Svenska företag ratar gratisreklam.

10 12 2008

Ja, du läste rätt. Det finns många företag i vårt sorgliga land som inte vill att folk ska hjälpa till med marknadsföringen. Deras lika sorgligt efterblivna byråer fattar heller ingenting. Det gamla trötta landet lagom visar sig vara långt mer efter omvärlden än vad någon kunde gissa sig till. Och det är inga småföretag eller småbyråer jag syftar på.

Min vän Åsk driver en internationell reklamsajt som heter Ad Land. Det har hon tillsammans med några kamrater gjort sedan 1996. Ad Land har ungefär 30 000 unika besökare en DÅLIG dag. Den som är lite vän med siffror vet att vår stolta svenska reklambranschpress och deras näteditioner bara kan drömma om sådana siffror (om de slår ihop sina besökare d v s). Om inte det räcker så har man cirkus 50 000 reklamfilmer i lager och 37 år av Super Bowlreklam. New York Times ringer varje år för att låna material eller kolla creds. Den som har förstått någonting om marknadsföring borde således vara MYCKET intresserad av att bli uppmärksammad av Åsk & co. Trodde du, ja.

I större delen av världen har inte Åsk något problem med att få material. Hon behöver inte ens be om det. Både företag och byråer skickar filmerna innan premiären för att få exponeringen på Ad Land. Där är det precis som det ska vara. Ett attraktivt reklamforum ska inte behöva jaga sitt material. Den som förstår vikten av utrymmet och bara kan stava till PR har detta i ryggraden. Men så är det inte i avkroken Svedala. Här måste man höra av sig till företag och byråer och be om materialet och när så händer bemöts man av skepsis.

H&M vägrade t ex att släppa ifrån sig julfilmen. Klappträna hade inte hört talas om Ad Land och trodde nog att det var något skumt. Låter som att någon på pressidan hos H&M skulle må bra av en rejäl lönesänkning lagom till jul. På Ad Land finns inte heller speciellt många ICA-filmer. Det beror på att King inte heller har fattat grejen.

Så. Finns någon myndig kreativ direktör eller kanske rent ut av någon duktig marknadschef därute bland min brokiga skara av läsare? I så fall kanske du kan förklara detta synnerligen asociala och kontraproduktiva beteende. Handlar det bara om skär och pur inkompetens, vill man sin arbetsgivare illa eller är det faktiskt så enkelt att folk som tar betalt för att leka marknadsföring är helt jävla dumma i huvudet?

I ett tidigare inlägg yrade jag om H&M:s prominenta julfilm. Jag sa visst också att jag skulle dit och handla. Filmen står sig fortfarande, men det sista skulle jag vilja ta tillbaka. Jag kommer inte att köpa något på H&M på ett bra tag.


Åtgärder

Information

8 responses

10 12 2008
Doktor Spinn

Kan bara instämma. Sorgligt, på ett sätt. För det måste ju vara okunskap och oförstånd som ligger i botten.

Någon representant för dessa filmer borde ju surfa förbi här, snälla ge oss en förklaring!

10 12 2008
Per Robert Öhlin

Otroligt. Det är allt jag kan säga. Jo, förresten här kommer ett till.

Strutsmentalitet.

10 12 2008
Nina

Det är både sorgligt och dumt.
Själv hade jag jublat en hel eftermiddag om Åsk på något sätt hörde av sig. Men så är jag ingen stel direktör med hängslen heller.

10 12 2008
Dabitch

Jag ringde nyss igen Jag önskar verkligen att jag hade spelat in samtalet för det var så sjukt bakvänt samtal. Youtube går jättebra men, ”Vi har inte tagit ställning till huruvida den informationen bör vara tillgänglig på er medlemssajt”. Jag speccade att folk faktiskt har frågat mig vem som gjort musiken, vem som var stylisten typ och att jag ville skriva om filmerna precis som Resumé har gjort. Men den informationen vill de inte att folk skall ha ”hur våra team är sammanställda är inget vi går ut med” nähe, men ge mig nåt annat då, prata om idén och tankearbetet bakom eller vad fan ni nu vill pusha istället. Jag frågade om de var som Mother, du vet Copywriter: Mother, Art Director: Mother och han sa ”eh…..så kan det nog vara ja.” Jag tror att jag har fastnat med ögonen i himlat tillstånd. Ser bara svart nu.

10 12 2008
Kontorschefen

Ge konkurrenten chansen istället. De förtjänar det säkert bättre. Då kanske det också blir lite fart på den som först tillfrågades. Tror jag gäller alla, oavsett bransch. Det var därför dinosaurierna dog ut. De fattade aldrig läget.

11 12 2008
Dabitch

Jag må vara korkad men en pappskalle till presskontakt skall inte hindra mig. Det tar bara lite längre tid än jag vill, vilket känns onödigt.

12 12 2008
Dabitch

Och så sänkta man den stora vita valen till slut: http://commercial-archive.com/node/146654

15 12 2008
Dabitch

Och nu pratar fransmänen om kampanjen.

http://www.h2-blog.com/2008/12/15/hm-pub-retro-et-cadeaux/

”Quelle n’a pas été ma surprise d’apprendre ici que cela venait de leur département de pub interne, The Red Room qui gère visiblement la pub depuis fin 2001.” (han fick veta att det var Red Room från Adland, alltså)

Ditto:
http://quietglover.com/post/2008/12/14/HM-et-sa-surrealiste-campagne-hiver-2008-pub-tele

You’re welcome H&M.

Kommentera

