Årets sämsta reklam.

31 12 2008

Och den bästa.

Tres filmer med Josefin måste vara något av det lägsta skrapet den civiliserade världen lyckats uppbringa. Ni vet, hon tjejen som flyttade till kvarteret med krögaren som tappade humöret lätt. Med gubben som jobbade hemma. Med killen som ingen mindes namnet på och gubben som pratade för mycket. Det kanske inte var en slump att hon valde deras kvarter, hon kanske var utvecklingsstörd och borde haft en ledsagare. Eller så valde hon lägenhet p g a Trebutiken.

Scholz & Friends har, om du frågar mig, förmodligen lyckas med den skitdummaste reklamsåpan av alla. Inte en siffra rätt. Det kan inte finnas någon som tycker är detta är bra reklam. Tre kan inte sälja några mobiler på detta. Det finns fan inga möjligheter att detta funkar.

Men vad tycker du? Vad var bäst och sämst under 2008? Håller du med? Vill även du jaga livet ur Josefin och hennes kompisar och sparka upp en stadig raket i deras rövar eller såga dem med motorsåg? Eller tycker du att reklamen är riktigt OK och att jag förtjänar raketen i rektum? 

Spill your guts for fucks sake.

Åtgärder

Information

17 responses

1 01 2009
Joshua_Tree

Det finns så mycket dålig reklam och tack och lov glömmer jag bort mycket av det när det väl slutar sändas. Men den senaste tidens Felix-reklam, med en fjantig version av Everyday är skitirriterande. Framför allt är den jävligt irriterande för att det körs tre såna reklamsnuttar under en och samma avbrott. Jag blir fan vansinnig.

Det är säkert inte den sämsta, men den får mig att för ett tag bojkotta Felix produkter.

1 01 2009
MJ

Lite mesigt kanske, att kommentera detta kl 08.00 på nyårsdagen.
Men vafan.
Jag tycker nog att årets i särklass sämsta reklamfilmer är de för Bredbandsbolaget, i vilka olika personer ”gör sig av med sina bredbandsproblem”. I en film får vi se en person som sopar dem under mattan, bokstavligt talat. I en annan så är det fråga om en som gräver ner sina bredbandsproblem. Spektaklet ackompanjeras givetvis av en voiceover, som även talar om detta för oss. Hej!

1 01 2009
Nina

Josefin verkar helt störd. Hon tycker säkert om Alwaysreklamen. Du vet bindorna med fjantiga bilar i. Så dumt.

1 01 2009
joolss

Årets dummaste reklam stod Stadium för. Strax innan jul körde dom runt i Göteborg med en Land Rover med släpkärra innehållande två jeppar, där den ena stod på ett löpband. Samtidigt körde dom nåt Absolute Aerobics-skrän på stereon. Eller det kanske var Rix, jag försökte att inte lyssna.

Nu undrar jag: Varför en Land Rover? Bensinslukande skrothög med ett CO2-värde som Zimbabwes växelkurs, som ser till att innerstadsluften blir lite, lite skitigare under julhandeln? Varför köra runt på TVÅ snubbar, en som lika gärna kunde ha lubbat på gatan instället för löpbandet och en som ändå bara står bredvid (Förlåt, han kanske DJ:ade?). Det illa levererade budskapet, som säkert hade nåt med motion att göra, kändes ganska tomt. Och, tack vare den där jävla musiken, ganska tröttsamt.

Jag beslutade att inte handla nåt på Stadium mer. Nånsin.

1 01 2009
kontaktmannen

Damn. Här ploppar det in bottennomineringar.
Ska vi förstöra den goda stämningen med att nämna några toppar också?
Elon och Riksgälden har nyligen nämnts.
Någon mer kampanj som förtjänar att hissas?

2 01 2009
Fredric

Man kanske inte säljer mobiler, men kanske mobilt bredband. Eller inte. Jag tror att vi ser resultatet av en marknadsavdelning med järngrepp om byråns pung. Och rör man på sig det minsta gör det onnnnnnt.

Håller med Josh om att Felixreklamen är förvånansvärt lam. Det är väl ändå Åkestam som gjort den? Annars gillar jag Elon – ”How can you know so much?” fastnar som ett flugpapper och även om jag inte kommer att köpa något känns den sympatisk.

En kort, stark och bra film är Rädda Barnens ”Vi gör pojkar av män” där en barnsoldat kastar av sig vapen och utrustning i närbild. Såg förresten att spelfilmen Repmånad har samma pay off.

Det mesta av den adapterade tyska skit som väller in får mig att ifrågasätta mitt yrkesval. Det guppar oändligt mycket dålig kommunikation där ute som vi tvingas vada i.

