Endast HM kommer undan.

3 12 2008

Gott folk. Snart är det jul. Det betyder bland annat att de stora konfektionsföretagen ska kasta hela den resterande marknadsbudgeten i sjön innan månaden är slut, eller göra julreklamfilm för dig som tycker att den beskrivningen känns mer bekväm.

Modereklam brukar generellt inte vara något vidare. Det tycker ingen. Ofta nöjer man sig med en lite halvpoppig och menlös modell (ett snett leende ackompanjerat av två stendöda ögon) plus en hygglig fotograf förstås. Och så paltorna naturligtvis, det som ska säljas. Det finns till och med reklambyråfolk som hävdar att det inte går att göra bra reklam för kläder.

I december är denna usla standard inte mindre påtaglig. Just nu snurrar Cubus, Lindex, H&M, Brothers/Sisters och Kapp Ahl. Plus kanske någon stackare till. Alla har valt att köra en jämn, intetsägande gröt med få möjligheter till identifiering, toppat med obefintlig relevans. När det är jul är det visst ok att lägga alla årets upparbetade värden till handlingarna och köra på sentimentala stickspår. Pengarna bara måste bort. Lindex valde visserligen modellbatteriets mest blåsta uppsyn och det kanske går hem hos dem som behöver rohypnol som ragghjälpmedel…

hm

H&M visar var skåpet ska stå som vanligt.

Men det finns faktiskt en (1) ljusglimt: H&M. Deras aningen skruvade rulle (som jag inte lyckas hitta någonstans) går inte i det gängse spåret och jag behöver aldrig fundera över vem som är avsändare. Visst produkterna och priserna drunknar lika effektivt som i all annan modereklam, men manéret är starkare. Filmen skiljer sig. Dessutom är den snygg som få. Därför kommer H&M att lyckas bättre än konkurrenterna även denna jul.

Tror att jag ska handla något onödigt till mig själv.

***Uppdatering*** Det visade sig att man bara behövde vara normalbegåvad för att hitta filmen…


Åtgärder

Information

10 responses

3 12 2008
Kontorschefen

Du glömde Gina Tri[kåt].

3 12 2008
kontaktmannen

Ojdå… Hur kunde det gå till?..

3 12 2008
Nina

Så sant så sant. Hade själv tänkt att göra ett inlägg om just Lindexdockan.
Varför tar man med en sån modell? En viss uppblåst docka hade gjort jobbet bättre.

3 12 2008
Fredric

Ja, den är sådär feberdröms-skön. Sen tror jag iofs att de skulle gå bättre även utan filmen. De har ju på sikt lyckats bygga upp något som inte känns lika tråkigt som konkurrenterna. Och det är ju bra. :)

3 12 2008
blondinenimedinan

Vet du om det är Johan Renck som gjort HMreklamen, det verkar som hans stil – helcool!

5 12 2008
Per T

Håller helt med om HM: bra bra bra! Så jäkla skönt att se något som bryter av, inte bara från konkurrenterna utan också från sin tradition.
Jag tror att den funkar som utbuds-, genom att mer vara varumärkes-. Folk gillar och går dit helt enkelt.

6 12 2008
kontaktmannen

Gott folk. Önskar att jag kunde ge några fler detaljer men allt verkar vara dväljt i den anonyma juldimman. Detta finns på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=rGGRuVu9YLo

9 12 2008
Dabitch

Att ringa upp Håcan på H&M’s press ger inga fler svar heller (jag frågade rakt ut). Han kanske tror att han jobbar för KGB.

10 12 2008
Svenska företag ratar gratisreklam. «

[…] ett tidigare inlägg yrade jag om H&M:s prominenta julfilm. Jag sa visst också att jag skulle dit och handla. Filmen står sig fortfarande, men det sista […]

15 12 2008
kontaktmannen

@blondinenimedinan: Och där fick vi tack vare @Dabitch enträgna arbete reda på att det var just allas vår Johan Renck som regisserat eländet.
http://www.h2-blog.com/2008/12/15/hm-pub-retro-et-cadeaux/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: