Diagnostisering av den förbittrade reklamarbetaren.

12 02 2009

Men anledning av Mattias kommande krönika i morgondagens Resumé tycker jag att det är på plats att diskutera reklamarrollen. Krönikan kommer troligen till stor del att handla om missunnsamhet, småsinne och avundsjuka – mindre meriterande egenskaper som var och varannan reklamare verkar besitta. Det räcker att kolla kommentarerna i branschmedia för att fullständigt dränka den kvarnen.

Jag tänkte därför försöka mig på en liten, i högsta grad, amatörmässig psykanalys av den småsinte reklamaren. Att branschen består av ett antal värdelösa jävlar som inte duger till så mycket annat än att klaga är bara att beklaga. Jag tror dock att de inte hade behövt bli sådana. Jag tror nämligen att branschens, till större delen, falska stjärnglans är den verkliga boven.

Man träffar sällan några unga cyniker. Inte ens inom reklambranschen. Istället står en rad med pigga förmågor som vill frälsa världen med sin kreativitet till varje namnkunnig byrås förfogande. Unga, fria sinnen som brinner för att kurtisera den medvetne konsumenten. Friska hjärnor som aldrig har träffat en kontraproduktiv trött marknadschefsjävel som hellre spelar golf än gör sitt jobb. Småkillar och tjejer som tror att affärer görs upp i konferensrummet och inte i bastun. Blåbär som aldrig stiftat bekantskap med trippeln motorbåt, sprit och fnask. Gröngölingar som tror att den bästa idén vinner både kontot och den prestigefulla branschtävlingen. 

Det brukar ta ungefär två år innan naiviteten växer bort. Vi som är aningen korkade kan få behålla vår oskuld lite längre, men det är oftast marginellt. Efter ”grundtjänstgöringen” sitter de flesta reklamarbetarna på en medioker dussinbyrå och skriver floskler ingen vill läsa och formger företagspresentationer med clipartbilder som ingen vill titta på. Man börjar inse att ambitionerna om att kreera och förändra världen aldrig kommer att bli något annat än just drömmar. Somliga får inte ens behålla drömmarna. Då är det lätt att bli desillusionerad. Då är det lätt att bli bitter. Då är inte steget långt från att bli en liten människa som ventilerar sitt missnöje på några lika eterosande som illa skrivna rader i kommentarsfältet hos branschmedias näteditioner.

Kom ihåg att Gollum som sitter inklämd i ateljéns mörka hörn en gång var en sprudlande kreatör som skulle förändra världen. En färsking förledd av bedrägliga förespeglingar som fortfarande verkar vara legio hos de horder som årligen söker diverse medieutbildningar i jakt på ett flashigt jobb där man tjänar bra och inte behöver slita ut sig.

Välkomna till reklambranschen kids. Njut av luftturen så länge den varar.

Åtgärder

Information

19 responses

12 02 2009
Dabitch

Det är så att man får lust att stå upp och applådera.

12 02 2009
Ataharis

:)

12 02 2009
Ataharis

Förresten, kan du inte skriva nåt lika dräpande om kassa leverantörer/säljare? ;)

12 02 2009
kontaktmannen

Är det så illa @Ataharis?
Får se om jag kan göra ett uppsamlingsheat om ett tag. Just nu är jag så hysteriskt nöjd med Charlotte på Götpapper att jag knappt vet vad jag ska ta mig till.

12 02 2009
Ataharis

Haha, ja, just nu i alla fall. Tror jag är lite på kant den här veckan. Har en annan beef pågående också, där jag får känslan av att de tror att jag inte kan nåt och försöker få mig att köpa saker till tredubbla priset. När jag i själva verket har gjort allt jobb redan. Bara för att det ska vara reklambyråfiiiiint (missförstå mig rätt). Men jag vet ju vad jag vill betala för, och det är inte att jag ska göra jobbet och de håva in pengarna.

Ungefär som en annan kollegas erfarenheter av eniro. Ett säljmöte där inget bestämdes, inget skrevs under – och sen kom en faktura. Som måste bestridas, skriftligen, i tid för annars blir det inkasso. Trots att inget avtalats och inget beställts. Dessutom har det hänt två gånger. Ett annat sätt att göra affärer?

12 02 2009
joolss

I sanning tankeväckande. Reklam är ingen glidarbransch. Kommer att tänka på de strejkande sopåkarna i Stockholm som försöker behålla en lön runt 30 papp. Sen jämför jag det med en gammal kollega som var webbdesigner på en liten byrå i buschen strax INNAN bubblan sprack, och tjänade en tredjedel av sopåkarns lön. Före skatt. Heltid. I’m not kidding.

Sen slog det mig att jag klagade häromdan på att F&B’s nya sajt borde ha byggts i Javascript istället för Flash. Men jag yttrade aldrig att jag trots allt gillade idén och designen. Och nu känner man sig som en köksbordsgnällare… kanske dags att rycka upp sig själv ur bitterheten och börja ge kudos…

12 02 2009
Per Robert Öhlin

Så sant, så sant. Tyvärr.

När det är sagt kan jag inte låta bli att undra över om du kan transformera all den energin du lägger ner på dina svavelosande inlägg (missförstå mig inte, jag gillar dem) till att faktiskt föreslå några idéer på hur vi kan förändra tillståndet?

12 02 2009
kontaktmannen

Tjena PR.
Jag har faktiskt lösningen på problemet. Principen är den samma som vid barnmisshandel. Vad som krävs är att vi ägnar oss åt vit pedagogik istället för svart. Om vi kan uppmuntra de som är nya istället för att slå ned dem i skoskaften och fylla dem med eter kommer hela branschen att kunna sträcka på sig om några år.

Det ansvaret ligger på var och en av oss som varit med ett tag. I högsta grad gubbjävlarna i byråledningen.

12 02 2009
Fredric

Det här var tamejfan det bästa du skrivit. Men det blir nog så när man brinner för ämnet. Det blir på riktigt, liksom. Och det kan man aldrig klaga på.

* sätter mig ner igen *

12 02 2009
kontaktmannen

Tack ska du ha Ahlqvist. Din kommentar är just ett exempel på vad branschen behöver mer av.

12 02 2009
Olle

Personligen tycker jag att alla som inte vill/orkar/förmår hålla kvar den romantiska drömmen om att det går att förändra världen ska ta sig ut ur reklambranschen innan de försurar den ytterligare. Jag är 40 nu och har inte planerat att resignera till den cyniska bild av hur beslut tas i bastun, eller att en bra idé inte kan vinna en kund. Jag vet vad du pratar om. Men jag köper inte inställningen. Kan du inte försöka beskriva hur kreatörer ska behålla gnistan också, och inte bara recensera det uppenbara – att kunder är 80% mediokra underutbildade nötter med ambitionsnivåer strax under stellan skarsgård i den enfaldige mördaren.

Det naiva behövs. Annars blir allt så jävla tråkigt.

ON

12 02 2009
kontaktmannen

@Olle: Svaret på problemet finns i svaret till PR Öhlin, fyra kommentarer upp.
Jag tror inte att vi behöver förändra kunderna. Det räcker att vi lyfter oss själva. När folk mår bra blir jobben bra av bara farten.

14 02 2009
Niclas Strandh aka Deeped » Blog Archive » Allt är marknadskommunikation

[…] LordFredruk har tagit upp ämnet i Kontaktmannen: Kom ihåg att Gollum som sitter inklämd i ateljéns mörka hörn en gång var en sprudlande […]

14 02 2009
Deepedition » (en början på en postning)

[…] LordFredruk har tagit upp ämnet i Kontaktmannen: Kom ihåg att Gollum som sitter inklämd i ateljéns mörka hörn en gång var en sprudlande […]

20 02 2009
stooss

Det här var ju skrämmande mitt i prick. Har nyligen själv sett nybakade kreatörer falla in i det bittra ledet på bara ett par månader.

Håller för övrigt med om Götpapper.

26 03 2009
Marknadskommunikation är existensberättigande — Niclas Strandh DigitalPR

[…] LordFredruk har tagit upp ämnet i Kontaktmannen: Kom ihåg att Gollum som sitter inklämd i ateljéns mörka hörn en gång var en sprudlande […]

17 06 2009
Allt är marknadskommunikation (re:pub) — Niclas Strandh digitalPR, creative planning och sociala mediestrategier

[…] LordFredruk har tagit upp ämnet i Kontaktmannen: Kom ihåg att Gollum som sitter inklämd i ateljéns mörka hörn en gång var en sprudlande […]

4 09 2009
Please copy me » Varför är vi bara hälften så bra?

[…] ocksåKontaktmannen: Diagnostisering av den förbittrade reklamarbetarenNiclas Strandh: Allt är […]

4 09 2009
Varför är vi bara hälften så bra? « Please copy me

[…] ocksåKontaktmannen: Diagnostisering av den förbittrade reklamarbetarenNiclas Strandh: Allt är […]

Kommentera