Men rätt som det är får vi upp näsa ovanför ytan, höjer blicken mot natthimlen och ser de klart lysande filmerna som får oss att inte ångra att vi en gång valde att arbeta med det som är roligast att göra med kläderna på.

En mix av bra, anus och likgiltighet.

2 01 2009
anders

Jag fullkomligt HATAR reklamen med josefin och hennes facking bostadsområde. Det gör ont, både psykiskt och fysiskt innan jag hinner nå fjärrkontrollen för att snabbt byta kanal… Smärtan är total om jag då lyckas byta över till reklamsnutten för mrsvensson.se. En auktions-/lotteritjänst som för mig symboliserar det vidrigaste människor kan uppbringa.

Att josefin och hennes grannar existerar är jäkligt synd, eftersom jag länge tänkt på att skaffa just ett mobilt bredbandsabbonemang från Tre. Nu kanske jag måste tänka om, och hitta en alternativ leverantör.

2 01 2009
Dabitch

Jag retar mig mest på ”allt som Josefin hade med sig i flytten rymdes i en låda, för allt hon behövde fanns i den” och så får hon magiskt tapeter, fina designermöbler och ny radio inkopplad på ett kick. Josefin har obegränsat med PENGAR vilket man glömmer att nämna.

Jag retar mig även på kreditkortsfilmer som visar hur lätt livet är när du kan köpa en helikopter på din svarta Amex just för att de glömmer bort detaljen att man skall tjäna pengar först, det är ju inte kortet i sig som ger dig magisk-helikopter-köpkraft. Det är heller inte tre’s fina trådlösa nätsurf som gör att Josefin har råd med Osbourne&Little tapeter över hela huset. Jag vet att jag är lite knäpp som retar mig på sånt men jag har alltid gjort det.

2 01 2009
Anjo

Gillar:
* Batteriåtervinningsfilmen som påminde om en skräckfilm från 50-talet)
* Riksgäldens senaste med tjejen som lagar spargrisar – top notch!
* Riksgäldenfilmen med Arne Hegerfors – glimrande.
* Willys film där mjölken rinner över.

Gillar inte:
* Findussåpan med den tjocke röde kocken fungerar inte för mig – för tunn.
* Citibanks senaste rullar där gammelbanken tjuvkollar sms etc – nix.
* Alectas levande pengar
* Tres filmer med olika dialekter

Orkar inte ens bli upprörd över:
* Dubbade, tyska filmer, lex Werther.

2 01 2009
entapir

Älskar batteriåtervinningsfilmerna! Både den med 50-talsmonstret och tomtejulklappssäcken!

Jag har helt missat att tre-tjejen heter josefin, och att de där filmerna satt ihop. Håller med Dabitch om pengafrågan. Och så retar jag mig på att det dräller av compaqdatorer i tres nyare filmer. Huvva. Kanske dags att byta operatör.

3 01 2009
.

Riksgälden: Bäst.

Men det enda som förde svensk reklam framåt var förmodligen den här:

9 01 2009
fishf00d

Ingen chans att Josefin vinner Guldägget med den där lägenheten!

Jag avskyr reklamen om kvinnan som är otrogen men en annan bank. Så lame!

21 01 2009
robrunsthlm

En som åtminstone får en att slötitta måste ju vara Telenor och deras kampanj om hur man kommunicerar på olika sätt. Julrimsvarianten ”Picaaaare” var ju faktiskt rolig.

4 03 2009
Samuel

ALltså jag tycker den är bra. Inte riktigt mästerlig, men ändå rätt bra. JAg tycker de har valt en snygg kvinna som får folk (guys) att kolla, de har en relativt underhållande story osv.
Dock är de inte någonting mot Telenor reklamen. Men samtidigt så är telenors priser tusen gånger högre än med tre. Så tre har priser som säljer sig själva.

4 03 2009
kontaktmannen

@Samuel: Det kanske var så att det var dig de tänkte på när de gjorde reklamen.

5 03 2009
Samuel

Jag vet inte riktigt om de tänkte på mig när de gjorde den. Jag tror snarare de tänkte på de flesta människor. ICA reklamen är väl inte så genialiska heller. Men de funkar? Alla vet ju vad man menar när man säger Stig från ICA reklamen. Snart kommer nog namnet Josefin i samband med tre affärer på gathörn och vara någonting man kommer ihåg fastän man inte vill.
Då har reklamen lyckats med det den ville. Så varför klaga?

6 03 2009
kontaktmannen

@Samuel: Din liknelse luktar surt. ICA-såpan är just -genialisk- i jämförelse med Tres löjliga Josefinantologi. Föräldrar kommer att i många år framöver undvika namnet ”Josefin” p g a Tre.

Varför klaga? Skärp dig.

Kommentera

