Valuta för licenspengarna #2

14 01 2009

I skrivande stund går en dokumentär i Uppdrag Gransknings regi på SVT. Den handlar om spanska ”hittehundar” och idioterna som köper dem. Eller ursäkta, räddar dem som det heter på idiotlingua.

Det är precis vid dessa tillfällen jag känner att jag faktiskt kommer att betala nästa faktura till Rikskringkastningen istället för att anmäla att vi inte längre har någon TV, vilket känns JÄVLIGT frestande var enda gång SVT försöker sig på ett populär-TV-format. ”På Spåret” undantaget. SVT har väl annars som ambition att närma sig de kommersiella kanalerna och om möjligt göra ännu sämre TV.

perro

Välj mig, you stupid muthafucka.

Men åter till samhällsnyttan. I vår patetiska del av världen har vi överskott på empati. I vår strävan att blidka vårt blödande hjärta ställer vi oss gladeligen på alla fyra och låter oss rövknullas av alltifrån gängrelaterat östbös till spanska hundfarmare. En gång i tiden kanske vi hade såpass fattningsförmåga att vi kunde mota dessa krafter i grind. Men idag ringlar kön lång av åsnor som önskar bli blåsta av första bästa charlatan.

Jag kan egentligen inte klandra bovarna i detta fallet. De är affärsmän. Cyniskt kalkylerande skurkar som ser våra blottor och utnyttjar dem till max. Det är helt OK. Det är så det funkar i deras värld. Skulden ligger hos den gemene svenske idioten som ska leka Florence Nightingale och rädda liv till varje pris. Det är de som skapar lidandet.

Jag tror att vi behöver en mer pragmatisk syn på djurägande i vår överemotionella avkrok i världen. Djur importerar man bara av avelsskäl eller för att äta dem, aldrig annars. Sjuka djur tar man till veterinären. Vid svårare fall avlivar man och det gör man utan större åthävor. Och man gör det av så kallade humanistiska skäl, för att minimera lidande.

Tyvärr kan inte den gemene svenske primaten räkna ut ovanstående händelsekedja. Och utan kvällens Uppdrag Granskning hade fler halvdöda blandrashundar, infekterade av dödliga parasiter importerats av aningslösa idioter med behov av att döva sina samveten. Tack vare dessa framstående medborgare får vi exempelvis hjärtmask som också sprider sig till människor med hög dödlighet. Parasiter och virus som aldrig existerat på våra breddgrader.

Tack för att ni tar livet av oss idioter.

Åtgärder

Information

9 responses

16 01 2009
Johan

Haha… bästa inlägget på länge. Du är så jävla arg. Har du nytta av ilskan i jobbet?

16 01 2009
kontaktmannen

Fänks Johan. Koleran är snarare ett handikapp gentemot de flesta kunder. Kommer dock väl till pass mot spydiga branschkolleger.

20 01 2009
Johan

Jag förstår. Det är det som är nackdelen med att arbeta som konsult. Jag är lite intresserad av din åsikt gällande den här mannen: http://www.youtube.com/watch?v=orZoO85RThU&eurl=http://pratbar.tumblr.com/

20 01 2009
kontaktmannen

@Johan: Sicket äss. Måste ge killen cred för hans totala PR-obegåvning och graverande brist på självdistans. Eller så är det tvärt om. Han kanske är grymt medietränad och vet EXAKT hur spelet funkar. Att allt bara är teater.
Kul intervju var det i varje fall. Tack.

20 01 2009
Blue

För första gången på länge har jag hittat en blogg jag blivit tipsad om enbart för att bli besviken. Jag vet inte om du försöker slå an en argt ironisk sträng och bara misslyckas kapitalt eller om du bara är enkelspårig.

En pragmatisk syn alltså? Att se djur enbart som föda eller avel, och att helst inte fästa sig vid dem utan avliva vid sjukdom utan att fälla en tår.

Grattis killen! När lobotomerades du?

Åsikter är individuella. Människor är individer. Det du ordbajsar om är dina sunkiga åsikter om djur. Inte fakta.

Det är lika korkat som på stureplanskt manér säga att amning skall avskaffas, eller att barn inte borde få följa med på restaurant.

Men jag antar att du är ute efter att provocera.

Det enda kornet av vettighet i inlägget var att det är mer än lovligt dumt att importera hittehundar och göra en marknad och business av det. Och att människor ibland blir naiva i sin ”snällhet”.

Jobba på glimten i ögat om du vill ha en bitande kritisk blogg. Och nej, det är meningslöst att attackera min simpla dagboksblogg som en retort. Men så fan heller att jag kommenterar anonymt – så feg är jag inte.

Ha ett fantastiskt krasst och cyniskt liv.

20 01 2009
kontaktmannen

@Blue: Men kära hjärtanes. Det var ju sorgligt att du blev besviken. Men du kände ju något i alla fall och det brukar inte dagens moderna människor vara bortskämda med. Du kände t o m så mycket att du boxade dig ur den rosa bomullen och skrev en ganska lång och arg kommentar.

Nej, min vän. Jag är inte ute efter att provocera för provocerandets skull. Jag är inte Alex Schulman. Det är min uppriktiga åsikt att vi behöver en MER pragmatisk syn på djur och djurägande. Inte minst för djurens egen skull. Det finns ingen vits att hålla ett plågat djur vid liv bara för att matte eller husse är en blödig jävla sadist som månar om sitt sjukt felproportionerade samvete istället för att ta beslutet om avlivning. Och ja. Jag har avlivat tre hundar och två sjuka katter (ingen utan tårar) hittills. Det var inte kul, men nödvändigt för deras skull.
Så ta din missriktade empati och kör upp någonstans.

Attackera din simpla dagboksblogg? Det kan du ju drömma om. Jag tänker inte ens besöka din löjliga plats på nätet. Jag föreslår att du gör detsamma med min i fortsättningen.

20 01 2009
Johan

Blue>> Så du ställer dig bakom att vi skeppar hit sjuka hundar som riskerar att smitta oss människor med sjukdomar? Har du ens sett programmet?

20 01 2009
Blue

Kontaktmannen:
Lite humor att du kommenterar att jag engagerar mig och skriver en lång kommentar genom att själv skriva en lång och nedlåtande kommentar till mig. Jag dristar mig till att gissa att de består av nästan lika många ord. Lite – ähum – motsägelsefullt?

Det gläder mig i alla fall att du inte är helt utan empati när det gäller husdjur även om inte det framkom förrän i ovan nämnda långa kommentar. Men missriktad empati? I think not. Precis som du, ”min vän”, skulle jag heller aldrig låta mina djur lida för min skull. Men tårarna som faller är många när beslutet skall tas.

I ditt inlägg skrev du att de skall avlivas utan större åthävor, medan du i kommentaren faktiskt visar att du har erfarenhet av det och att det INTE gjorts utan större åthävor.

Faktum är att trots dina påhopp i kommentaren så framstår du som mänsklig till skillnad från attityden i inlägget där du faktiskt verkar mer Schulmansk än du tydligen strävar efter.

Johan:
Läste du överhuvudtaget vad jag skrev? Förutom de partier där jag skrev att jag tyckte att mannen bakom bloggen var en krass sate?

Jag kan citera mig själv:

”Det enda kornet av vettighet i inlägget var att det är mer än lovligt dumt att importera hittehundar och göra en marknad och business av det. Och att människor ibland blir naiva i sin “snällhet”.”

(Och ja jag såg skiten till program)

Men om vi ska ha en seriös debatt istället för pajkastning (för det är ju faktiskt mycket roligare) så bör det ju tilläggas att all skuld kanske inte skall läggas på de naiva människorna som ”hand om” jyckarna. Utan även på politikerna som har tagit bort karantän inom EU. Visst, det är en jäkla skillnad på smuggelhundar som sedan säljs och att Average Joe kan ta med sig semesterjycken hem. Men smitta som smitta. Vi borde fortfarande ha karantän inom EU.

Sedan är det väl bara att konstatera att en ”riktig” djurvän aldrig skulle beblanda sig i sådan verksamhet. Vare sig som säljare eller köpare. Och med risk för att generalisera så pratar vi om mindre bemedlade människor som vill ha en cool och billig jycke. En hund kostar ju trots allt femsiffriga summor. Summor som inte alla har råd med, och de som i sin tanklöshet köper en smuggelhund för en spottstyver är inte de djurvänner de utger sig för att vara.

Vid närmare eftertanke, när man tar sig under lager efter lager av både åsikter och fakta så ÄR faktiskt detta en bra debatt. Som går att utveckla.

Men om kontaktmannen inte vill ha mig på sidan så böjer jag mig för det. Annars är jag en jävel på att inte bo i en rosa bubbla av denial utan brukar kunna tillföra en hel del.

Det är upp till bloggförfattaren att välja. Och jag böjer mig. Men feg och omdömes- eller åsiktslös är epitet jag sällan blir anklagad för.

Så – en bra debatt utan påhopp eller kategoriseringar är kul. Olikheter berikar. Men att kalla gemene man för idioter som tar livet av oss känns knappast som berikande.

Det är upp till er. Får jag en bloggdörr sparkad i nyllet på mig accepterar jag det också. Men det är en intressant debatt. Om man kan hålla den på en bra nivå.

// Empatisk idiot

20 01 2009
kontaktmannen

@Blue: Det kan väl knappast vara speciellt uppseendeväckande att jag skriver ett längre svar i min egen blogg?
Du behöver knappast diktera några villkor heller. Det har du inget för. Hade jag ansett att du inte tillförde något, hade du hamnat hos Aksimet.

Ditt resonemang haltar på mer än ett ben. För det första är definitionen av den som vill ha en ”cool” jycke påfallande ofta just idiot. Och den som vill ha en billig jycke och betalar samma pengar för en spansk infekterad hittehund som en frisk rashund är definitionen definitivt idiot.
Den som betalar 25 papp för en rumänsk chihuahua behöver vi väl inte ens kommentera. Ont om pengar har hon i alla fall inte.

Att det finns ett antal idiotiska politiker som inte förstår att det finns ett syfte med karantän lär vi få vänja oss vid. Det kommer inte att bli någon skillnad. Problemet får angripas från andra änden.

Eftersom detta inte är någon hundblogg slutar diskussionen här.

Kommentera

