Yet another reklamavhandling.

22 12 2008

Dagens Industri, näringslivet egen damtidning, skriver inte bara om att hela det svenska näringslivets vingliga kräftgång. I dagens tidning finns även en artikel om en ny reklamavhandling. Denna gång är det forskaren Sara Rosengren som tillsammans med Henrik Sjödin från Handels i Stockholm har plitat ihop ett antal tecken om avvikelser från ”reklamens självklara sanningar”. Detta låter i mina öron mycket intressant eftersom jag trodde att det inte fanns några självklara sanningar när man jobbar med reklam.

sr
Sara Rosengren. Foto: Niklas Larsson. Saxad ur DI 22/12 2008.

Av artikeln att döma finns det mycket si och så att ta ställning till. Företag kan å ena sidan vinna mycket på att annonsera på ”fel” ställen i stället för i de förväntade medierna. Men å andra sidan kan det även bli fel om reklamen upplevs som stötande. Som exempel på detta nämns SJ:s plöjda åkrar med flygreklam och dagisbarns sponsrade västar. Intressanta exempel förresten. SJ:s åkrar torde vara ett både lyckat och innovativt case. Jag antar att som man frågar får man svar. Att PR skulle vara befriat från brus ifrågasätts också av författarna och att det är farligt att bygga en varumärkesstrategi på en slogan, eftersom folk kommer ihåg din slogan men inte vilket företag som står bakom. *nynnar lite på Toyota Center, ett säkert val…*

Jag vet inte om det är DI:s artikel som är skriven på ett trivialt sätt eller om det är forskarvärlden som återigen yrar. Men det låter inte speciellt bra i mina öron. Det verkar som att man väljer många måltavlor och skjuter från höften mot alla på samma gång. Jag fruktar det värsta, att vi har ännu forskningsmina under uppseglande. Ska bli mycket intressant att läsa avhandlingen när den väl släpps.

Prove me wrong.

Åtgärder

Information

6 responses

22 12 2008
Mattias

Vi får hoppas att denna rapport är strået vassare.

God jul och gott nytt år!

22 12 2008
Magnus Jakobsson

Jävlar. Inte en rapport till.

Ps: Ursäkta mitt dåliga språk i meningen här ovan.

GOD JUL!

23 12 2008
Daniel

Du kommer att blir besviken!

24 12 2008
Niclas “Deeped” Strandh » Blog Archive » Strandh delar med sig - 2008 12 24

[…] Yet another reklamavhandling.Kontaktmannen säger vad alla tänker men få vågar säga: reklamforskare är nog antagligen världens sämsta forskare. […]

26 12 2008
Per T

Den släpptes väl i november – disputation den 13/11 om jag inte missminner mig. Och den ligger på mitt skrivbord på jobbet.

Hur som: jag har inte läst den, men intervjuade Sara i september. Tycker det verkar vara jätteintressant. Annonser effektivare än publicitet när det kommer till att minnas ett varumärke går emot åtminstone åsikten att det skulle vara tvärt om. Säg inte att den inte finns.

Det är konstigt det där. Många kreatörer verkar ha en motvilja mot alla försök att säga något vetenskapligt om reklam, medan många köpare och kanske projektledare ser det som ett verktyg att nå större effekt. Kan det ha att göra med dåliga erfarenheter?

27 12 2008
kontaktmannen

Per T: Men ursäkta mig att jag förlitade mig på uppgifter i artikeln daterad 22/12. Det var ju tråkigt att det inte kunde nämnas att avhandlingen redan var släppt. Man kan ju stillsamt undra varför.

Motvilja? Det tror jag inte. Inte generellt i alla fall. Däremot verkar många kreatörer jag stött på hysa en motvilja mot kvasiavhandlingar. Och det kan man kanske förstå. Detta förhållningssätt verkar även gälla nyktra projektledare och köpare.

Kommentera

