Reklamforskning faller platt?

20 11 2008

Den vanligtvis ganska fromme Mattias Åkerberg är irriterad. Och det med rätta. Objektet för irritationen är en rapport, Reklamen är livsviktig, om reklam från Göteborgs universitet som verkar ha lite för många stora hål för att få kallas just ”vetenskaplig”. Åkerberg menar t o m att den kan vara skadlig för reklambranschen. Han undrar också varför inget duktigt granskande branschmedium har satt tänderna i rapporten. Och det är vi väl fler som undrar…  

Jag har själv varit delaktig i projektet och tycker att det finns fog för kritiken. Vid de första mötena med forskarna blev stämningen t ex ganska hätsk när det medverkande byråfolket insåg hur dålig koll forskarlaget hade på reklam i största allmänhet och hur hantverket fungerar i synnerhet. Någon lär ha lämnat gruppen i protest. Projektet kunde klart ha börjat bättre.

Samtidigt känner jag att det finns en förklaring till forskarnas bristande insikt. De kan inte på teoretisk väg läsa sig till hur reklam fungerar, utan det måste prövas i teorin. På den punkten har vi inom branschen varit dåliga på att släppa in de undrande. Vi har likt en Garbo skyggat för kamerorna och inte varit speciellt behjälpliga när vetenskapen frågat. Så länge vi spelar allan och är allmänt svåråtkomliga binder vi ris åt egen rygg. Det är bara vi själva som förlorar på att felaktiga fakta går i tryck, och när väl tåget gått hjälper det inte hur mycket vi än må lipa. Rapporten väger tyngre är vårt ord.

Naturligtvis tänker jag inte försvara en rapport som innehåller massa trams och trivialiteter. Uppenbarligen finns en hel del brister och på många punkter har innehållet inte hanterats speciellt vetenskapligt. Och man har definitivt inte uttryckt sig som en kritisk och objektiv forskare bör göra. Men det blir förmodligen bättre nästa gång. Då gäller det inte bara att forskarna agerar rätt utan även att vi förser dem med korrekt underlag och släpper in dem så att de förstår hur vår maskin funkar. För det måste bli en nästa gång. Annars blir feltrycket facit.


Åtgärder

Information

One response

24 11 2008
AnnKi

Är reklamen livsviktig?

Nej, förmodligen inte. Men att den bara är dålig (konserverande av stereotyper t ex) och fördyrande (utan reklam skulle varor och tjänster bli billigare) kan jag inte acceptera! Dock är det åsikter som jag oftast stöter på utanför den bransch som jag har ägnat hela mitt arbetsliv. (Det har jag också förklarat i den fristående text som ligger utanför rapporten på hemsidan.) Är jag ensam om att hela tiden leta efter bättre förklaringsgrunder till försvar för min egen bransch?
All forskning utgår väl från en hypotes och när jag mötte forskarna och hörde att deras ansats stämde med min egen fundering så ville jag vara med och arbeta i det här projektet. Men alla som varit med vet att det inte har varit en enkel resa och att många av branschens medverkande verkligen inte ansett att forskarna har fjäskat. Mattias, din byrå valde ju t o m att inte delta i det sista, och kanske viktigaste, momentet – seminariet på Handels.

En annan sak som var avgörande för mitt beslut att delta var projektets kvalitativa forskningsansats. Genom planning hittar man ofta de verkligt intressanta insikterna i mer reflekterande och fördjupande kvalitativ undersökningar jämfört med kvantitativa som kräver raka och enkla frågeställningar.
Och det är väl just i detta som forskningsprojektet ”Reklamen är livsviktig” är ovanlig och därför väcker Mattias motstånd? Det vanligaste är ju att vi utsätter vårt arbete för forskning framförallt när det gäller resultat och effekter. Men att vi själva utsätter oss för forskarnas möjligheter att reflektera över vårt sätt att tänka och göra – det blir svårare att förhålla sig till.

AnnKi Bryhn Jansson

Kommentera

