Det spelar ingen roll var du har gått.

13 11 2008

Rubriken säger egentligen allt, men jag känner mig nödgad att utveckla resonemanget en aning. 

Elaka tungor gör gällande att det saknas intelligens i reklambranschen. Huruvida det är så låter jag vara osagt. Men om det stämmer och att fårskallarna verkligen i numerärt överläge kan detta vara förklaringen till hur vissa byråer ställer sig till praktik- och arbetssökande.

Där moronerna härskar duger bara folk från Berghs. Så är det bara och jag har med en dåres envishet försökt hitta en vettig förklaring till denna sållning. Är det kanske så att man själv har gått på detta lärosäte och hoppas på att anställa en liten kopia av sig själv som kan fortsätta att producera odödlig reklam för de tacksamma massorna? Eller är förklaringen att man tyckte att ens egen utbildning var så hysteriskt bra att denna ej kan övertrumfas eller tangeras och att man inte vill ta några risker med de nya rekryterna? Eller kan det kanske vara så att man tyckte att ens egen utbildning var så kopiöst värdelös att man inte vill riskera att det kommer någon från en bättre skola och stjäl solen på byrån?

Jag tror att sanningen kan vara mycket otäckare än så. Kanske är det så att reklambyråledare i gemen tycker att det är jobbigt med arbetssökande. Att Berghskravet helt enkelt är ett sätt att sålla bort en stor andel av alla jobbiga sökande. Att man egentligen inte vill att några nya förmågor ska söka sig till ens byrå.

För alla vet att det inte spelar någon roll på vilken reklamskola man gått. Berghs är inte bättre än Beckmans, Forsbergs, Göteborgs Reklambyråskola, IHM, IHR, Broby Grafiska, KY-akademien, Miami AD School eller någon av dem jag glömde räkna upp. Skolan och dess läroplan är aldrig den faktor som avgör huruvida man kommer att bli en bra kreatör eller inte. Den med rekryteringsansvar som tror att en viss stämpel på betyget är viktig är antingen dum eller mutad.

Till viss del spelar talangen in, men den absolut viktigaste egenskapen för att lyckas i reklambranschen är något så simpelt som intresset för själva hantverket. Har man tillräckligt av den varan behövs ingen utbildning alls.


Åtgärder

Information

11 responses

13 11 2008
Nina

Amen Lord men du glömde Beckerell.

13 11 2008
kontaktmannen

Ja, attans, det gjorde jag visst…

13 11 2008
Anjo

Livets hårda skola är en bra bas för alla jobb, tycker jag.

13 11 2008
ƒrean

Livets hårda skola är extremt överskattad tycker jag.
Talanger söker sig till skolor. Utbildning kan vara förlösande för kreativiteten. Men näääe, det går inte att skapa kreativa människor där, men det behövs liksom inte. Såere serru.
Med det sagt så bör jag tillägga att portföljen regerar, oavsett bakgrund.

ƒ

13 11 2008
Leif Kajrup

Jag har aldrig satt min fot på en s.k. reklamskola och tycker att jag har lyckats ganska bra ändå. Problemet med skolorna som också syns i branschen som helhet är väl de extrema subjectiviteten. Man tycker saker på olika sätt. Visst kan man lära sig också, men i min bok handlar det mest om talang och sunt förnuft.

14 11 2008
jonas

bästa jag läst på mycket länge

14 11 2008
M.Jakobsson

Ett intressant, obestridligt faktum är att det nästan uteslutande är dom som inte har gått Berghs som tycker att det inte spelar någon roll vilken skola man har gått på. Jag gick själv Berghs, men kom då direkt från fem år på universitetet, vilket gjorde upplevelsen av Berghs till ett skämt. Det var lite kunskap-n-roll. Ingen direkt pedagogisk upplevelse av rang, så att säga. Däremot så är Berghs Sveriges bästa reklamskola av en enda anledning; att man, till skillnad från t ex Forsbergs eller whatever, locka de allra bästa föreläsarna dit. Jag menar slå mig en signal när Copy AB i Göteborg har Luke Sullivan som lärare, eller när Göteborgs reklamskola kör 2 heldagar med Pat Fallon. Ni förstår skillnaden? Det är som med byråer, de mest kända kan suga upp de bästa på en pisskvart. Så även i fallet ”Berghs”. Personligen tyckte jag att undervisningen var halvbra, men att föreläsarna var out of this world. Då i synnerhet när konstkritikern Dennis Dahlqvist höll i spakarna under ett års tid. Sen kan man alltid ifrågasätta den inavel som sker från Berghs i synnerhet. Sverige är mkt speciellt på det sättet. När jag jobbade i England, så undrade man VAD FAN Berghs var för nån skit, men anställde mig direkt på en fil. kand i litteraturvetenskap + mapp. Det skulle aldrig ske på någon av Sveriges största byråer. Här är det, lite tragiskt nog, så att Berghs + ALife-dojor väger tyngre.

14 11 2008
kontaktmannen

Vad härligt att jag tillhör undantagen från din tes.

En sak är vi i alla fall halvt överens om: Att det som skiljer skolorna åt är föreläsarna. Och där är kanske Berghs bäst. Men utöver dessa spela själva skalet ingen större roll, för man kan bara inspirera och teoretisera till en viss gräns. Resten måste göras på egen hand.
Om studenterna består av en skock gäss som vill jobba med reklam för att det verkar kul och häftigt hjälper det knappast om man så skulle gräva upp självaste Bernbach.

14 11 2008
M.Jakobsson

Nej nej. Förutsättningen är att man har en hjärna och en vilja. Precis som du säger.

14 11 2008
Fredric

Ja, det är synd att man tror att en reklamskola automatiskt garanterar kvaliteten på den sökande. Bad eggs finns överallt, även bland Berghsstudenter. Jag tror också på mappen och vad man har att säga. Det slår allt.

14 11 2008
Linlin

Jag gick på Berghs förra året, i en något sådär vuxen ålder av tillika 30 år. Jag hade tidigare jobbat på byrå som copywriter. Att gå på Berghs är kunskap-n-roll precis som ovanstående inlägg. De tunga föreläsarna är bra. Resten lite svajigt.
Det jag egentligen ville säga var att jag nästintill ville sluta med reklam efter att ha mött större delen av eleverna där. För det är riktigt deprimerande att se eländet. På Berghs tutar de i dig från dag ett att du är i princip lovad jobb efter att ha gått på Berghs. Tror fan folk inte bryr sig då.

Mapp, sunt förnuft, en smula strategiskt kunnande, insikt om målgruppen och ett jävlar anamma för hantverket. Plus om du dessutom är en trevlig prick, jobbet är ditt.

Kommentera

