Köpa eller inte köpa bloggare?

8 02 2009

Frågan ställs med anledning av Ulrikas melodifestivalpostning. Jag tycker att den är svår att svara på. Ska man ha reklam på bloggen eller inte? Ska man låta sig köpas av kapitalet och förlora sitt oberoende. Äh, vilket jävla oberoende förresten?

Ulrika Good tackade i vilket fall nej till Telias anbud. Eller rättare sagt: Hon tackade nej till att få en ny mobiltelefon (en PC-telefon förvisso. De kunde inte ens langa upp en iphone) och hon tackade nej till hela backstagecirkusen. Hon tackade nej till en god portion glamour som jag vet att hon är mycket svag för. Det fanns inte ens någon motprestation med i dealen. Ett erbjudande mycket svårt att motstå. Att dingla ett paket välrökt, men ostekt bacon framför undertecknads näsa vore nog ett målande sätt sätta proportioner till frestelsen. Men Ulrika tackade nej och jag tycker att hon gjorde rätt. Anledningen lär ha varit att det inte kändes rätt och jag tycker att det räcker. Det är allt som behövs.
Men det hände också något annat intressant. Att nämnde LG på det sponsrande företaget faktiskt gick in och kommenterade bloggpostningen. Det tycker jag var stort. TeliaSonera växte lite där. LG är en begåvad man.   

De flesta bloggar förutsätter den totala frivilligheten. Att den som skriver inte ska känna sig tvingad eller manad att skriva något i en viss riktning på grund av motprestationskrav. Det kan vara trist nog att leta ämnen att skriva om. Om man dessutom ska ta hänsyn till ett antal sponsorer finns risken att man helt tappar lusten.

Sen tror jag också att det beror på vem som frågar. Det finns många varumärken jag gärna skulle vara sponsrad av. Det skulle inte alls göra ont. Jag skriver om dem ändå frivilligt. Men jag skulle hellre ta till repet än att signa upp mig på de nog så populära bannerpaket som figurerar i var och varannan blogg. De är inte bara skitfula, utan kolla på vilka som annonserar. La Redoute säger väl allt.

Nu tillhör nog jag inte de hetaste sponsringsobjekten i etern. De flesta företag är lite för lösmagade för vilja ha en sådan handgranat som mig i stallet. Många tycker nog inte ens att jag uppfyller det nödvändiga trevlighetskravet och det bör nog läggas på pluskontot. De flesta företag tycker nog också att de kan klara sig utan ett par hundra förtappade själar som utgör läsekretsen här.

Men det kanske finns några relevanta partners därute ändå. Vad sägs om Winborgs eller Druvan? 

Skamlösa förslag kan lämnas på kontaktmannen gmail com.


Åtgärder

Information

15 responses

8 02 2009
Ulrika Good

Finns det inga yx- eller sågproducenter där ute med öppna sinnen och plånböcker?

8 02 2009
Karlotto Winroth

Oberoendet är viktigt. Har du sponsorer på bloggen så blir du på ett eller annat sätt ansvarig gentemot dem för vad du publicerar. Jag funderar i dagsläget på om min loudfarmerblogg skall ha reklam på siten. Skall vi använda oss av reklam så måste den tajt knytas till läsaren. Bloggen är läsarens utrymme.

9 02 2009
kontaktmannen

Jag misstänker att flertalet av dem kanske inte är så aktiva inom sociala medier. Men jag kan ju alltid skriva en önskelista och se om någon nappar: Hilti, Hultafors, Jonsered och Mossberg. Hallå! Jag behöver inte ens stålar, prylar funkar bra!

9 02 2009
kontaktmannen

Visst är det så Karlotto. Det går inte att komma ifrån. Om någon handlar av dig är de dina kunder. Därför menar jag att det är grymt viktigt att vara selektiv och välja sina sponsorer.
Det bästa vore att sponsras av varumärken man ändå är såld på. De yrar man ju jämt om ändå, utan att få betalt.

Reklam på Loudfarmer är en intressant fråga. Känns spontant som att det, förutom till läsaren, borde vara strikt relaterat med musiken. Sweden Rock och Metaltown borde väl redan ha dig på avlöningslistan?

9 02 2009
Mikael

Har inga som helst problem med reklam på bloggar. Eller på andra sajter heller för den delen. Har själv dragit in 79 spänn på Adsense så nu kan min blogg snart bjuda mig på en dagens.

Däremot. Att det förekommer förtäckt reklam i blogginläggen, DET är lågt. Det skulle jag själv aldrig gå med på, även om min blogg knappast behöver fundera så mycket över integritetsfrågorna (hör magplasket).

9 02 2009
ML

Winborgs vore nåt det.

9 02 2009
kontaktmannen

Jag behöver ju inte ens anstränga mig för att hela bloggen ska lukta Winborg.

9 02 2009
LG Wallmark

Vill passa på att tacka för oväntad positiv återkoppling, uppskattas. Som jag skrev hos Ulrika så är interaktion med s.k. sociala medier något av intresse; som vi ser som en bra kanal för bl.a. uppdatering, status och feedback. Lärorikt, kan man säga.

P.S. Vi är mycket stolta över att sälja iPhone med våra varumärken, men just sponsringen av Melodifestivalen gör Telia med Sony Ericsson, därav valet av deras musikmobil W902.

9 02 2009
kontaktmannen

LG: Tack för att du kommenterar även hos mig.
Jag tror att ni skulle kunna ha mycket god nytta av de sociala medierna, inte minst när det gäller ”kundtjänst” i olika former.

9 02 2009
liten tipsrunda « the real mymlan

[…] bloggare med integritet. Jag tror att det finns rätt många sådana. Men jag håller ändå med Kontaktmannen, sponsring och överraskningar från sådana man ändå gillar och skriver om skulle inte sitta […]

9 02 2009
Anjo

Hej, Carlsberg, Heineken och Boddington. Besök gärna min blogg.

Kramizzzzz

Anjo

10 02 2009
kontaktmannen

Carlsberg och Heineken? Är du från vettet pojk? Nog kan du krypa för bättre än så.

10 02 2009
Karlotto Winroth

[…]  Om ni vill förkovra er så har Kontaktmannen, obstinat och onyanserad om reklam och andra samhällsbärare, skrivit om reklam på bloggar. Ett intressant och tänkvärt inlägg. Läses här. […]

10 02 2009
Anjo

Kontaktmannen >> De har mycket stålar, det är därför. Sen vill jag lägga till Maltesers, Cheez Doodles och Fred Perry

11 02 2009
kontaktmannen

Fi fan. Jag trodde att du var en idealist. Världen är full av besvikelser.

Kommentera

