Du skapar lågkonjunkturen.

8 12 2008

Det är visst kris påstår folk. Finanserna faller fritt och den ena branschen efter den andra skriker ut sin ångest och kräver allmosor från staten. Den ena olönsamma näringen efter den andra står med mössan i hand för de allmänna medlen. Plötsligt sjunger ingen längre marknadens lov, utan luttrade högerspöken har blivit bolsjeviker med krav på förstatligande. Utom bankerna då förstås. De vill ha nya krediter utan att behöva panta in sina aktier.

Efter bankernas och den tunga industrins kräftgång spås de halvtröga kapitalvarorna, som exempelvis hemelektronik, stå på tur. Den så kallade lågkonjunkturer beräknas komma i kapp småfolket lagom till jul och den förlovade handeln som alltid slår rekord vi denna tid befaras utebli. Men det behöver inte bli så. Inte om inte du vill att det blir så. För så länge konsumtionen håller i sig blir det sällan någon djupare kris.

På Dagens Media kan man läsa den norrländske byrå-VD:ns entusiastiska konjunkturbetraktelse. Artikeln har knappast något nyhetsvärde ens inom reklambranschen. Det är bara att lyfta på hatten för Ronny och gratulera till ett lysande PR-arbete. Men hans inställning är föredömlig i en bransch av lipsillar. Om fler resonerade som honom skulle livet vara mycket enklare. Speciellt i tider som dessa. Skrämmande nog håller långt ifrån alla med. Bland artikelkommentarerna kan man läsa den ena svagsinta kommentaren efter den andra som handlar om varsel och hur de varslade känner sig. Klenbegåvade som tror att man kan gnälla sig ur en svacka.  

Kommentarerna får mig att undra hur jävla korkade folk egentligen är. En kollega frågade exempelvis en journalist om denne förstod sin funktion i samhällsklimatet och om han höll med om att alla negativa rapporter bara för oss allt längre ner i spiralen. Och att media faktiskt skulle kunna påverka denna trend genom att fokusera mer på positiva nyheter. Han fick då svaret att de var tvungna att skriva om krisen för att de negativa nyheterna påverkar folk mer än vad de positiva gör för tillfället. Löpsedeln går alltså före samhällsnyttan. Goddag yxskaft.

Själv kommer jag att bränna kopiösa mängder pengar i december. Jag massor av saker, och tjänster med för den delen, som jag behöver köpa. Inget billigt, men heller inte onödigt. Visserligen inte så vansinnigt mycket julklappar, men det viktiga är att man konsumerar istället för att sitta på pengarna. Till alla socialdemokrater och journalister har jag dessutom en bonus: Inte en enda gång kommer någon att få höra mig gnälla om den dåliga konjunkturen.

Jag misstänker att vi är fler om denna insikt. T ex kommer även Fredo att vränga lädret till jul.

Åtgärder

Information

13 responses

8 12 2008
Fredric

Min käre copykollega surfade som bäst på domedagsbasunens ljudpulka när det hela började rasa i höstas. Han kunde bara inte låta bli att klaga och jag fick vid upprepade tillfällen be honom hålla käften. Jag har den liberalbuddistiska inställningen att det du inte kan påverka behöver du inte heller bry dig om. Och det var när det började rasa. Nu, däremot, det är nu du i allra högsta grad kan dra ditt strå till välfärdsstacken.

När det kommer till medias vinklingar har jag ingen annan kommentar än att jag blir så trött. Men det är väl känt vid det här laget.

8 12 2008
entapir

Funderar på att ge folk sms-lån i julklapp. För välfärdens skull.

8 12 2008
Stefan

Senaste inköpen: sovsäck för -29 grader, leatherman och en pannlampa. Här pratar vi om onödiga inköp som kommer hjälpa oss in i högkonjunktur. Eller så är det mitt undermedvetna som vill att jag ska förbereda mig på riktigt tuffa tider.

8 12 2008
kontaktmannen

@Stefan: Klart vettiga prylar. Själv brände jag nästan 40 papp i öppna spisen. Men de stålarna får jag tillbaka när strömmen går.

@entapir: En sann filantrop har talat. Med vänner som dig…

8 12 2008
Per Robert Öhlin

Helt rätt tänkt. Det mesta är psykologi och när medierna väl fått vittring finns det ingen hejd på de negativa vinklingarna. Räknat i spaltmeter måste det vara tidernas största kampanj för något som skadar oss alla.

Problemet med medierna är att de vet att inga goda nyheter säljer – åtminstone inte om de inte skruvas åt det dramatiska hållet. Inte nog med att alla (nåja, nästan alla) medier fokuserar på hur jävligt det är därute, de konkurrerar dessutom med varandra om vem som syns och hörs mest i klagosången.

Nyheter är produkter. Produkter behöver dramatiseras för att säljas.

Mot den bakgrunden måste jag hylla Veckans Affärer som nästan konsekvent försöker vinkla nyheterna till något gott och positivt. Särskilt lyfter jag på hatten för Pontus Schultz som verkar vilja anstränga sig lite extra för det som är konstruktivt.

Rubriker som »Köpläge«, »Klackar i börstaket« och »Köpfesten fortsätter« stämmer perfekt med mina tankar för närvarande, som bör spridas mer.

http://www.va.se/

8 12 2008
Dabitch

Den öppna spisen inkluderar väl att du måste köpa äkta hantverkares tjänster också? Sånt sprider ju välfärden ännu längre. Skitbra. Jag borde renovera badrummet nu bara därför.

8 12 2008
Johan

Word.

9 12 2008
joolss

Att sitta och vara rädd för lågkonjunkturen känns lite som en dålig ursäkt för att man inte kan göra sig en budget.

9 12 2008
Anjo

Lågkonjunkturen är slut. Idag fick jag brev där jag erbjöds höjd kredit, och höjningen är redan godkänd :-)

13 12 2008
stefan hyttfors

@Per Robert Öhlin skriver att medierna inte tror sig kunna sälja ”goda nyheter” och jag håller med. Kruxet – och den stora skillnaden mot andra kriser – är att den här kapar andra benet i deras egen intäktsmodell – Annonsörerna.
Men eftersom intäkter aldrig prioriterats bland journalister (möter fortfarande fd kollegor som frågar hur det känns att ”byta sida”) kan det nog ta ett tag innan landets redaktörer reflekterar över vad som driver den negativa spiralen..

13 12 2008
13 12 2008
Tesa

Känner samma sak och skakar bara på huvudet åt all denna panik kring allt.
Själv bränner jag mer pengar än nånsin. Och har även mer jobb än nånsin att göra.

14 12 2008
kontaktmannen

@Tesa: Detsamma. December blir en rekordmånad och jag ska t o m jobba på julafton. Hallå! Var är krisen?

@hyttfors: Känns som att det finns anledning att återkomma till frågan: Journalistens ansvar gentemot samhället. Marknadsföraren är belagd med ett antal embargon som ska skydda gemene man, medan journalistiken får vara hur samhällsomstörtande som helst.
Men det värsta är att så få journalister är begåvade nog för att se sin egen roll i mekanismen.

Kommentera

