Töntigt enligt Jäger.

11 01 2009

Jag gillar reklam som talar om hur jag ska vara för att bli uppskattad, älskad och dyrkad av alltifrån billiga kvinnor till dyra vänner. Ännu mer gillar jag reklam som talar om för mig hur jag ska känna, uppleva och tolka intryck och saker. Sån där reklam som underlättar och vägleder. Reklam som bryskt upplyser mig om att även jag kan bli en vinnare. Vad skönt. Jag är ju lite trött på att känna mig som en förlorare, så det var verkligen på tiden. Eller inte kanske.

Jag tror inte att den sortens reklam fungerar på någon. Möjligen kan den fylla plats i etern och genom sin närvaro kanske haka fast i ett ointresserat och oengagerat sinne. Men den kan inte vara speciellt effektiv. Det kan inte bli speciellt mycket pang för pengarna. Möjligen om man använder sig av en tysk produktionsbyrå som gladeligen låter medarbetarna modella i filmen, men knappt ens då. Måste vara precis så Jägermeister resonerat.

För det är tyskt. Riktigt jävla aptyskt. Först visar man en scen med en grymt cool träningsoverallsfamilj som flankeras av två livesize greyhounds i porslin. Grabbarna i soffan äter falukorv som andra äter banan och dippar den dessutom i något surkålsliknande. Hela scenen känns ordentligt finsk/tysk. Sen kommer ett varningsljud och en skylt som säger ”NOT COOL”. W T F?!?
Detta följs av en scen från ett fräckt disko med moderna människor som beställer, ja just det, Jäger. Ett antal metrosexuella karriärister som sippar afterskilikör och försöker se framgångsrika och party ut.
Det finns även en annan film där likörjäsaren gör sig lustig över dansband och tillhörande hångel i gymnastiklokal.

notcool

Ni högt berörda executives på Jägermeister, lyssna noga nu. För det första finns det inga coola människor som vill identifiera sig med era discojuckande vråltöntar. Det var helt enkelt inte någon bra idé att låta sekreteraren casta med hennes kompisar. För det andra kan det aldrig någonsin i helvete bli coolt att dricka Jäger. De flesta människor som har oturen att stifta bekantskap med drickat gör detta under en skidresa i Alperna. Lättdrucket och lättspytt. Inget man skryter om direkt.
Alla som någon gång bara sett en gasspis på bild vet att det är Fernet som gäller när man vill ha hostmedicin. Möjligen Underberg om man är svag för malört. 

För det tredje har ni misslyckats kapitalt med er nidbild av töntiga människor. Jag hade inte backat en sekund för att dricka ren Kosken (det är väl sånt töntiga människor dricker enligt er) och äta falukorv mer träninsoverallsgänget, flankerad av porslinshundarna. För att stå ut med de framgångsrika discomänniskornas sällskap hade jag krävt en rejäl dos PCP. 

Visst. Jag förstår att det finns en liten finurlig copybrygga mellan att slisket ska serveras ”ice cool” och att motsatsen, det som inte är coolt är rumstempererat. Men kom ihåg att endast riktigt dålig dricka kräver låg serveringstemperatur.

Det som smärtar mig mest är att Jäger har en bitvis anständig historia. Exempelvis kom de med god marginal undan med puckona i baren som drack Jäger ice cold. Den filmen innehöll både distans och värme mitt i det iskalla. Innehöll på något sätt en medveten flört med det urtyska. Men sen gick något förlorat. De hotta brudarna som gjorde samma sak har mig veterligen aldrig visats i Sverige och det var nog lika bra. Kan bara tänka mig vad ERK hade tyckt om raketvårtorna.


Åtgärder

Information

10 responses

12 01 2009
Mårten

Håller helt med dig! Men killarna i baren gillade jag verkligen. Den tyckte jag var bra. Undrar bara vad som händer med den tredje killen? Var han tvungen att springa iväg och kräkas?

Denna var ju ganska skön annars…

12 01 2009
kontaktmannen

Jag tror att någon fick kalla fötter. Så här gick tydligen resonemanget:

JägerVD: Vass im himmel är detta för scheiss? Wir framstår ju som puckon, und wir dricks av bara puckon.
JägerMF: Ja, aber ist es inte så då? Dessutom gillar volk filmen. De tycker wir haben självdistans.
JägerVD: Meinen fina företag ska nicht framstå som puckodricka. Kalla in lite schnyggt folk som ser framgångsrika ut.
JägerMF: Schweinhund! Ich säger upp mir!
JägerVD: Gut. Jag produzieren nya filmen tillsammans med inhouse. Das blir bäst så.

12 01 2009
Nina

Visst har dina heta babes gått i vårt land. Är nästan helt hundra på det. Antigen det eller så har jag sett den på youtube för många gånger,

13 01 2009
Per T

Underbar återgivning av konversationen! :D
Och jo, grabbarna i baren med frysta glas var såååå mycket bättre – faktiskt bra t. o. m.

15 01 2009
Anjo

Jäger och jag flög skilda vägar i ett Hultsfredstält 1991. Aldrig skola vi älska igen.

31 01 2009
Robert

Otroligt, snacka om att misslyckas totalt. Dansbandet är ju sjukt coolt, låter nästan lite joy division över dem.

Såg inga länkar i posten:

Bingo:
http://www.metacafe.com/watch/yt-qYGBXVldDRk/not_cool_ice_cool_tv_bingo/

Dansband:
http://www.metacafe.com/watch/yt-NvxygZOEmko/not_cool_ice_cool_danceband/

21 02 2010
Niklas

Vilken/vilka tv-kanaler visas denna reklam på i Sverige?

21 02 2010
kontaktmannen

@Niklas: Osäker. Tror att det är TV6 eller Kanal 9 nuförtiden.

16 09 2010
Kjell

”Men kom ihåg att endast riktigt dålig dricka kräver låg serveringstemperatur.”
Vad är egentligen låg serveringstemp?
Är kylskåpskall (4-8grader) låg?

26 09 2010
kontaktmannen

@Kjell: Jag tror att -18 åsyftas…

Kommentera

