En lektion i kreativitet.

24 11 2008

Detta inlägg handlar i första hand om idioter, i andra hand om DDB och deras senaste McD-kampanj. 

mcd1

Magnus Jakobsson & co har gjort en förlösande snabbmatskampanj: Att stämpla kroggäster med reklam. Man byter alltså ut den vanliga nonsensstämpeln mot en med ett kommersiellt budskap från McD. Helt lysande bra medium med tanke på att kedjans äckliga burgare har en näst intill magisk effekt på fyllehungriga när klockan kommit in på småtimmarna. En gerillakampanj som har de nödvändiga beståndsdelarna relevans och överraskning. Dessutom har man lyckats ovanligt bra med distributionen och det faktum att målgruppen och tidpunkten är ruskigt väl vald.

Men detta imponerar inte på alla. Det finns nämligen ett klientel svårt förvirrade stackare som tror att gerillareklam endast handlar om att göra unika kampanjer, att göra något för första gången. Om man gör något (vad fan som helst) som någon annan gjort, då har kampanjen plötsligt inget värde och inte kreatörerna heller.

Lyssna nu idioter. Jag hoppas verkligen att ni alla läser detta så att ni aldrig någonsin mer behöver vräka ur er något så kopiöst korkat i skydd av anonymiteten igen. All kreativitet handlar om att ta två eller kanske fler kända beståndsdelar och kombinera dessa på ett nytt sätt så att en ny betydelse uppstår. Det funkar inom reklamen, det funkar för uppfinnare. Kreativitet handlar inte om att ”göra en kul grej” som många historielösa lallare verkar tro. Tidigare nämnd DDB-kampanj anklagas bl a för att vara ett plagiat av denna också utmärkta gerillakampanj som ska hindra rattfylla. Det funkar troligen mycket bra att stämpla fyllon för att de ska ställa bilen, men det lär klicka minst lika bra att stämpla samma fyllon för att få dem att köpa snabbmat på önskat ställe. Den stämplade handen är bara ett medium, precis som morgontidningen eller abribustavlan. Skillnaden är att originalitetsidioterna sällan häcklar någon för att annonser gjorts förut. Eller utomhusreklam för den delen. Idioter.

Se även Åkerbergs post.

Advertisements

Åtgärder

Information

16 responses

24 11 2008
Fredric

Jag gillar idén. Jag kallar det idé och de som inte gör annat än gnäller kallar jag idioter. Det är ängsliga småbarn, eller gubbjävlar, som sitter med alla reklamlänkar som finns och där de alltid måste jämföra med sånt som redan gjorts. Vi får hoppas att de gnäller så mycket att de får en oregelbunden celldelning. Som en variant av Popsicles: ”Hoppas Arvingarna omkommer i en tragisk bussolycka”.

24 11 2008
M.Jakobsson

Jag håller med om ovanstående. Stämpel: Gjort. Talande tavla på stan: Gjort. En liten skulptur med en skylt: Gjort. Annons: Gjort. Film på tv-apparat: Gjort. Direktutskick innehållande olika saker: Gjort.

Hur ska man kunna veta att några knickedicker stämplat: SUP EJ I SAMBAND MED BILKÖRNING på handleder år 2005?

Och som du själv tar upp, är det verkligen samma sak?

25 11 2008
Loggenbloggen » Blog Archive » Godmorgon - Kontaktmannen ger komprimerad lektion i kreativitet

[…] ett intressant inlägg så här innan morgonkaffet. ‘En lektion i kreativitet’ av […]

25 11 2008
Johan
25 11 2008
Desiré

Kreativitet för mig är, som du sa, att ta flera redan existerande komponenter och göra något nytt av det genom att tänka ett varv till. Det är så utvecklingen går till, inte sant. DDB och Magnus Jakobsson imponerar starkt på mig. Det är så det ska gå till!

25 11 2008
Dabitch

Det är inte samma idé. Samma medium (fyllehänder), visst, men ch? McDnald’s handleden kan inte jämföras med lyx-klocka-stämpeln som användes som reklam för lycklockor, eller den som påminner om Taxi’s telefonnummer. Är det verkligen folk som håller på sådär?

Skrik gärna plagiat om två handleder gör reklam för två olika snabbmatskedjor med snarlika rubriker. Då blir det likt, nu är det inte det.

25 11 2008
Dabitch

i neeeeed a spälltjeck.

26 11 2008
NDG

Men för helvete.

Klart att en snodd idé kan vara bra reklam. men den blir ju inte kreativ av det.
Visst, iden är kreativ men kreativititen gjordes av den som först kom på idén
eller menar du att kopiering är kreativt?

26 11 2008
kontaktmannen

@NDG: Visst är det så. Stölden säger inget om hur kampanjen kommer att funka i konsumentledet.
Vad jag vill ha sagt är kreativiteten varken sitter i stämpeln eller placeringen på handleden. Det geniala ligger i kombinationen, situationen, tillämpningen, fingertoppskänslan, relevansen eller kalla det vad du vill. Att man gör det gentemot en viss sorts människor, för en viss kund, på ett visst sätt.
Mig veterligen är lösningen ny för just snabbmat. Jag är också helt övertygad om att inte DDB haft någon koll på vad som gjorts på handleder internationellt. Det är bara dårar och haverister som plöjer de dagens digitala motsvarigheter till knyckeböcker. Ingen har koll på allt som görs och det mesta har verkligen gjorts förut. Någon gång.

26 11 2008
M.Jakobsson

Word!

27 11 2008
Nina

Det spelar ingen roll vem som gjorde ditten eller datten först. Se bara till att göra ditten eller datten bäst.

28 11 2008
Pedra Bengt

Är uppfinnaren av tv:n upphovsman till, låt säga, F&Bs Amigo-filmer?

28 11 2008
Jocke

Jag förstår inte hur folk kan få för sig att det inte är kreativt att använda ett medium som ingen annan har använt sen 2005? Att stämpla fast sitt budskap på den som ska se det garanterar att det blir sett. Att Stockholms krogkultur ser ut som den gör leder också till att man kan välja sin målgrupp mycket väl.

Det enda som är konstigt är ju att fler inte har gjort det efter som iden både är bra och redan kläckt.

1 12 2008
Hasse

Och inom musiken?
De som snor rakt av, tex Gessle.
De som gör det med finess, tex Raphael Saadiq (senaste plattan ”The way I see it”).

4 09 2009
Please copy me » Mcdonald’s stämplar nattklubbsbesökare

[…] ocksåResumé: DDB stämplar hungriga nattklubbsbesökareKontaktmannen: En lektion i kreativitetNot another planning blog: […]

4 09 2009
Mcdonald’s stämplar nattklubbsbesökare « Please copy me

[…] ocksåResumé: DDB stämplar hungriga nattklubbsbesökareKontaktmannen: En lektion i kreativitetNot another planning blog: […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: