Plötsligt känns Media Markt ganska puckat.

12 12 2008

I helgen var jag inne i en så kallad hemelektronikbutik, eller rättare sagt en inredd lysrörsbelyst lada vars innerväggar klätts med plåthyllor och plattskärmar. Förutom att stifta bekantskap med massa äckliga människor som som vanligt var ivägen fick jag också en sprängande huvudvärk på köpet tack vare den avjoniserade luften och det utomjordiska ljuset. Kanske inte årets trevligaste butiksupplevelse.

Den lika flåshurtige som svensktyske Peter Antoine (en karaktär jag faktiskt tyckte var ganska trevlig) har bytts ut av en panel bestående av lärda män, professorer som alla bedyrar hur fantastiskt jättesmart och överintelligent det är att handla hos Media Markt.

puckat

Tycka vad man vill om Scholz & Friends kampanj, puckad eller inte. Hur står det egentligen till med det juridiska? De avbildade figurerna som ska föreställa professorer, håller de för en marknadsjuridisk granskning? Är det inte så att ”vittnen” i intygsreklam verkligen måste vara representanter för de professioner de utger sig för att vara? Vill minnas att diverse tandkrämskrämare har fått smäll på fingrarna när de exempelvis använt sig av tandläkare som i själva verket visat sig vara alltifrån snabbköpskassörskor och snickare till sjökaptener och art directors.

Har för mig att marknadsföringslagen ändrades för ett antal år sedan och att den som utger sig för att vara en förtroendeingivande branschrepresentant verkligen måste vara det. Speciellt om karaktären anses påverka en intelligent men ointresserad konsument i en viss riktning. Och en professor i ekonomi och matematik borde definitivt betraktas som en expert om det rör sig om ett ekonomiskt beslut (vilket tveklöst ett inköp av en kapitalvara måste räknas som).   

Så vem är det egentligen som är puckad?

 

***Uppdatering*** Resumé: Läkemedelsbolaget Mylan riskerar vite för falsk läkare.


Åtgärder

Information

7 responses

13 12 2008
Per T

Misstänker att du har rätt, efter att ha läst denna: http://tinyurl.com/6yg6lt

Men allvarligt talat: hur bra är det här öht? Jag fattar verkligen inte hur påhittade figurer kan vittna om någots förträfflighet. Jag menar, det skulle ju lika gärna kunna vara svampar som avbildas, fantasi som fantasi.

Den kommer säkert att ha effekt, dock. Av bombmatteskäl …

13 12 2008
Fredric

De tre karikatyrerna, som får stå modell för den fejkade intygsreklamen, förlöjligar varumärket och förolämpar mottagaren. Det var i alla fall vad jag kände i magen första gången jag såg dem. Om jag inte minns fel så är namnet Igor, musikprofessorn, tagen direkt ur 80-talsserien Fame.

Men, om folk springer arslet av sig för att köpa julklapparna där är det bara att buga och bocka.

Peter, kom tillbaka.

13 12 2008
kontaktmannen

@Per T: Det hade jag inte. Tack för tipset.

Man undrar hur analyserna såg ut när de tog fram karaktärerna. Två av professorerna har dessutom dubbla professurer vilket måste vara EXTREMT ovanligt. Det ska troligen än mer bidra till det komiska anslaget och är kanske roligt. Vad vet jag?
Men då framstår väl taglinen ”Plötsligt känns allt annat puckat” även den som ett skämt, något den egentligen är eftersom den lär vara en travestering på Elgigantens ”Det är dumt att betala för mycket”.

Säljer pajaserier hemelektronik? Knappast. Men bombmattor gör det.
God jul mediebolagen.

13 12 2008
Magnusius Jakobssonius

MediaMarkt gör reklam som Krösus Sork gör i Bamse. Om du inte köper våra prylar så är du SCHEISSE I SKALLEN…osv osv…

Ja…vafan ska man säga . . . såhär lite rödvinsdrucken och själasprucken.

14 12 2008
Anjo

Peter Antoine var ett ganska bra grepp. Det här är bara suck…

24 12 2008
Joshua_Tree

Jag hörde just en radioreklam för MediaMarkt. En låtsasintervju, med någon som jag definitivt tyckte titulerades ”professor”. Vad som sas mer uppfattade jag inte eftersom jag har ett skitsnackfilter, men det borde definitivt gå under benämningen vilseledande.

7 01 2009
Agnes

Ingen fara för MediaMarkt rent juridiskt. Alla förstår att det är påhittade figurer och att det är menat att vara roligt. Till skillnad från tandkrämsreklamen – där ska man ju tro att det är riktiga tandläkare.

Men visst är reklamen puckad.

Kommentera

