Die, die my darling.

14 02 2009

Utan omsvep. Jag är ingen stor romantiker. Jag får dessutom höra det ganska ofta utan att det hjälper.

Men även jag reagerade över dagens Kia-annons i GP. Det är som bekant alla hjärtans dag när detta skrivs. En i raden av konstruerade högtider som behövs för att få lite snurr i krämarnas kassor. Handlare i största allmänhet utnyttjar denna dag till att slå an en samvetssträng hos de intelligenta, men oinsatta konsumenterna därute. Bilhandlare ej undantagna.

kia1
Årets allahjärtansrubrik alla kategorier.

I en lämpligt nog för dagen röd annons bjuder man på ett biobesök för dem som provkör nya Kia soul. Filmen är ingen mindre än Stieg Larssons ”Män som hatar kvinnor”. Vi har alltså en ganska fånig bil med ett ännu löjligare namn och en kampanj som man lanserar på alla hjärtans dag och man uppmanar folk att ta med sig sin älskling på bio. Upplägget känns inte så fasligt hett, men så långt funkar det. Men att själva filmvalet kan uppfattas som aningen kontroversiellt måste väl för i helvete även världens värsta icke-romantiker fatta? Notera att det är JAG som reagerar och pratar i versaler.

Men det är inte slut här. Annonsen är dessutom införd i GP, som de senaste dagarna haft ett antal artiklar om kvinnomisshandel. Västra Götaland håller tydligen täten i denna allt utom ärofulla tävling. Värst är det i Bergsjön.

Annonsen är en återförsäljarannons och om min erfarenhet av branschen stämmer produceras större delen av ÅF-materialet centralt. Det är nästan alltid halvfabrikat från tillverkaren. 

Så är det någon på Kia som vill kommentera? Eller kanske någon hos Berntzon Bylund?

Åtgärder

Information

4 responses

14 02 2009
Anjo

Jag lämnar branschen efter det här. Jag kan aldrig överträffa det där.

14 02 2009
M.J

Herrejösses.
Jag har sett mycket. Alltså, jag sticker inte under stol med att mina ögon har sett i princip ALLT som finns, men detta tar ändå någon typ av pris. Å andra sidan är det ju oerhört oskyldigt naivt på ett nästan barnsligt gulligt sätt. Vad hände? Någon måste ha varit kraftigt berusad, alternativt fått jobb på simhallen i kvarteret och dragit en sista reklam-rövare?

M.J

16 02 2009
entapir

Har sett liknande häruppe i Dalarna, eller om det var i DN-motor. så det tyder väl på en central produktion.
Min käre far funderar på en Soul, han är 70 och frun 75.

20 02 2009
Desiré

Det har skrattats gott åt detta på byrån. Det är allt jag har att säga ;)

Kommentera

