio med centralt producerat material. Man tycker från radions sida att det inte är så viktigt med innehåll. Sedan sänker sig mörkret på riktigt när man proklamerar att annonsörer inte är intresserade av lokalproducerat redaktionellt innehåll.

Låt oss bromsa lite där och göra en jämförelse. Finns det något tidningshus som inte tycker att det redaktionella innehållet har något värde för annonsörerna? Förhoppningsvis är de flesta annonserande företag mer intresserade av att köpa sina annonser i en tidning med redaktionellt innehåll. Ett medium med närvaro och engagemang i det lokala. Jag kan inte tänka mig att ett centralproducerat reklamblad har samma ”medievärde”. Den annonsören som väljer det alternativet vet nog inte så mycket om varumärken i alla fall. Har svårt att tänka mig att den sortens företag är de som den kommersiella radion vill attrahera som kunder.

Själv skulle jag vilja ha mycket mer lokalt, redaktionellt material i reklamradion. Helst skulle jag vilja ha välgjort sådant också. Det säger jag både som annonsör och konsument. Kan faktiskt tänka mig att detta sker på bekostnad av några skitlåtar jag ändå inte vill höra.


Åtgärder

Information

4 responses

11 11 2008
Kontorschefen

Bandit gjorde schackdraget att värva över hela Morrongänget från Radio City, den lokala göteborgskanalen ingen rikstäckande kanal lyckats bräcka i lyssnarsiffror under alla typ 15 år eller så. Och vad hände då med Radio City som hade en så otroligt stark position i Göteborg? Jo, man gick sakta men säkert mot undergången genom att slå ihop City med Mix Megapol, stationen som inte lyckats på egen hand i Göteborg. Mix Megapol som är en totalt könlös, contemporary skvalkanal parades med den enda kommersiella radiokanalen med redaktionellt innehåll värt namnet. Så gick det som det gick och numera heter kanalen bara Mix. Jag skulle bra gärna vilja ställa den ansvarige mot väggen som monterade ner Radio City och fråga: Vet du egentligen hur mycket varumärket var värt innan du kastade ut det genom fönstret i Göta Älv?

11 11 2008
Josephine

Men vänta nu, lokalt redaktionellt material? Jag tillhör gruppen som endast vill ha musik på radio, gillar inte allt detta prat, speciellt morgonprogrammen förstör min morgon, radio för mig är musik. (Sen får den musiken i och för sig gärna vara lokalproducerad).

11 11 2008
kontaktmannen

@Josephine: Vill för ordnings skull tillägga att jag inte vill ha vilket prat som helst i den kommersiella radion. Jag föredrar att de som pratar har någon form av skallinnehåll. Utan att nämna några namn har Morgongänget stundtals problem med detta. Fara för hjärnblödning när en viss person börjar glappa.

Att du gillar den så kallade musiken är bara att gratulera och jag är uppriktigt avundsjuk på dig.

13 11 2008
Josephine

Haha, måste nog erkänna att jag nästan aldrig lyssnar på radio så egentligen borde jag kanske hålla tyst, någon kvarts lyssnande i månaden är väl vad jag brukar lyckas få i mig. Lyssnar på mp3och internetradio, last.fm, då kan man mer välja själv….

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: