Adland öppnar arkivet.

31 01 2009

Eller: Nyheter för dig som trodde att Youtube var det bästa stället för att leta reklamfilmer.

Vi har berört detta ämne tidigare. Sverige är ett litet land i världens avkrok som få känner till. Sverige är även ett slutet land där många branscher kunnat utöva mono- eller åtminstone oligopol. Utöver de direkt uppenbara som alkohol-, tobaks- och läkemedelsindustrin har även exempelvis bygg- och livsmedelsindustrin lullskyddats från utländsk konkurrens. Kanske har detta gjort oss till små och protektionistiska människor.

Kanske är detta en förklaring till att många svenska företag ej vill synas ute i världen. Kanske är detta en förklaring till att inte speciellt många svenska byråer hart hört talas om Adland. Kanske är detta en förklaring till att svensk reklambranschmedia inte heller vill spela boll.

Bakom en av världens största reklamsajter står en svenska. Hon heter Åsk Wäppling. Du hittar sajten här. En bra dag har hon 50 000 unika besökare. Det är ungefär vad Resumé och Dagens Media kan drömma om på en vecka. Tillsammans.

Just nu är hela reklamfilmsbiblioteket gratis att titta på. Gå in och njut av mer än 45 000 filmer. Och skäms. 3 500 har dessutom gått på Super Bowl. Ingen har fler i lager.

Liten lathund för dig som är trött:

Alla filmer

Årets alla Superbowlfilmer

Världspremiär för Denny’s

 

***Uppdatering*** Läs även Ulrika Goods postning i ämnet. Och deepeds.

Annonser

Åtgärder

Information

3 responses

1 02 2009
Fredric

Jamen det var väl trevligt att arkivet öppnas. Så att ”vanliga människor” kan ta del av nörderiet.

1 02 2009
Dabitch

Det har jag i ärlighetens namn velat göra skitlänge, får se om sajten tjänar sitt uppehälle. :) Vi sitter på samma serverpark som Metacafé nu! Så det är fart på också! WhoOhoo!

Det var en jättebra lång artikel i SvD om superbowl reklamen. Hade sagt ”SUPERBRA” om han hade uppmärksammat att arkivet finns. ;)
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2400599.svd

12 01 2010
Ærø with a view over the world » Törs man i dessa tider prata om en något desperat bilindustri?

[…] pekar på att reklamarkivet Adland* i någon mån är ansvarig eftersom de gör anspråk på copyright och tvingade youtube att ta […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: