Hur återfår branschen dunköparna?

2 02 2009

Kristider är härliga tider. I alla fall om man vet hur man ska hantera krisen och konkurrenterna inte har en susning. 
Dun är för tillfället på den tapeten. Efter Kalla Faktas avslöjande om hur gäss hanteras lär det inte säljas speciellt många duntäcken med sängarna. En och annan brat (eller åtminstone wannabe) lär förmodligen också tänka en extra gång innan den kanadensiska gåsen hamnar i kassen.

gas
Bild: Kalla Fakta.

Så vad kan vi då förvänta oss? I vanlig ordning uttalade sig ett antal mindre PR-tränade stjärnor i Kalla Faktareportaget. Ingen av importörerna hade såklart någon aning om hur det går till i Ungern. Visst låter det trovärdigt? Att en importör inte har någon insikt i produktionsmetoderna? Om så är fallet kanske importören borde fundera på någon annan sysselsättning. Ungefär lika bra som att en reklambyrå-VD missar att det saknas 55 miljoner i kassan.
Hoppas verkligen att PR-brigaderna kör dubbla skift i skrivande stund. För i en sådan här situation kan det bli mycket dyrt för den som inte förstår hur ett varumärke fungerar.  

Men vad importören företar sig är näst intill helt ointressant ur varumärkessynpunkt. Det intressanta är hur man agerar i konsumentledet. Åhléns slutar helt med att sälja dunprodukter till saken är utredd. Det är bra agerat, men informationen ligger längst ned på sidan gömt i ett pressmeddelande. Sova stoppar inköpen, men kör huvudet i sanden. På Ikea åker man ner till fabriken för att kolla vad som händer (inget på startsidan om dun) och Jysk överväger att göra något. Vad kan man undra. Sängjätten garanterar, lite gömt på sajten, att dunet är skandinaviskt och plockat från döda fåglar.
Så här ett antal timmar efter bomben släpptes kan man tycka att de flesta får godkänt med ett nödrop. Bäst är Åhléns som också fått mest medialt utrymme. Men det gäller bara när man talar om ”gammel-PR” och vi får se om det räcker.   

Solklart är i alla fall att denna kris är helt perfekt för att mota med sociala medier. Ett kalastillfälle att släppa in konsumenten i utredningen och löpande rapportera vad man kommer fram till. En chans att bjuda in folk inför öppen ridå och tydligt bevisa vilka åtgärder man vidtar, steg för steg.

Undrar bara om någon är nykter nog för att fatta detta?

Advertisements

Åtgärder

Information

2 responses

2 02 2009
Anjo

Jäkligt bra post. Bedrövlig behandling, det lilla jag såg. Man suckar gång på gång över mänskligheten…

3 02 2009
kontaktmannen

Tack. Det jag tycker är mest beklämmande är aningslösheten. Jag förstår den som slagit in på den kallhamrade banan och är en beräknande skurk. Den personen har gjort ett aktivt val. Lallaren som inget visste (eller ännu värre inte ville veta trots att han borde ha vetat) kan jag inte förstå hur denne är konstruerad.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




%d bloggare gillar detta: