Skinnmedia tar mark.

18 02 2009

Japp. I jakten på den ultimata kanalen har turen kommit till det bleka skinnet. Vissa varumärken är så älskade hos sin målgrupp att folk tatuerar in logotypen av fri vilja, men riktigt bläck. Andra får hålla till godo med temporära diton. Denna möjlighet till udda exponering, buzz och fikarumssnack är inte helt flong ny, men få företag har utnyttjat den. Kanske känns det skrämmande för många att ett varumärke kan bli så älskat att folk vill permanenta det. 

tatt

I de flesta fall med ”skinvertising” bygger kampanjen på chocken som förväntas uppstå när folk ser en kropp med ett tatuerat kommersiellt meddelande. Jag tycker att den sortens kampanjer ofta saknar finess. I de flesta fall saknas även alla former grafisk touch. Det räcker liksom med att skriva en tjiggig copy och uppmana folk att besöka en sajt. Inget utrymme för subtilitet alltså. Gårdagens NYT berättar exempelvis om några sådana. Ett lite tragiskt fall på tatuering i pannan hittar du här och här. Någonstans har jag svårt att tänka mig att den sortens reklam väcker någon sympati. Även om ”annonstavlan” i fallet resonerar nyktert utifrån hennes white trashperspektiv och ser möjligheten att ge sonen en utbildning och en bättre framtid, skulle jag aldrig befatta mig med uppdragsgivaren. Det finns inget positivt att hämta. 

Moderföretaget MQ är ett svenskt företag som inte ryggar för att göra reklam på skinnet. I en kampanj för att backa upp Fresh Fishvinnaren Hanna Lindströms kollektion i butikerna släpper man en serie temporära sjömanstatueringar. Vinnarkollektionen kan beskrivas som ”sailor retro chick” och är 40-talschick med tydliga uniformsdetaljer. Tillsammans med tatueringarna arrangeras också en tävling där folk uppmanas att MMS:a in sina tatueringar, falska som äkta. Tio vinnare utses genom röstning på kampanjsajten sailorretrochick.se.


Åtgärder

Information

5 responses

18 02 2009
stooss

Visst, det finns ju många som hyllar sina favoritartister med tatueringar (kolla gaddning.se) så varför inte hylla sina favoritvarumärken? Tatueringar är ju inte särskilt kontroversiella längre, det försvann väl när unga damer började tatuera tecken från kinakrogmenyer i svanken. Jag skulle dock aldrig betala för att sätta min webbadress i nyllet på någon.

Hur är det med Henrik Schyffert förresten? Han springer ju fortfarande omkring med SONYs gamla logo så vitt jag vet. Helt gratis skulle jag tro.

19 02 2009
kontaktmannen

Kul att ha dig här @stooss. Det var ett tag sedan sist.

Nej, speciellt kontroversiellt är det inte med tatueringar i allmänhet. Men artister sysslar fortfarande med kultur enligt allmogen och företagande är något av det värsta som finns. Så gaddade varumärken lär nog förbli kontroversiellt ett tag till.

Jag skulle faktiskt inte ens komma på tanken att tatuera någons panna med någonting. Charles Manson göre sig m a o icke besvär.

19 02 2009
Nina

Snygga gnuggisar, särskilt svalan. Bra jobbat. Jag kan upplysa att det är tonvis med ungar på min gård vars kroppar är fulla av MQ-damen, svalan och ankaret.

19 02 2009
kontaktmannen

@Nina: Kan du inte ta några bilder och skicka?

19 02 2009
Nina

Kan ta några på minsting, ska se om tösen där nere vil vara med också.

Kommentera

